Gå til innhold

Når begynne med ferietur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle var barna deres når dere begynte med skikkelig ferieturer tilpasset barnet? Vår er tre år,og enn så lenge så finner vi bare på ting i nærmiljøet fordi hun er så lita at hun ikke vil huske feriene når hun blir større. Så vi sparer tivoli, dyreparker, fornøyelsesparker til hun blir litt større.

Anonymous poster hash: c101b...f77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første turen da minste var 4 år. To år senere snakkes det enda om turen (og den som kommer) :D

Anonymous poster hash: 05a4c...a7c
Gjest Keikolina
Skrevet

Vi begynte i fjor, da var de 3 og 4 år.

Skrevet (endret)

Vår datter har vært med på både korte og lange turer i inn- og utland fra hun var noen måneder, hun. Alt fra sydenturer til hytteturer og hotellovernattinger i forbindelse med en hobby jeg og mannen driver med, samt campingturer i Norge og Sverige. Første lengre tur var til Kypros med begge bestemødrene da hun var rundt 8 mnd, og hun storkoste seg hele turen.

Vi har lagt vekt på å finne steder hvor hun også kunne kose seg, selv om vi ikke alltid har reist til akkurat det reisemålet bare for hennes skyld (altså, vi har for eksempel reist til et sted i Norge fordi en av oss skulle på kurs der, men har da funnet en barnevennlig overnatting med lekeplass eller andre ting som kunne være gøy for henne).

Hun har storkost seg hele tiden, og har masse glede av å se på bildene fra turene nå i ettertid. Jeg skjønner ikke helt den greia med at man ikke skal kunne reise noe sted før de blir gamle nok til å huske det.

Akkurat tivoli, dyreparker og sånn begynte vi ikke med før litt senere, da, slik er vel mest spennende for litt større barn. Men en strand, et basseng, eller en lekeplass er jo gøy uansett alder.

Endret av Marcia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5 mnd. første gangen, deretter utenlandstur nesten hvert år. Ikke noe problem å ta med barn (uansett alder) på tur, må bare planlegge deretter :)

Anonymous poster hash: 94a8e...83e
  • Liker 3
Skrevet

Hvis man ikke skal gjøre noe før barna husker det, blir jo alt av turer/besøk menigsløst. Barn har det fint på tur når foreldrene har det fint. Uavhengig om de husker det eller ei. Ihvertfall slike turer som en over her skriver; strand, basseng, syden etc. Dyre fornøyelsesparker er gøy fra tre års alder. Hvis man må på de- foreløpig har ikke barna våre lidd selv om de aldri har vært på slike steder.

• Liker 3
Skrevet

Vi er veldig reiseglade og barna har vært med fra første stund. Vi reiser jo ikke kun for barnas skyld og det betyr ingenting for oss om de husker det som voksne eller ikke.

Vi reiser fordi vi liker å oppleve verden og lykkelige foreldre gir lykkelige barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår er 5 år nå. Vi har "bare" dratt til "vårt" feriested aka mine foreldres rorbu på veslandet. Men der har vi vært med på fisketurer, badet i sjøen, sett etter smårabber og reker, vært med beste-/oldeforeldre etc. Så det kommer litt an på hvilken type ferietur man mener. Vi har ikke reist til utlandet med ungen vår enda.

Anonymous poster hash: b822b...434
AnonymBruker
Skrevet

Vår er 5 år nå. Vi har "bare" dratt til "vårt" feriested aka mine foreldres rorbu på veslandet. Men der har vi vært med på fisketurer, badet i sjøen, sett etter smårabber og reker, vært med beste-/oldeforeldre etc. Så det kommer litt an på hvilken type ferietur man mener. Vi har ikke reist til utlandet med ungen vår enda.

*småkrabber skulle det selvsagt stå.

AnonymBruker
Skrevet

De er med på ferieturer fra de er babyer, men vi tar de ikke akkurat med til disneyland når de er 6mnd 😉

Anonymous poster hash: 50136...305

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jenta blir 4 i mai, og vi var på Lilleputthammer i fjor. Vi var ikke der så lenge (hun blir lett overstimulert) og vi dro dit i kveldinga spesifikt for å se forestillingen Vennebyen. Hun husker det godt, akkurat det å se Apa, Ted og Elfie i virkeligheten tror jeg aldri hun kommer til å glemme. Resten husker hun ikke så mye av, selv om enkeltglimt fra turen sitter i hukommelsen.

Jeg har selv mine første ferieminner fra ca samme alder - men i likhet med jentas, er det enkeltglimt som har gjort spesielt stort inntrykk som sitter.

Anonymous poster hash: f0548...60d

Gjest Magdalene
Skrevet

Fra de var et par mnd. Viktigste er ikke at de husker turene seinere, men at de har det bra der og da.

Vi kan gjerne dra et sted flere ganger, så ser ikke vitsen med å "spare".

AnonymBruker
Skrevet

Første ferien var i Rhodos da han var 9 mnd, deretter 1-2 sydenturer/danmarksturer i året.

Anonymous poster hash: 3a7f5...2bb

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Første utenlandstur då han var 8 mnd

Første flytur då han var 6 veker.

AnonymBruker
Skrevet

Selv drar jeg ikke på ferien for at jet skal huske ferien. Jeg drar jo for å kose meg der og da.

Så at regelen skal være annerledes for barn ser jeg ikke helt. Vi dro til kristiansand når vår var to år. Hun husker det nå, men vi kosa oss nå for det. Hun fikk se grisene og apekattene og var fornøyd med det mens vi fikk en nydelig dag i sola med mange av våre gode barndomsminner fra parken. I år blir det den første sydenturen. Regner ikke med hun vil huske den men hun kommer til å storkose seg på stranda og med bassenget.

Anonymous poster hash: 9845f...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Her kom det raskt mange svar. Nå skal jeg innrømme at jeg la et lite "hint" i første innlegget. Spare var ment som dobbel betydning, både ved at vi sparer opplevelsene til hun er eldre og for at vi må spare til de større opplevelsene. Siden hun ble født har vi pusset opp hus og eiendom. Vi må jobbe fullt begge to og kan derfor bare dra i fellesferie og da er alt veldig dyrt. Derfor har vi hittil ikke gjort annet enn ting i nærmiljøet.

Det forundrer meg hvor mange som har råd til opp til flere turer i året.

Skrevet

Vi reiser først og fremst for å ha det fint sammen som familie. Første gang var mini fem måneder, så igjen noen måneder senere (utnyttet permisjonen :fnise: ).

Vi har ikke så mye penger til overs, så her går det mest i langhelger. Å vente til barna husker det blir jo mange bortkastede muligheter, slik jeg ser det. Mini har nemlig storkost seg i dyrehagen og slikt selv om han ikke husker det et halvt år senere.

Skrevet

I 3 års alder tok vi de med til rolig tivoli. Om de husket det senere vet jeg ikke, men de koste seg ihvertfall :) Før det ble det campinghytte og lignende.

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Her kom det raskt mange svar. Nå skal jeg innrømme at jeg la et lite "hint" i første innlegget. Spare var ment som dobbel betydning, både ved at vi sparer opplevelsene til hun er eldre og for at vi må spare til de større opplevelsene. Siden hun ble født har vi pusset opp hus og eiendom. Vi må jobbe fullt begge to og kan derfor bare dra i fellesferie og da er alt veldig dyrt. Derfor har vi hittil ikke gjort annet enn ting i nærmiljøet.

Det forundrer meg hvor mange som har råd til opp til flere turer i året.

Nå er det ikke så kostbart å reise på "sydenturer" om en ikke er nødt til å reise i fellesferien, det blir værre når barna begynner på skolen, for i skoleferiene så blir alt merkbart mer kostbart. Men at prisene når enda en ekstra høyde når fellesferien begynner er det jo ingen tvil om.

Vi har hatt ferier på barnas premisser fra de var små (rundt 1 år), men enkelt å finne noe som passer til en 4 åring når en også da hadde et spedbarn var ikke så enkelt. Med en slik aldersforskjell så blir det litt gi og ta for dem begge, og det har aldri vært et problem heller.

Barn er jo som oss, enkelte husker godt hva de var med på som små, mens andre hygger seg der og da, og tenker ikke så mye mer på det i ettertid. Hun minste husker stort sett det meste fra hun var ca 2,5 år (er nå 12 år), og kan ramse opp det meste som har skjedd i både ferier og andre ting, mens hun eldste (16 år) knapt nok husker hva hun fikk servert til middag i dag (skrevet som en meget spøkefull kommentar)...... Hun storkoser seg uansett hva som skjer som hun sier, og det viser hun tilgangs på alle mulige måter også, men hun snakker veldig lite om ting i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet

Første ferie var barnet 1 mnd. Gikk strålende, men selvfølgelig var ferien for vår egen del. Har vært på sommerferie hvert år siden. Da vi ser på det som uvurderlig familietid. Med hus som vi har pusset opp jevnt og trutt de siste tre årene har vi behov for å komme oss bort å slippe og se alt som kunne/burde vært gjort :-)

Første gang i park (Namskogan) var barnet 2 år. Ikke sikkert hun husker mye av det, men der og da koste hun seg veldig mye. Og det var en fin opplevelse for meg og pappaen, som begge synes slike ting kun er kos og absolutt null stress.

Minstemann var nesten 3 uker første gang han var med på helgetur i campingvogna :-)

Anonymous poster hash: 6dee9...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...