Gå til innhold

Pus har spist beroligende medisiner...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke andre steder jeg kan spørre... så jeg prøver her.

Jeg har en halvvoksen katt hos meg. Jeg hadde tre rivotril à 0.5 mg liggende på bordet fordi jeg skulle legge de i en reisedosett. tre rivotril à 0.5 mg tilsvarer omtrent en valium til sammen. Jeg ble borte rundt 4 timer, og da jeg kom hjem lå det 1 rivotril igjen der, og pus er litt sjanglete.... så jeg mistenker pus for å ha spist to av de. Utrolig utenksomt av meg å ikke legge de vekk, men glemte meg helt... men om en halvvoksen katt får i seg 2 rivotril/en halv valium, er det farlig? Den er litt klønete og sjangler litt, virker kanskje litt forvirra, den er litt sløv i fohold til hvor langt den kan hoppe opp i sofaen osv, men er i ellers fin form. Jeg kan uansett ikke gjøre noe med det nå siden det er over fire timer siden.

Vet noen om dette vil gå over av seg selv, eller om den kan ha fått noen skader av dette?

Hilsen en som har vondt i hjertet og føler seg som en uansvarlig katteeier </3

Anonymous poster hash: 7c001...974
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring dyrlegen!

Dyrlegen kan sjekke om disse tablettene er skadelig for dyr.

I verste fall er katten forgiftet å trenger behandling.

Du burde ringt dyrlegen straks du oppdaget det.

Anonymous poster hash: 04d16...463
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og du burde ha lagt dette innlegget under "kjæledyr" og ikke "kropp og helse". Da vil du kanskje få flere svar.

Mulig moderator kan flytte innlegget?

Anonymous poster hash: 04d16...463
AnonymBruker
Skrevet

Noe tilsvarende har skjedd meg, men det var andre tabletter det var snakk om. Katten fikk i seg en, og var litt sløv og ikke helt seg selv den kvelden. Jeg forsto ikke først at det kunne være en tablett den hadde fått i seg, så jeg ringte ikke dyrlegen. Men fulgte med på katten hele kvelden og halve natten, og skulle ringe dyrlegen om hun ikke var mer seg selv dagen etter. Det var hun heldigvis.

Først da demret det for meg at det kunne hende hun hadde fått i seg en tablett.

Dette kan skje den beste, men som andre sier, vil jeg anbefale deg at du ringer dyrlegen. Og, katter tåler valium, så om virkestoffet er det samme, burde det gå bra. Kommer dog an på mengden virkestoff, og hjelpemidlene i tablettene.

Post her og fortell hvordan det går med pusen?

Anonymous poster hash: 3be09...fdd
AnonymBruker
Skrevet

Det er samme virkestoff/benzodiasepiner.

Nå som det har gått fire timer og pus fortsatt er "leken", spiser og drikker osv, så regner jeg med at det går greit. en halv valium tror jeg absolutt vil gå bra, men jeg ble så bekymra da jeg kom hjem og merka at den sjangla litt og var litt "annerledes"... det virker nesten som at den er litt brisen. Den er våken og aktiv, spiser og leker, men noen få ganger kan den sjangle litt, og den hopper ikke opp i sofaen på en så spenstig måte som den pleier... kanskje den ikke har spist disse rivotrilene, men pus har vel sannsynligvis det, om jeg husker riktig skulle det vært tre stk bordet, nå mangla det to.... er det grunn til bekymring, eller er det mest sannsynlig ufarlig siden det er flere timer siden og pus fungerer helt ok utenom at hun virker brisen?? Finnes det noen "dyrelegevakt"?

takker veldig for svar!!!!

Skrevet

Ring giftsentralen og spørr hvis du ikke har dyrlegen i nærheten.

Det måtte jeg da bikkja spiste ett brett p-piller:(

AnonymBruker
Skrevet

Ring giftsentralen og spørr hvis du ikke har dyrlegen i nærheten.

Det måtte jeg da bikkja spiste ett brett p-piller:(

Takk!

prøver å finne nummeret, men det kommer opp så mye rart...

Skrevet

Ring dyrlegevakten og spør som slike spørsmål, ikke på et nettforum.

AnonymBruker
Skrevet

Det er samme virkestoff/benzodiasepiner.Anonymous poster hash: 7c001...974

Benzodiazepiner er en gruppe stoffer.

Valium inneholder diazepam, mens rivotril inneholder clonazepam. Begge er benzodiazepiner.

Når det er sagt, så bør nok katten tolerere begge deler, men jeg ville rådført meg med dyrlege uansett.

Anonymous poster hash: 69fbf...0b3

AnonymBruker
Skrevet

Takk! prøver å finne nummeret, men det kommer opp så mye rart... Anonymous poster hash: 7c001...974

Giftinformasjonssentralen: 22 59 13 00. Men jeg tviler på at de kan være så spesifikke når det gjelder dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Giftinformasjonssentralen: 22 59 13 00. Men jeg tviler på at de kan være så spesifikke når det gjelder dyr.

Tusen takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

fikk svar nå, det gjør visst ingenting så lenge den er i såpass fin form nå etter 5 timer og det ikke er noen andre tegn enn litt "sløvhet" i gangen :)

Skrevet

Jo giftsentralen kan svare på en del ! De regnet til å med ut hvor mye sjokolade hunden vår hadde fått i seg etter at den stjal toro sjokolade muffins. Så hvis det er krise og ingen dyrlege tilgjengelig så prøver de å hjelpe.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke andre steder jeg kan spørre... så jeg prøver her.

Jeg har en halvvoksen katt hos meg. Jeg hadde tre rivotril à 0.5 mg liggende på bordet fordi jeg skulle legge de i en reisedosett. tre rivotril à 0.5 mg tilsvarer omtrent en valium til sammen. Jeg ble borte rundt 4 timer, og da jeg kom hjem lå det 1 rivotril igjen der, og pus er litt sjanglete.... så jeg mistenker pus for å ha spist to av de. Utrolig utenksomt av meg å ikke legge de vekk, men glemte meg helt... men om en halvvoksen katt får i seg 2 rivotril/en halv valium, er det farlig? Den er litt klønete og sjangler litt, virker kanskje litt forvirra, den er litt sløv i fohold til hvor langt den kan hoppe opp i sofaen osv, men er i ellers fin form. Jeg kan uansett ikke gjøre noe med det nå siden det er over fire timer siden.

Vet noen om dette vil gå over av seg selv, eller om den kan ha fått noen skader av dette?

Hilsen en som har vondt i hjertet og føler seg som en uansvarlig katteeier </3

Pus er forgiftEt. Ring dyrlege vakta og snakk med de om hvor farlig det er. En katt jeg hAr klarte å dette i en vaskebøtte og holdt på å dø av forgiftning. Han begynte også bare med å bli sjanglete

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...