AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Hei! Har aldri hatt hund før, men har i en stund nå tenkt å skaffe en (helst om 2 mnd). Har noen erfaring med disse rasene, eller andre liknede, og små hunderaser å anbefale? Vet også noen forskjell på størrelsen på disse rasene. Har prøvd å lete på nett, men finner ikke ut noe.. Anonymous poster hash: 55dfb...242
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 Er det raser? Er det ikke blandingshunder? Anonymous poster hash: adf30...f38 2
Gjest Canario Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 Malepoo er blanding, så ville lagt fra meg den. Litt vanskelig å anbefale noe uten å vite noe om deg! Hvor ofte og hvor lenge (realistisk sett) kommer du til å gå tur med hunden? Hvor mye vil den være hjemme alene i snitt? Hvor mye hjernetrim vil den få? Ønsker du å bruke den til noe annet enn "kos"? (F.eks agillity-trening)
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Hehehhe, tydelig at du har en "type" hund utseendemessig. Du vet at man ikke skal velge hund etter hvor søt den er, ikke sant? Anonymous poster hash: 2a0d4...c59 1
Jessica! Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 Jeg kjenner ikke til alle de rasene, men vet at Toy puddel er veldig kvikk og trenger en del hodetrening/mental stimuli. Det er en skjønn rase som skal være enkel å trene, også røyter den jo ikke som veldig mange andre raser. Den krever litt pelsstell. Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet ulike oppdrettere på de rasene du er interessert i, eventuelt lest på deres nettsider for å gjøre meg opp en mening om de ulike rasene. Er du heldig finnes det oppdrettere som kjenner flere av disse rasen og kan fortelle deg mer om ulikhetene på dem? Lykke til 1
Tabris Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Det er vanskelig å anbefale en rase når vi ikke vet noe om hva du ser etter i en hund, samt hva du kan tilby hunden av fysisk og mental aktivisering. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 Hehehhe, tydelig at du har en "type" hund utseendemessig. Du vet at man ikke skal velge hund etter hvor søt den er, ikke sant? Anonymous poster hash: 2a0d4...c59 Hva er galt med å like et spesielt utseende? Smak og behag, men ingen kjøper vel en hund de ikke liker utseende på...Anonymous poster hash: a23c8...8f8 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Det er vanskelig å anbefale en rase når vi ikke vet noe om hva du ser etter i en hund, samt hva du kan tilby hunden av fysisk og mental aktivisering. Malepoo er blanding, så ville lagt fra meg den. Litt vanskelig å anbefale noe uten å vite noe om deg! Hvor ofte og hvor lenge (realistisk sett) kommer du til å gå tur med hunden? Hvor mye vil den være hjemme alene i snitt? Hvor mye hjernetrim vil den få? Ønsker du å bruke den til noe annet enn "kos"? (F.eks agillity-trening) - Tenker kanskje tur 1 time (+/-) om dagen, litt etter hva den trenger. - Den vil de første par årene ikke være særlig hjemme alene ettersom jeg akkurat vil være ferdig på skolen og skal ta opp litt fag+friår, og bor sammen med foreldre som selv kan bestemme mye av arbeidstidene sine. - Med hjernetrim er det litt verre, regner med jeg vil lære det, men har som sagt aldri hatt hund før. - Nei. Er vel egentlig til kos mest. Ellers kan jeg si at jeg ikke vil ha en stor hund. Liker ikke så godt å trene, men å gå turer og være litt ute er ikke noe problem. Bor i stort hus med stor tomt på landet. Anonymous poster hash: 55dfb...242
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Hehehhe, tydelig at du har en "type" hund utseendemessig. Du vet at man ikke skal velge hund etter hvor søt den er, ikke sant? Anonymous poster hash: 2a0d4...c59 Du så kanskje at jeg var førstegangskjøper, og dermed ikke kan så altfor mye om forskjellige hunder? Men vet du hva. Jeg prøver å lære. Og ja, jeg liker små hunder. Ikke bare fordi de er søte, men fordi det også vil passe meg best. Jeg skrev jo dette innlegget av en grunn, og kan ikke si du var til noe som helst hjelp, så plis fjern deg. Anonymous poster hash: 55dfb...242 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Så gøy at du tenker på å få deg hund! Kjenner selv noen med Bolonka, fine hunder:) Husk at det er bedre å vente en stund enn å annskaffe seg hund før en er helt klar for det;) Anonymous poster hash: 3ea4f...79a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Vil anbefale deg canis.no Her er det bla en rasevelger, så den kan gi deg en pekepinn. Hunder er fantastiske dyr Alle har vært nybegynnere, så ikke sett henne i bås folkens. Viktig å lese deg opp på trening ol. Anbefaler bla Turid Rugaas sin "På talefot med hunden" Flott å melde seg på valpekurs, unghundkurs ol. Men pass på at skolen du velger bruker positiv forsterkning, og ikke fysiske avstraffelser. Dessverre er det mange som gjør det enda... Gå på biblioteket og lån bøker om sykdom, sår, lydighet, den første tiden ol. Skal du velge oppdretter så gå på nkk.no sine sider og kikk litt. Hør rundt om forskjellige oppdrettere, hva de anbefaler ol Anonymous poster hash: 10ef1...8ec
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 Jeg synes ikke du skal la deg avskrekke av blandingshunder. De kan være riktig så fine! Valper som har vokst opp i en familie er bare fint for de. Det er en del folk som nesten er fanatiske ift raserenhet, dette behøver man ikke være så opptatt av så lenge man ikke setter barn på egen hund slik jeg ser det,Anonymous poster hash: b4dca...134
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Malepoo er blanding, så ville lagt fra meg den. Hvorfor legge den i fra seg bare fordi den er blanding? Har renraset nå, men kommer til å gå for blanding neste gang. Mest sannsynlig den blandingen. Anonymous poster hash: 39d25...7b8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Jeg har en såkalt Maltepoo-blanding, og han er helt fantastisk. Når det er sagt så synes jeg ikke nødvendigvis at blandingshunder er bedre enn rene raser bare fordi de er blandinger. Vi var i utgangspunktet ikke på leting etter en blanding, men vi fant han ved en tilfeldighet, møtte foreldrene og fikk snakket med de som har besteforeldrene pluss en av de nå voksne hundene fra et tidligere kull. Det var dette som gjorde at vi bestemte oss for akkurat ham, da alle disse hundene hadde et fantastisk lynne, var helt friske og klarte seg fint med et aktivitetsnivå som vi kan opprettholde. Han er fornøyd med 3-4 korte-medium turer (mellom 10 og 30 minutter), men blir også mer enn gjerne med på en langtur på fjellet. Han røyter ikke, men han krever mye pelsstell og regelmessig klipping (dette er tilfellet for de aller fleste raser med langt hår, spesielt de som ikke røyter). Han lærer fort, elsker alle mennesker og andre hunder, og har det aller best når han får ligge mellom oss på sofaen. Det er bra at du har funnet en type som du liker når det kommer til hunder, TS, men det er viktigere at du finner en rase som passer deg med tanke på aktivitetsnivå. Les deg opp på alle rasene du kan tenke deg (i tillegg til de i tittelen kan du blant annet legge til Bichon Frise, Malteser og Havanese), og tenk deg nøye om før du tar det endelige valget. Selv om små hunder er søte og får plass i vesken så krever de, i likhet med andre hunder, daglig mosjon og mental aktivisering. Anonymous poster hash: c60ce...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå