Gå til innhold

Boblebad i begynnelsen av svangerskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg var forberedt og hadde lest meg opp på alt, men nå plutselig sitter jeg med 1000 spørsmål på kan jeg gjøre sånn, må jeg ta sånn, kan jeg spise det? Osv.. Stort sett alt finner jeg svar på på nettet, men en ting jeg ikke finner et svar jeg føler meg komfortabel med på nettet er:
Kan jeg bade i boblebad når jeg er er 4-5 uker på vei? I privat, utendørs om det har noe å si.. Jeg tenker selv at det ikke kan være farlig så tidlig, men hadde tenkt til å holde meg unna egentlig uansett. Nå er det sånn at jeg kanskje havner i en situasjon i helgen hvor det ville vært naturlig at jeg ble med og bada.

Holder meg sikkert unna uansett, men er det trygt?

Anonymous poster hash: 655b7...406
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet det. Dette fordi fosteret er svært følsomt for overoppheting i første trimester.

Anonymous poster hash: 9d036...283
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg spurte :) da blir det ikke bading i helga :)

AnonymBruker
Skrevet

Huff dette visste ikke jeg. Var i bade "bobblebad" uten bobler og dampbad her om dagen. Tror ikke jeg satt lengre enn de ti minuttene som de anbefaler. Er snart 5 mnd. Håper ikke det ble noen skade? 😮 Skal hvertfall holde meg unna fra nå.

Anonymous poster hash: 9c41a...c49

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde jeg med begge mine også, de løper da rundt her. Rart det ikke er lagd egne byer dit gravide må dra når de finner ut at de er med barn. Fritt for alt som er farlig for en.

Anonymous poster hash: 881bd...047

• Liker 1
Skrevet

Gjorde jeg med begge mine også, de løper da rundt her. Rart det ikke er lagd egne byer dit gravide må dra når de finner ut at de er med barn. Fritt for alt som er farlig for en.

Fint det gikk bra, det gjør det jo oftest. Men det blir satt i sammenheng med tidlig abort og misdannelser som nevralrørsdefekt, så det unødvendig å antyde at folk er hysteriske når de vil unngå å utsette fosteret for overoppheting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt enig med deg! Sa det senest i går til samboeren min at jeg føler gravide må sette seg på en høy stol og se på at verden fyker forbi i 9 mnd mens man ikke får gjøre noe. Men hvis det kan være dumt å bade i boblebadet så klarer jeg meg uten :) På samme måte som jeg klarer meg uten biff, spekeskinke og alkohol :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 34 og var i boblebad på spa forrige helg. Satt i ca 15 minutter, vekslet mellom å sitte nedi og oppe på kanten (når jeg syntes det ble varmt).

Ingen problem det.. Så lenge du ikke koker deg eller blir for varm så tror jeg en liten baderunde går fint :)

Anonymous poster hash: d5f0c...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Du merker før babyen dersom du blir overopphetet- du blir svimmel og uvel. Bare ikke overdriv badingen! Jeg koste meg med karbad gjennom hele graviditeten- helt nødvendig for rygg og bekken. Poenget er å ikke bli overopphetet!

Det er mye farligere for gravide å være i veldig varme land hvor man oppholder seg timesvis i sola- men det er det få som bryr seg om.

Anonymous poster hash: a9f6f...a2d

Skrevet

Du merker før babyen dersom du blir overopphetet- du blir svimmel og uvel. Bare ikke overdriv badingen! Jeg koste meg med karbad gjennom hele graviditeten- helt nødvendig for rygg og bekken. Poenget er å ikke bli overopphetet!

Det er mye farligere for gravide å være i veldig varme land hvor man oppholder seg timesvis i sola- men det er det få som bryr seg om.

På hvilken måte er det veldig farlig å være i varme land? Hva med de gravide som bor der? Sol kan gi pigmentflekker, men bortsett fra det er det vel ingen spesielle farer? :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er det veldig farlig å være i varme land? Hva med de gravide som bor der? Sol kan gi pigmentflekker, men bortsett fra det er det vel ingen spesielle farer? :sukk:

Oppholder du deg i timesvis i solsteken og drikker for lite, blir du fort overopphetet om sommeren- på lik linje som å oppholde seg i et boblebad for lenge.

Skrevet

Oppholder du deg i timesvis i solsteken og drikker for lite, blir du fort overopphetet om sommeren- på lik linje som å oppholde seg i et boblebad for lenge.

Men hvis noen orker å oppholde seg timevis i solen, så blir de kanskje ikke så lett opphetet heller… Det er i hvert fall stor forskjell på venninnen mine og hvor lenge de orker å være i solen.

Så og skrive at det er mye farligere å reise til varme land blir jo litt fjernt spør du meg. Og bli overopphetet generelt er vel det man skal unngå.

Skrevet

Jeg har jacuzzi hjemme og har brukt den flittig i svangerskapet. Bader i 38 grader så det er ikke så veldig varmt. Jeg har spurt flere jordmødre og legen og alle sier at det går helt fint å bade så lenge man ikke føler seg veldig varm. Men det de virket mer bekymret for var bakterier, men sa det gikk helt fint hjemme i hvert fall.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Dette gjaldt vel for de første 4-6 ukene av svangerskapet?

Anonymous poster hash: 6481d...834

Ja, det ser ut til at det er spesielt viktig i starten, som er der TS er i svangerskapet.

Til de som sammenlikner med å være i solsteiken, så er det én viktig forskjell mellom det og varme bassenger/stamp osv. Når en befinner seg i badestamp, varme bassenger etc fungerer ikke svetting for å kvitte seg med kroppens overskuddsvarme, slik den ellers vil gjøre. Jeg sier ikke at man ikke kan bli overopphetet i solsteiken, men at det er en ekstra faktor som spiller inn når man er i vann eller der det er ekstra ekstra varmt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her :)

Siden jeg har hatt heteslag tidligere og da i solsteika og har merket i boblebadet før at jeg blir litt små svimmel så tar jeg ingen sjanser nå :) Jeg ønsker ikke å sitte og tenke at jeg burde gjort sånn eller burde gjort sånn om jeg skulle miste. Så jeg tar de forehåndsreglene jeg klarer å følge i alle fall :) Om jeg ikke får bade i boblebadet på et par uker til måneder så gjør det ingenting. Boblebadet går ingen steder :) Det er der faktisk neste år også! Noe jeg håper den lille også er :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...