Gå til innhold

Kvalm...men IKKE gravid!


Hormonella

Anbefalte innlegg

Har vært kvalm i 1,5 uke nå. Jeg har tatt 2 negative graviditetstester (1 av dem til legen) og har nettopp hatt mensen. Legen mente jeg har en virusinfeksjon, men jeg får det ikke til å stemme. Har løs mage om morgenen og er KJEMPEkvalm særlig da. Noen ganger gir kvamen seg litt utpå dagen, men den ligger alltid i "bakgrunnen". :roll:

Dette er frustrerende ettersom jeg har 2 små barn under 3 år å ta meg av om dagene....og dette suger all energi ut av meg. Jeg har ikke mat allergi da jeg er like kvalm om jeg spiser eller ikke.

Noen meninger/erfaringer om hva det kan være? Takker og bukker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solskinn

Jeg kan väre kvalm kjempelenge når jeg spist noe magen min ikke vil ha, men 1,5 uke er nok litt lenge, ja!

Er det noe spesielt som plager deg for tiden, som gjör deg stresset eller som er "annerledes"?

Stress eller ubehag kan slå ut kroppen på ulike måter. Jeg er selv ett "magemenneske" og kan få vodt i magen av alt mulig.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg har veldig lett for å bli kvalm, spesielt om morgenen, eller hvis det er lenge siden jeg har spist. Pass på at det ikke går mer enn 3-4 timer mellom hver gang du spiser noe, og hold deg unna tung og fet mat. Kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med konstant kvalme til og fra (perioder på 1-3mnd syk - 2-3 uker frisk - 1-3 mnd syk igjen) i mer eller mindre syv år, så jeg skjønner hva du sier! :(

Jeg følte også at det kom uavhengig av om jeg spiste eller ikke, og også uavhengig av hva jeg spiste, dro også til legen og tok mange tester som viste at jeg visst ikke reagerte på noe mat.

Stress er nok lett en faktor, som du sier, du har nok å stri med. Barna som tar all energi og tid, ikke noe tid til deg selv. ikke tid til ro. DET kan nok være en faktor.

Jeg har nå etter syv år funnet ut at selv om verken jeg eller legene har trodd det, så har jeg en viss overømfintlighet for melkeprodukter. I en periode nå har jeg holdt meg så godt som helt unna melkeprodukter. Kuttet ut brød, kuttet ut youghurt, sauser, mange oster, sjokolade (spesiellt sjokolader med mye melk i) og endel andre vanlige matvarer.

spiser heller godt med fiberknekkebrød med lettoster (smøreoster ol. litt mindre melk virker det som), masse grønnsaker og frukt. lager mye kylling og fiske middager med ris og grønnsaker. man trenger egentlig ikke så mye saus dersom man har litt forskjellige grønnsaker, det blir god smak av maten i seg selv. krydre gjerne litt da.

Etter at jeg begynte med dette har jeg vært ett annet menneske! det er lenge mellom hver gang jeg er dårlig! Og selv om jeg ikke kjente det særlig mens sjokolade og annen melkemat var en del av hverdagen, så kjenner jeg det med en gang nå, om jeg spiser noe typisk melkemat, blir småkvalm og oppblåst med en gang!

eller, noe som kan være minst like viktig, gå innom legen din å prat med h*n. forklar situasjonen, spør hva han ville gjort.

lykke til, håper du blir kvitt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk mye vann, ca 1-3 liter daglig, mest mulig! Og gjerne med noen sitron dråper i! Da får magen noe annet å "tenke" på, og du blir jo ganske godt "renset".

Lykke til!

Hilsen Tonje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Jeanette

Har vært kvalm i 1,5 uke nå. Jeg har tatt 2 negative graviditetstester (1 av dem til legen) og har nettopp hatt mensen. Legen mente jeg har en virusinfeksjon, men jeg får det ikke til å stemme. Har løs mage om morgenen og er KJEMPEkvalm særlig da. Noen ganger gir kvamen seg litt utpå dagen, men den ligger alltid i "bakgrunnen". :roll:

Dette er frustrerende ettersom jeg har 2 små barn under 3 år å ta meg av om dagene....og dette suger all energi ut av meg. Jeg har ikke mat allergi da jeg er like kvalm om jeg spiser eller ikke.

Noen meninger/erfaringer om hva det kan være? Takker og bukker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest henriett3

Har vært kvalm i 1,5 uke nå. Jeg har tatt 2 negative graviditetstester (1 av dem til legen) og har nettopp hatt mensen. Legen mente jeg har en virusinfeksjon, men jeg får det ikke til å stemme. Har løs mage om morgenen og er KJEMPEkvalm særlig da. Noen ganger gir kvamen seg litt utpå dagen, men den ligger alltid i "bakgrunnen". :roll:

Dette er frustrerende ettersom jeg har 2 små barn under 3 år å ta meg av om dagene....og dette suger all energi ut av meg. Jeg har ikke mat allergi da jeg er like kvalm om jeg spiser eller ikke.

Noen meninger/erfaringer om hva det kan være? Takker og bukker for eventuelle svar!

Jeg hadde det sånn da jeg hadde cøliaki (gluten-intoleranse). Cøliaki synes ikke alltid på blodprøve viss du har igA-mangel sånn som jeg. Jeg hadde det sånn som du beskriver i 0,5 år + før jeg ble bra. Det var ikke legen som fant det ut by the way. Det var dama i kassa på coop... (Jeg kjente dama i kassa da, men hun sa at sønnen hadde akkurat det samme) Ellers så kan det også være en allergi.. Jeg er ikke noe lege jeg så jeg kan ikke si så mye. Forteller bare om egne "erfaringer". Sier bare hva det KAN være! :) God bedring da!

By the way: IgA-mangel (kan også være IgG) kan gjøre sånn at deler av tarmtottene dine "forsvinner" ....

Og allergien får du ikke før ca. 15 timer etterpå fortalte en annen lege til meg, men jeg var kvalm hele dagen da.. Husker ikke HELT hvordan det var i og med at dette var i 6 klasse

Endret av henriett3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette

Idag har det vært 2 uker med kvalme, den kommer stort sett utpå dagen/kvelden og det føles ut som jeg er klar for spy "enytime" (noen ganger gjør jeg det også).. Nå ser jeg (etter å ha undersøkt litt på internett) at det er fler...

Har aldri tenkt på om jeg har hatt mye trøbbel med magen før, kommer ikke på noen, men for 2 år siden våknet jeg av noen ekstreme smerter som førte til legevakt som sendte meg i ambulanse til en annen by. Tidligere det samme året hadde jeg lignende smerter, men disse har jeg ikke koblet sammen.. før nå ( ",) Jeg har ikke hatt slike smerter igjen, men nå er det heller ikke smerter, bare kvalme.

Først tenkte jeg det kunne være no utslag fra spenninger eller stress-greier, sett i forhold til livet mitt, som jeg kunn kan beskrrive som om jeg henger i en tynn tråd og ikke helt vet når den ryker og hva det fører til.

Jeg har ikke tatt noen test, men slik var det ikke sist gang.. Var hos legen idag uten at det fikk fram noe resultat (og han byttes ut imorgen!!!).

På besøk hos min mor og gav meg tlfnr til naboen, en healer, som også kjente at det var noe rundt mageregionen. Jeg kunne fortelle at dagen idag har vært med kvalme :snurt: men den kom tilbake på kjøreturen hjem og det ble så ille at jeg måtte finne fram en spypose, det gikk bra, men når jeg kom hjem......

Jeg vet det ikke har noe med spisinga og gjøre, vanninntaket mitt er uforandra, normal aktivitet, har aldri vært allergisk for noe, alltid tålt alt og svært sjeldent syk, men stress og sånt.. er usikker, for "alt annet" har rett form og farge ;)

Imorgen blir det Trygg Helse Akademiet for å høre hva de anbefaler og en gtest.. Kerringråd.no har jeg ikke fått sjekket ut enda :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...