Gå til innhold

Hva er arbeidsavklaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette...

Jeg har gått på AAP i snart 4 år og den går ut om 3 md. Jeg har vært alvorlig syk, men absolutt på bedringens vei og jobber nå mellom 50 - 80 %. Jeg skal ikke søke om uføretrygd. Likevel har jeg blitt innmeldt på et arbeidavklaringsprogram. Dette til tross for at de vet jeg jobber, ikke skal søke uføre og er på vei ut i arbeidslivet igjen.

Nå ringte de fra det stedet jeg skal på arbeidsavklaring for å avtale time til første samtale. Damen ble helt oppgitt fordi jeg ikke kunne de fire første tidene hun foreslo. Men vi fant endelig tid da.

Jeg spurte henne hva slags opplegg det er jeg skal på, og hun sa det var arbeidavklaring. Jeg spurte i forhold til hva skal jeg arbeidavklares? Jeg har jo ikke søkt uføretrygd. Og dette visste hun ikke, og sa det var det vi skulle finne ut av.

Jeg forstår virkelig ingenting. Jeg trodde man evt. arbeidsavklrartes hvis man ikke kunne komme ut i arbeidslivet igjen? Eller om man forstatt hadde rett på AAP? Om min AAP stoppes i dag vil det uansett ikke gjøre store forskjellen siden jeg ofte ikke får utbetalt noe fordi jeg jo jobber over 60 % ofte.

Jeg har en trygg og fast jobb og som sagt hatt en alvorlig sykdom, MEN holder jo på å bli frisk! Hva er greia med dette? Noen som kan gi meg litt mer ufyllende svar enn NAV og dette stedet jeg skal på?

Anonymous poster hash: cfae0...ec0
Videoannonse
Annonse
Gjest imperio
Skrevet

Det skal sikkert vurderes hva dine evner for å jobbe er. Altså hvor mye du er i stand til å jobbe, om du behøver videre hjelp i form av behandling eller økonomihjelp. Siden du jobber såpass mye så kommer du til å miste retten til å motta AAP på "overtid" (etter de 4 årene).

Høres ut som at du er godt på vei ut i jobb, og at du klarer deg uten AAP. Hadde jeg vært deg så hadde jeg meldt meg ut av NAV systemet og jobbet i stedet. Aner ikke hvordan du melder deg ut, har nettopp startet på AAP selv, men jeg hadde ringt saksbehandleren og sagt ifra at jeg ikke behøver noe mer hjelp, avlyst det møtet og skriver "nei" på meldekortet (siste spørsmålet, om du ønsker videre.. ett eller annet).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo ikke tenkt å søke utvidet AAP heller. Men lurer veldig på om dette er vanlig praksis hos NAV? Ingen som har opplevd dette altså?

AnonymBruker
Skrevet

Det har mest sannsynlig skjedd en feil eller vært en overivrig saksbehandler. I din situasjon hvor du faktisk jobber såpass mye skal du ikke ha arbeidsavklaring. Kontakt NAV og be om en forklaring. Si også i fra at du jobber og er på full vei tilbake.

Anonymous poster hash: cae17...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har mest sannsynlig skjedd en feil eller vært en overivrig saksbehandler. I din situasjon hvor du faktisk jobber såpass mye skal du ikke ha arbeidsavklaring. Kontakt NAV og be om en forklaring. Si også i fra at du jobber og er på full vei tilbake.

Anonymous poster hash: cae17...d65

Jeg har gjort dette både muntlig på telefon, i møte og med epost, men de insisterer på at dette er veien å gå. Så da får jeg bare møte opp og se hva det hele dreier seg om. Jeg blir jo veldig nysgjerrig når de er så iherdige.

AnonymBruker
Skrevet

Her har ulike deler av nav snakket forbi hverandre tenker jeg. Du som er i jobb/ tilbake på vei til jobb skal selvfølgelig ikke på slik avklaring!

Anonymous poster hash: 50a9c...466

Gjest imperio
Skrevet

Nav prøver bare å kontrollere livet dit. Jeg får ikke ta del i min egen behandling, de pusher meg til jeg bryter sammen og ender opp med å bli innlagt. De trur de vet hva som er best for meg, hva jeg kan og ikke kan. Hater nav, vil ut av det stygge systemet så fort som fy.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sprunget for harde livet! Du er ute i jobb, du behøver ikke NAV lengre.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her.
Da har jeg vært på dette møtet forrige uke, og de "ville ikke ha meg der"... Som jeg (og flere med meg her) mente, så ble det for dumt at jeg skulle ta opp en plass i dette programmet som er for folk som ikke har jobb. NAV er fremdeles ikke helt enige merkelig nok, men så lenge de ikke vil ha meg, så får NAV slite et annet sted med å få plass til meg. Dette ble så dumt at jeg har nesten ikke ord. Bortkasted tid og penger av NAV, dette firmaet og meg (som måtte ta fri fra jobben for å dra på møtet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...