Bovary Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Hei, vi kjøpte henne for en uke siden. Hun er rolig og har et fint gemytt og er ellers som valper flest. Men når det kommer til å være alene hjemme går det ikke så bra. Hun har vært hjemme alene et par ganger nå, og siste gangen tygde hun på et bord. Ikke så morsomt. Vi kommer til å måtte ha henne alene hjemme 3-4 dager i uken i ca. 5-6 timer av gangen på det lengste. Mitt store spørsmål: hva syns dere med liknende erfaringer om bruk av bur? Vi føler oss nødt til å kjøpe det og bruke det i en periode. Vil det gå over etterhvert "av seg selv"? Sannsynligvis handler det om en kombinasjon av stress, nye omgivelser, frustrasjon - og vanlig valpebiting. Jeg har hatt hund før (også schæfertispe), men det begynner å bli mange år siden, så mye av disse erfaringene har rett og slett gått i glemmeboka. Husker bare de fine, koselige tingene - men erindrer så smått opptygde sandaler osv. Husker bare ikke når/hvordan det ga seg til slutt. Vi har meldt oss på et grunnkurs og håper å plukke opp gode råd på veien.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 Det er veldig tidlig for en hund å begynne å være hjemme alene flere timer av gangen allerede en uke etter å ha kommet til sitt nye hjem. Har dere tilvendt henne sakte til å være alene, eller skjedde det helt plutselig? Hva har dere gjort for å stoppe tyggingen? Går hun fritt rundt imens, eller er det mulig å ha henne på et eget rom der det ikke er noe å tygge på? Hvor mye fysisk og mental trim får hun? Anonymous poster hash: f22a4...344 3
Bovary Skrevet 10. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2015 Hun har vært alene hjemme alt fra 15-20 minutter til 6 timer på det meste. Ideelt sett skulle vi nok ventet med å ha henne hjemme alene så lenge som 6 timer. Dessverre må hun det, ca. 3 (maks 4) ganger i uken fremover. Vi har liten mulighet for å sperre av rom. Hun oppholder seg i 1.etg som er åpen løsning. Vi har to leker som vi alltid legger igjen til henne. Den ene er hun ganske opptatt av, hvertfall når vi er hjemme. Vi skjenner ikke så mye på henne når vi kommer hjem og ser ødeleggelser. Litt skjenn har hun fått, og er litt usikker på om hun skjønner at det er galt. Hun har også bitt på ting mens vi er hjemme, og da har vi kunnet irettesette henne der og da. Vi forsøker å gi henne alternativer (leke). Når det gjelder aktivitetsnivå, så tror jeg hun kommer fra sted hvor hun har stått mye i hundegård (hos oppdretter). Her får hun to ganske lange turer hver dag (en på ca. 30 min. og en på drøy time) + små lufteturer innimellom. Vi trener på enkle ting som "sitt", "dekk". Hun er ikke trenit i lydighet virker det som, fra oppdretter, i stor grad, så vi må begynne på scratch. Innkalling må vi også trene på, da det virker som hun ikke skjønner så mye av det. Som nevnt begynner vi på grunnkurs snart.
Tabris Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Bur ville jeg unngått så langt som mulig, det er lenge for en hund å ligge 5-6 timer i et lite bur. Hva om dere deler av et rom, også setter f.eks kompostgriner rundt på en måte som beskytter møbler og listverk? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 Hun har vært alene hjemme alt fra 15-20 minutter til 6 timer på det meste. Ideelt sett skulle vi nok ventet med å ha henne hjemme alene så lenge som 6 timer. Dessverre må hun det, ca. 3 (maks 4) ganger i uken fremover. Vi har liten mulighet for å sperre av rom. Hun oppholder seg i 1.etg som er åpen løsning. Vi har to leker som vi alltid legger igjen til henne. Den ene er hun ganske opptatt av, hvertfall når vi er hjemme. 6 timer er veldig lenge for en ung hund å være hjemme alene, spesielt når dere ikke har hatt henne lenge. På så kort tid har hun heller ikke lært hva som er greit å tygge på, og hva som ikke er greit, så hun bør helst ikke få så mye fri plass når hun er alene, med mindre dere kan fjerne alt som det ikke er greit at hun tygger på. Jeg ser du spør om bruk av bur, men det vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale. I stedet er det bedre med en grind, sånn at hun får litt mer plass å bevege seg på, og kan legge seg på flere forskjellige underlag. Hva slags leker er det? Med vår hund legger vi en Kong med godbiter og peanøttsmør i fryseren over natten, det holder ham gjerne opptatt i en times tid, og når han er ferdig med den er han så fornøyd og trøtt at han sover en stund. Vi skjenner ikke så mye på henne når vi kommer hjem og ser ødeleggelser. Litt skjenn har hun fått, og er litt usikker på om hun skjønner at det er galt. Hun har også bitt på ting mens vi er hjemme, og da har vi kunnet irettesette henne der og da. Vi forsøker å gi henne alternativer (leke). Å skjenne på en hund etter at de har gjort noe galt har null effekt. Hun vil ikke forbinde gjerningen med skjenningen, og sannsynligheten er stor for at dere ender opp med en hund som er nervøs fordi hun vet at av og til kommer dere hjem og er sinte på henne uten grunn. Jeg bruker utelukkende positiv trening for min hund, og anbefaler at dere leser litt opp på det. Det er en flott måte å trene på for å ende opp med en glad og trygg hund. Når det gjelder aktivitetsnivå, så tror jeg hun kommer fra sted hvor hun har stått mye i hundegård (hos oppdretter). Her får hun to ganske lange turer hver dag (en på ca. 30 min. og en på drøy time) + små lufteturer innimellom. Vi trener på enkle ting som "sitt", "dekk". Hun er ikke trenit i lydighet virker det som, fra oppdretter, i stor grad, så vi må begynne på scratch. Innkalling må vi også trene på, da det virker som hun ikke skjønner så mye av det. Som nevnt begynner vi på grunnkurs snart. Hvor mye av dette er før dere forlater henne, og hvor mye er etter dere kommer hjem igjen? Legger man en god porsjon av treningen om morgenen så vil hunden bli sliten og sannsynligheten er større for at hun ligger og sover mesteparten av tiden dere er borte. Å trene lydighet er veldig bra, men jeg ville også anbefalt å legge inn litt mer intensive hjerneøvelser. Da tenker jeg på for eksempel nesearbeid (er en god post på hvordan man kan sette igang med dette her). En Schæfer trenger mye aktivitet, og hjernetrim er en knall måte å slite dem ut på. Anonymous poster hash: f22a4...344 2
Bovary Skrevet 10. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2015 Hun har vist ganske kreative sider til nå, så jeg ser ikke helt for meg å skulle klare å stenge av områder. Det måtte blitt midt på gulvet der det ikke er noe møbler eller ting å tygge på, en slags lekegrind. Men da snakker vi jo nesten bur. Skikkelig leit å måtte ty til bur..er det noen som har likende erfaringer som kan si når dette ga seg, med biting på ting/møbler? Og hva gjorde dere for å få til det? Kan bur være en mellomløsning?
Bovary Skrevet 10. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2015 Vi skal i dyrebutikken imorgen, så jeg skal forhøre meg om Kong og andre hjerneleker. Tusen takk for gode råd!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Du får en sånn bitespray på dyrebutikken/dyrlegen. Funket fint for oss mvh flere schæfer-eier i mange mange år. Anonymous poster hash: 4234f...ef6 1
Tabris Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Hun har vist ganske kreative sider til nå, så jeg ser ikke helt for meg å skulle klare å stenge av områder. Det måtte blitt midt på gulvet der det ikke er noe møbler eller ting å tygge på, en slags lekegrind. Men da snakker vi jo nesten bur. Skikkelig leit å måtte ty til bur..er det noen som har likende erfaringer som kan si når dette ga seg, med biting på ting/møbler? Og hva gjorde dere for å få til det? Kan bur være en mellomløsning? Det kommer jo an på hvordan rommene deres ser ut, men det går jo fint an å bruke halve eller en tredjedel av et rom, også gjerde det inn med kompostgrinder, evt. bare beskytte møbler osv med kompostgrinder slik at hun ikke kommer til. Det er helt vanlig at de er "kreative" i den alderen. Med tanke på at dere bare har hatt henne en uke så er det veldig forståelig og naturlig. Jeg vil på det sterkeste frarådere å skjenne på hunden når dere kommer hjem, det eneste dere oppnår er å få hunden til å bli utrygg på dere og at hun kan bli usikker når dere kommer hjem fordi da vanker det kanskje skjenn. Generelt sett ville jeg irettesatt og skjennet minst mulig. Les noen bøker om positiv trening, gå noen kurs hos noen som trener etter den metoder og fokuser heller på å lære hunden hva dere ønsker hun skal gjøre fremfor å finne ulike måter å straffe henne for atferd dere ikke ønsker.
Wilma89 Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Du får kjøpt peppermyntespray på dyrebutikken. Spray det på de stedene hun liker å bite. Fikk dette anbefalt fra oppdretter, men har ikke prøvd det selv. Sikkert også lurt at hun har noe å gjøre mens hun er alene. Kjøp en kong og fyll den med leverpostei eller våtfor. Legg den så i fryseren over natten. Rottweilertispa mi bruker ihvertfall mye tid og energi på å få ut alt. Pleier også å rulle sammen et håndkle med godbiter, for så å knyte en stram knute. Rottweilertispa mi har aldri rørt en møbel:-) lykke til:-) 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Hun har vist ganske kreative sider til nå, så jeg ser ikke helt for meg å skulle klare å stenge av områder. Det måtte blitt midt på gulvet der det ikke er noe møbler eller ting å tygge på, en slags lekegrind. Men da snakker vi jo nesten bur. Skikkelig leit å måtte ty til bur..er det noen som har likende erfaringer som kan si når dette ga seg, med biting på ting/møbler? Og hva gjorde dere for å få til det? Kan bur være en mellomløsning? De fleste andre var forberedt på å få hund hjem og satte av tid til dette. Bur er straff. Det er ingen mellomløsninger, nei. Du må sette av tid til hunden og trene på å være alene og ikke tygge. Peppermynte er nevnt. Dersom du ikke har et eneste sted i huset som du kan "ramme inn" så ser jeg ikke at du har plass til en schæfer. Grinder gir den beskyttelse du søker og som hunden trenger. Det koster 99 kr på biltema for grinder som jeg så i en annen tråd her nylig.Anonymous poster hash: 589ff...9c5
maurkvinne Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 Litt tygging må dere nok regne med, det gjør så og si alle valper - pga flere faktorer, her er noen av årsakene; de klør i tennene, fordi de kjeder seg og ikke minst kan de gjøre det pga separasjinsangst. For å lære hunden å ikke tygge på ting så la den alltid ha et godt utvalg i holdbare leker som den kan tygge på, store hundebein og kanskje også fylt kong som noen nevnte her. Men det viktigste her blir jo å finne ut hvorfor hunden tygger når den er alene - dere har skaffet dere en hund som trenger mye mosjon og (hjerne)stimuli, ved å legge inn disse øktene strategisk så kan det hunden er mere fornøyd og sliten når dere er borte. Også må dere nok bruke mer tid på å venne hunden til å være alene hjemme.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Vi overtok et schæfertispe på nesten to år (omplassering). Hun var vant til å være i bur så vi fortsatte med det da hun flyttet til oss. Men det gikk ikke så bra for hun satt i buret å hylte når vi var på jobb fortalte naboene oss. Viste seg at hun hadde litt seperasjonsangst. Etter at vi kom hjem og hun hadde prøvd å tygge seg ut av buret så prøvde vi uten, ¨å nå går det mye bedre. En liten periode hadde vi henne i gangen når vi var på jobb og så økte vi plassen ettervært. Nå er hun 4 år og hun er på gangen og kjøkkenet når vi er på jobb. Hun bet istykker noe i begynnelsen, så det gikk et par lister i gangen, men det gikk heldigvis over. Anonymous poster hash: b2864...632
Gjest Honeyblossom Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Ville absolutt brukt bur på henne dersom hun ødelegger møbler. Hvis hun ikke er vandt med bur så bør dere gradvis venne henne til det før dere lar henne være alene en hel dag. Begynn med å la henne være alene i buret i 5-10 min, mens dere "later" som at dere går hjemmefra. Deretter kan dere gradvis øke tiden hun er alene. Er helt normalt at hun piper mye i begynnelsen, men det går stort sett over. Når dere skal slippe henne ut igjen så lat som at dere ikke har vært borte i det hele tatt og bare vær rolig. Kan gjerne klappe henne osv. men ikke ros henne opp i skyene liksom. Pass også på at dere kjøper et bur hun har god plass i. Helst et hun kan røre seg litt rundt i og ikke er nødt til å ligge stille i samme stilling hele dagen. Lykke til!
Gjest Evans Skrevet 13. april 2015 #15 Skrevet 13. april 2015 Har dere et mindre rom og uten fine møbler som kan tygges på? Nå er ikke tyggingen vår hunds problem, men det har for oss vært en bedre løsning enn bur eller grinder. Kjøp også noen gode tyggeleker og lat det være hennes, og bytt ut til disse lekene om hun tygger på noe hun ikke har lov til. Bytting funka veldig bra på får hund da han hadde en biteperiode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå