Gå til innhold

Pus har fått i seg beroligende medisiner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en halvvoksen katt. Jeg hadde tre rivotril à 0.5 mg liggende på bordet fordi jeg skulle legge de i en reisedosett. tre rivotril à 0.5 mg tilsvarer omtrent en valium til sammen. Jeg ble borte rundt 4 timer, og da jeg kom hjem lå det 1 rivotril igjen der, og pus er litt sjanglete.... så jeg mistenker pus for å ha spist to av de. Utrolig utenksomt av meg å ikke legge de vekk, men glemte meg helt... men om en halvvoksen katt får i seg 2 rivotril/en halv valium, er det farlig? Den er litt klønete og sjangler litt, virker kanskje litt forvirra, den er litt sløv i fohold til hvor langt den kan hoppe opp i sofaen osv, men er i ellers fin form. Jeg kan uansett ikke gjøre noe med det nå siden det er over fire timer siden.

Vet noen om dette vil gå over av seg selv, eller om den kan ha fått noen skader av dette?

Hilsen en som har vondt i hjertet og føler seg som en uansvarlig katteeier </3

Anonymous poster hash: c16a8...d25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DYRLEGE!!!!

Anonymous poster hash: 8f5b7...57a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

DYRLEGE!!!!

Anonymous poster hash: 8f5b7...57a

men det er etter stengetid.... :-S

Anonymous poster hash: c16a8...d25

Skrevet

Veterinærlegevakt!
NUH!

• Liker 1
Skrevet

Clonazepam, virkemiddelet i Rivotril, kan føre til leverskader og potensiell nyresvikt hos katter. Forgiftningsgrensen finner jeg ikke, får du ikke tak i veterinærlegevakta, ringer du Giftinformasjonsentralens døgnåpne telefon; 22 59 13 00
Det er viktig å informere om kattens vekt samt mengden clonazepam katten har fått i seg, og hvor lenge siden det er katten spiste tablettene.
Vet du ikke helt, estimér et tidspunkt utifra når du dro hjemmefra.

Skrevet (endret)

Jeg har førstehånds beskjed fra veterinær: Katter tåler valium utrolig godt. Faktisk brukes valium til nettopp katter, for f.eks. de med bilskrekk og som MÅ kjøres.

Min gamle katt var livredd i bil, spant rundt og vrælte som en gærning. Pelsen sprutet av henne i ren redsel. Da jeg skulle flytte over 50 mil, skulle hun være med og måtte få beroligende til turen. Valium var det dyrlegen skrev ut. De opplyste også at katter tåler valium utrolig godt sett ifht størrelsen, de kan ta mye større doser enn en hund f.eks.

Nå husker jeg ikke eksakt dose katten min fikk nå lenger, men det var menneskedosering omtrent.

Jeg tror katten din vil takle dette veldig fint. Den vil være sjanglete og sløv en stund, men det er ingen grunn til panikk. Den vil komme over det på egenhånd.

Jeg vet ikke om det er forskjell på medisinen du nevner og vanlig valium, men du skrev innholdet var valium så....

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har førstehånds beskjed fra veterinær: Katter tåler valium utrolig godt. Faktisk brukes valium til nettopp katter, for f.eks. de med bilskrekk og som MÅ kjøres.

Min gamle katt var livredd i bil, spant rundt og vrælte som en gærning. Pelsen sprutet av henne i ren redsel. Da jeg skulle flytte over 50 mil, skulle hun være med og måtte få beroligende til turen. Valium var det dyrlegen skrev ut. De opplyste også at katter tåler valium utrolig godt sett ifht størrelsen, de kan ta mye større doser enn en hund f.eks.

Nå husker jeg ikke eksakt dose katten min fikk nå lenger, men det var menneskedosering omtrent.

Jeg tror katten din vil takle dette veldig fint. Den vil være sjanglete og sløv en stund, men det er ingen grunn til panikk. Den vil komme over det på egenhånd.

Jeg vet ikke om det er forskjell på medisinen du nevner og vanlig valium, men du skrev innholdet var valium så....

Syns det er uansvarlig av deg å gi et sånt råd på et forum!

Ts: kontakt dyrlegevakten! Nå, med en gang! Det er kun dyrlege en skal høre på i en sånn situasjon, ikke anonyme mennesker på et forum.

Anonymous poster hash: 1de73...d30

• Liker 3
Skrevet

Da er det vel uansvarlig å spørre forummedlemmene om råd også da? Dette er egen erfaring fra veterinær jeg skriver. Ikke noe galt i det.

Synes folk kan være rimelig hysteriske og løper til veterinæren for alt mulig unødvendig, bare kjæledyret nyser eller noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en katt som spiste anti deprisivaen til faren min, var et par piller. Var sløv og sov godt, var fin igjen dagen etter. Du får se det an.

Anonymous poster hash: 652a3...c84

Skrevet

Valium er Diazepam, Rivotril er Clonazepam, to forskjellige virkestoffer innenfor samme medisinklasse. Det er ikke dermed sagt at katter tåler clonazepam like godt som de tåler diazepam, og valium skal heller ikke gies til friske katter sånn helt uten videre.

Når katter får i seg menneskemedisiner skal veterinær ALLTID kontaktes, uansett, for å bekrefte eller avkrefte at katten tåler virkestoffet og for å finne ut hvor mye skade kroppen kan ha tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hysteeeeriiisk

Anonymous poster hash: 8b8fe...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel uansvarlig å spørre forummedlemmene om råd også da? Dette er egen erfaring fra veterinær jeg skriver. Ikke noe galt i det.

Synes folk kan være rimelig hysteriske og løper til veterinæren for alt mulig unødvendig, bare kjæledyret nyser eller noe.

Nå er det ikke snakk om et nys her. Og det koster ingenting å ringe til veterinæren når dyret ditt har fått i seg medisiner det ikke skal ha!

Og ja, jeg syns det er uansvarlig å sette seg ned å skrive på et forum i denne situasjonen fremfor å kontakte veterinæren og giftsentralen.

Anonymous poster hash: 1de73...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...