Gå til innhold

Tine kjøttdeig på kjøkkenbenken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Tok ut dypfryst kjøttdeig fra fryseren i går kveld og la den i kjøleskapet. I dag morges så hadde den knapt tint (!) La den (i frustrasjon) derfor på kjøkkenbenken slik at den er tint til jeg kommer hjem i ettermiddag. Men så har jeg angret litt fordi jeg kom på det sies at man ikke bør tine i romtemperatur. Er kjøttdeigen fremdeles trygg å spise, eller må jeg kaste den...?

Anonymous poster hash: 342bd...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Varmebehandler du kjøttdeigen skikkelig, slik at alt er over 70 grader, (tror jeg det er) så er den trygg å spise.

Anonymous poster hash: 7713a...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville vært skeptisk til å spise den. Men jeg utelukker ikke hysteri fra min side :P

Neste gang kan du heller la den ligge i kjøleskapet til du kommer hjem fra jobb. Om den fremdeles er frossen, legg den i kaldt vann i vasken. Da tiner den ganske fort.

Og et annet tips: om du fryser ned fersk kjøttdeig, ta den ut av pakken og klem den flat før du fryser den. Da tiner den kjempefort.

Anonymous poster hash: 8e284...573
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Så lenge den ikke har ligget ferdig tint i romtemperatur lenger enn noen timer (og det er vel i praksis det vi snakker om tenker jeg siden den var frossen da du tok den ut av kjøleskapet i morges), så bør det gå helt greit å spise den.

Jeg vet ikke hvordan du fryser kjøttdeig, om du klapper pakkene flate og tynne eller om du fryser kjøttdeigen i en klump?

Om du fryser den i flate pakker så tiner den fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge den ikke har ligget ferdig tint i romtemperatur lenger enn noen timer (og det er vel i praksis det vi snakker om tenker jeg siden den var frossen da du tok den ut av kjøleskapet i morges), så bør det gå helt greit å spise den.

Jeg vet ikke hvordan du fryser kjøttdeig, om du klapper pakkene flate og tynne eller om du fryser kjøttdeigen i en klump?

Takk for alle svar! Ja, den skal varmebehandles skikkelig, så da tar jeg sjansen :-)

Som regel fryser jeg ned i flate pakker, men med akkurat denne pakken hadde jeg dårlig tid da den skulle i fryseren, så da gikk den i én klump, dessverre. Men nå har jeg i alle fall lært til neste gang!

Hvordan er det forresten om man igjen skulle fryst kjøttdeigen, funker det? (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men lurer for det).

Igjen, tusen takk for alle svar!! :biggrin:

Anonymous poster hash: 342bd...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina

Smart tips å klemme den flat. Bare lager en ball av det, er jo så dumt. Takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tiner alltid kjøttdeigen på kjøkkenbenken. Det tar som regel 4-6 timer (alt etter temperturen i rommet). Jeg har aldri opplevd noe ubehag ved det.

Anonymous poster hash: 4f033...c04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tiner alltid på benken. Tar ut før jobb og steker når vi kommer hjem, men ville ike latt den ligge lengre enn det på benken. Går an å tine den litt fortere ved å ha den i en bolle med vann, men ikke for varmt. Altså en uåpnet pakke i vannet.

Anonymous poster hash: 20130...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, i hele mitt voksne liv, tatt opp mat fra fryseren om morgenen,lagt den på kjøkkenbenken for å bruke den til middag samme ettermiddag/kveld.

Jeg har aldri opplevd at kjøttet har blitt dårlig eller at jeg har blitt dårlig.

Og dette har jeg gjort med alt fra kjøttdeig til kyllingfileter

Eneste gangene jeg har tint noe i kjøleskapet er når jeg har husket på å ta det opp fra fryseren dagen før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...