Gå til innhold

Er jeg i stand til å ha katt? Og noen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har så utrolig lyst på katt, men jeg vil være sikker på at katten kan få et godt liv hos meg før jeg skaffer meg en! Så er det noen kattekyndige mennesker her på KG som kan si om det jeg har å tilby en katt er bra nok?

Katten må desverre være en innekatt i så fall.

Jeg bor i en 110 kvadratmeter leilighet, og den kommer skjelden til å være alene. Jeg har en hund, men han er veldig glad i, snill og forsiktig med katter. Jeg har også økonimi til å ta vare på katten. Jeg kan ta med katten ut i bånd ofte, hvis det er noe den trives med :)

Jeg kan ikke stort om katter, men hvis dere har noen linker eller bøker å anbefale så blir jeg veldig glad! Kommer ikke til å få meg katt før jeg vet alt jeg trenger å vite for å gi katten et godt liv!

Og så har jeg noen spørsmål :)

- Hvordan lærer man en kattunge å gjøre fra seg i kassa?

- Kan man lærer en katt å klore på klore-gjenstander i stedet for møbler?

- Hvordan lærer man katten hva den har lov til eller ikke?

-Hvordan er det best for katten/kattungen å bli kjent med hunden?

Anonymous poster hash: d33b8...7e7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattene lærer å gå i kassen av kattemoren. Hvis ikke viser du katten kattedoen, plasserer den oppi, så vil den nok selv begynne å grave, gjøre seg kjent med den.

Vis katten klorebrettet, slik at den vet hvor de er. Dersom den klorer på møbler, så flytter du katten bort til klorebrettet.

Du må flytte katten bort fra steder den ikke skal være. F.eks. har våre katter ikke hatt lov til å gå på bordene. Dette har de kun gjort 1 gang og 2 hver. De har lært når vi har tatt de ned, eller at vi sier nei med en høy stemme.

Anonymous poster hash: 1d268...5bc
AnonymBruker
Skrevet

Kattene lærer å gå i kassen av kattemoren. Hvis ikke viser du katten kattedoen, plasserer den oppi, så vil den nok selv begynne å grave, gjøre seg kjent med den.

Vis katten klorebrettet, slik at den vet hvor de er. Dersom den klorer på møbler, så flytter du katten bort til klorebrettet.

Du må flytte katten bort fra steder den ikke skal være. F.eks. har våre katter ikke hatt lov til å gå på bordene. Dette har de kun gjort 1 gang og 2 hver. De har lært når vi har tatt de ned, eller at vi sier nei med en høy stemme.

Tusen takk for veldig hjelpsomt svar :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig.

Gled deg. Det å ha katt er kjempe gøy og koselig. Mye selskap i slike pelsdotter :)

Gi den noen leker, og lag et sted hvor den kan slappe av, gjerne i nærheten av der den har maten og vannet sitt. Katter liker også å ha oversikt, så de vil ofte ligge over bakken.

Våre lå på kister (som det lå en gammel dyne/pledd på), eller i en stol de fikk lov til å ligge på. Den ene katten valgte toppen av klesskapet, noe vi enda stusser over hvordan den kom seg opp dit.

• Liker 2
Skrevet

Du har jo mye plass, det er bra.

Jeg vil anbafale to katter når de skal være innekatter, så de har selskap i hverandre, ellers blir det fort kjedelig. I og med at du har en hund også kan det være katten(e) vil ha mye selskap i den.

Om du vil ha en kattunge og ikke en voksen ville jeg investert i et godt klorestativ. Koster litt, men er absolutt verd pengene.

Hvis du har et stabilt liv og ikke planer om å flytte med det første (og tar med deg kattene om du flytter)

ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ta godt vare på en katt eller to.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo mye plass, det er bra.

Jeg vil anbafale to katter når de skal være innekatter, så de har selskap i hverandre, ellers blir det fort kjedelig. I og med at du har en hund også kan det være katten(e) vil ha mye selskap i den.

Om du vil ha en kattunge og ikke en voksen ville jeg investert i et godt klorestativ. Koster litt, men er absolutt verd pengene.

Hvis du har et stabilt liv og ikke planer om å flytte med det første (og tar med deg kattene om du flytter)

ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ta godt vare på en katt eller to.

Tusen takk! Dette ble jeg glad for å høre! :) Har ingen planer om å flytte, og hvis det noen gang kommer til å skje så kommer jeg selvfølgelig til å ta med kattene :)

Et spørsmål til: Hvilket kjønn er best? Har hørt at kastrerte hannkatter blir veldig rolige og kosete, men vet ikke om det stemmer....?

Skrevet

Tusen takk! Dette ble jeg glad for å høre! :) Har ingen planer om å flytte, og hvis det noen gang kommer til å skje så kommer jeg selvfølgelig til å ta med kattene :)

Et spørsmål til: Hvilket kjønn er best? Har hørt at kastrerte hannkatter blir veldig rolige og kosete, men vet ikke om det stemmer....?

Kastrerte hannkatter blir roligere og mer kosete ja :) Jeg har bare hunkatt selv, hun er sterilisert og veldig rolig og snill. Jeg mener generelt at hunkatter er roligere.

Skrevet

Kjønn tror ikke jeg er så viktig, tror det er mer personlighet. Men jeg har to aktive jenter, kanskje er det noe i det.... Men de er veldig kosete begge to.

Om du bestemmer deg for to ville jeg tatt et søskenpar, eller to som kommer fra samme plass og er vandt til hverandre.

Når det gjelder tilvenning til hunden tror jeg jeg ville gjort det slik:

Jeg ville hatt dem på et eget rom de første dagene til de roer seg og virker trygge. I mellomtiden kan du ta ut buret fra rommet så hunden kan lukte på det. Kattene bør også få luke på noe som tilhører hunden. La dem ha noe å ligge på som er høyt oppe fra gulvet, der hunden ikke kommer til. Så kan du åpne døra forsiktig. Er du redd for at hunden bil for begeistret og opphisset kan det være greit å ha ham i bånd, la kattene bestemme tempoet. Gjør det gjerne når du har vært på tur med hunden og han er avslappet.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe problem med at du skal ha katt. Så lenge du ikke gir den bort så fort du skal flytte e.l.

Husk å kastrere katten selv om den skal være innekatt :) Har vært borti så mange innekatter som på mystisk vis kommer seg ut, for så å komme tilbake drektig. Katter liker å ha oversikt, så om du ikke vil at den skal klatre over alt så lønner det seg som andre sier å investere i et litt høyt klatrestativ.

Katten vil som regel være kassetrente før du får den (kattunger skal være 12 uker gamle før de tas vekk fra mor). Dersom den ikke er det ville jeg revurdert de som gir bort/selger katten.

Husk at kattunger er mye styr, men de blir roligere med åra, og spesielt hannkatter etter kastrering. Ellers så er det tusenvis av katter som trenger nye hjem i de forskjellige kattehusene rundt om i landet. Der kan du dra innom på besøk og møte kattene, da vet du litt mer hva du får.

Anbefaler ellers denne boken: http://www.adlibris.com/no/bok/katten-9788241908644

Anonymous poster hash: 5b3f3...4e8
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, dere er så supre! :blomst: Jeg har hele tiden tenkt at jeg vil ha kattunge fordi det vil bli lettere å venne en kattunge til en hund, enn en voksen katt. Men jeg ville egentlig gjerne tatt til meg en voksen katt som trenger et hjem!
Er det vannskeligere å venne en voksen katt, enn en kattunge, til en hund?

Skrevet (endret)

Og så har jeg noen spørsmål :)

Å gå i kattedoen lærer de før du får kattungen i hus, det er kattemoren som viser dem det når de er i stand til å gå dit selv. Veldig praktisk :- )

Man kan tilby katten klorestativ, ja, men det er ingen garanti for at den bruker dem og kun dem... noen ganger kan det gå ut over møbler. Brede remser med gjennomsiktig teip festet på stedet der katten har lagt sin elsk og klorer, skal visst hjelpe og gjøre at katten ikke liker det stedet lenger. Du må regne med noe sånt når du har katt, sånn er det bare. De er ikke hunder og lærer ikke på samme måte.

Sier du nei til en katt og fjerner den, venter den bare med å gjøre det til du er borte og ute av syne, så går den tilbake. Den aksepterer ikke et nei slik en hund gjør.

Katter lærer av egen erfaring. Erfarer den noe negativt på egenhånd med en ting, vil den ikke repetere dette. F.eks en dag er katten hjemme alene. Den begynner å klatre i bokhyllen. Bokhyllen tipper og katten får en bok i knollen. Dette er negativ erfaring. Den vil ikke gjenta klatringen i bokhyllen i fremtiden, da den lærte dette av egen erfaring, og ikke ble irettesatt eller "tatt" av et menneske.

På den tiden jeg hadde katt, hadde jeg også en god del potteplanter i hus. Store krukker som sto på gulvet blant annet. Med min katt hadde jeg problemet at hun hoppet opp i pottene og gravde ut jord på gulvet. ALLTID kun når hun var alene hjemme, og jeg ikke kunne "ta" henne for det. Løsningen var å finne på en "straff" som ga seg selv uten at jeg var tilstede (får katten straff av menneske, venter den bare til mennesket ikke er tilstede og gjør det så likevel). Jeg kjøpte en bunke pepper-poser, og strødde rikelig med pepper på jorda rundt plantene i krukkene hun hadde vært bortpå. Spesielt en plante som sto på kjøkkenbenken. Der strødde jeg i tillegg pepper på benken rundt potta.

Første dagen da jeg kom hjem fra jobb, så jeg fotspor i pepperet. Siden det, aldri mer.... :) Hun lærte av egen, negativ erfaring at potteplanter tuller man ikke med, pepper er ubehagelig å få i nesa og lukter sterkt.

Det hører med til historien at jeg fortsatte med pepperet en stund, men kunne etterhvert kutte det ut, og katten gikk aldri tilbake til å grave i potteplantene faktisk. Hun lærte en gang for alle av det pepperet.

Hvordan du går frem for å la katten bli kjent med hunden? Jeg ville bedt hunden om å legge seg ned på en plass i stua, og så bare satt ned kattungen. Latt dem selv få øye på hverandre og evt gå mot hverandre. Om kattungens oppdretter har hund hjemme selv, går det antageligvis helt fint. Har katten aldri sett en hund før, kan det bli litt fresing, men ikke nødvendigvis. Små kattunger har et åpent sinn :)

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Godt å se at du har fått mange fine svar i forhold til at katten må være innekatt, er så mange på KG som hetser uvitende om sånt merker jeg. Men denne tråden likte jeg :) Og masse lykke til, med pusene og hunden ts. De kommer til å få det helt supert :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange, flotte, hjelpsomme svar! :blomst: Er så takknemlig for at dere tar dere tid til å hjelpe meg!

• Liker 1
Skrevet

Hankatten min er kastrert for et par måneder siden og er nå 10-11 måneder, han er en suuuuperkosete katt! Litt vill etter damepusene da men, det er bare når han ser de :) hjemme hos meg er han en skikkelig kosebamse, og vil gjerne ligge i armkroken min om natten, fnis :rodmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hankatten min er kastrert for et par måneder siden og er nå 10-11 måneder, han er en suuuuperkosete katt! Litt vill etter damepusene da men, det er bare når han ser de :) hjemme hos meg er han en skikkelig kosebamse, og vil gjerne ligge i armkroken min om natten, fnis :rodmer:

Ååh, så koselig! :) Er kattunger oftest kastrert før man får dem? Hvis ikke, hvor mye koster det ca?

Skrevet

Ååh, så koselig! :) Er kattunger oftest kastrert før man får dem? Hvis ikke, hvor mye koster det ca?

Tror som regel du må kastrere de selv ja :) tror det koster en del, men jeg er ikke sikker siden jeg fikk min pus fra Dyrebeskyttelsen. Tror også det varierer litt fra dyrlege til dyrlege. Tror det er mellom 700-1200 kr :)

Skrevet

Du bør også få ID-merket og chippet katten(e) sånn at de kan spores opp hvis de forsvinner. Blir vanligere å vanligere å gjøre dette. Vet ikke om kattunger pleier å være vaksinert men dette får du vel info om fra de du får dem av. De skal ha noen vaksiner ihvertfall :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, det er ikke noe desverre for en katt å være innekatt. Så lenge du tenker på et stimulerende miljø for katten din, og er flink til å leke med den, vil den ha det meget bra. Tenk på å utnytte plassen din, gi katten hyller på veggen, gjemmesteder osv.

Katten lærer å gjøre fra seg av mor, som så mange sier her. Det er også viktig at du viser pus kassen(e) når den kommer hjem til deg. Når du har så god plass kan det være greit å ha to kasser, det har vi på våre 60 kvm.

For å få katten til å klore på kloremøbler i stedet for sofa er det en fordel at den er vant til det fra oppdretter. I tillegg kan du prøve å vise den det, og bruke catnip spray der du vil den skal klore.

Katten lærer fort hva som er lov og ikke, men vil teste grensene dine. Dobbeltsidig tape på områdene katten ikke får røre fungerer som regel veldig bra.

Når du kjøper katt kan det være en fordel å se etter katter som kommer fra et oppdrett hvor det finnes hund. Disse vil ha lettere for det enn andre. Ta også å les om de ulike rasene, noen vil lettere leve med hund enn andre.

Når du kjøper katt er det viktig at du kjøper fra en erfaren oppdretter, Pass på at oppdretter gir kattemorene god tid mellom hvert kull, du vil ikke kjøpe fra noen hvor kattemoren har to kull i året, det gir større sjanse for sykdommer. Har oppdretteren flere kull samtidig bør du ikke kjøpe, da dette også er negativt mtp sykdommer. Se også om oppdretter tester for de vanligste sykdommene den rasen har.

Forsikre katten din. Veterinærregninger kan bli dyre, spesielt om det er utenfor kontortid.

Anonymous poster hash: 59bf5...c36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, det er ikke noe desverre for en katt å være innekatt. Så lenge du tenker på et stimulerende miljø for katten din, og er flink til å leke med den, vil den ha det meget bra. Tenk på å utnytte plassen din, gi katten hyller på veggen, gjemmesteder osv.

Katten lærer å gjøre fra seg av mor, som så mange sier her. Det er også viktig at du viser pus kassen(e) når den kommer hjem til deg. Når du har så god plass kan det være greit å ha to kasser, det har vi på våre 60 kvm.

For å få katten til å klore på kloremøbler i stedet for sofa er det en fordel at den er vant til det fra oppdretter. I tillegg kan du prøve å vise den det, og bruke catnip spray der du vil den skal klore.

Katten lærer fort hva som er lov og ikke, men vil teste grensene dine. Dobbeltsidig tape på områdene katten ikke får røre fungerer som regel veldig bra.

Når du kjøper katt kan det være en fordel å se etter katter som kommer fra et oppdrett hvor det finnes hund. Disse vil ha lettere for det enn andre. Ta også å les om de ulike rasene, noen vil lettere leve med hund enn andre.

Når du kjøper katt er det viktig at du kjøper fra en erfaren oppdretter, Pass på at oppdretter gir kattemorene god tid mellom hvert kull, du vil ikke kjøpe fra noen hvor kattemoren har to kull i året, det gir større sjanse for sykdommer. Har oppdretteren flere kull samtidig bør du ikke kjøpe, da dette også er negativt mtp sykdommer. Se også om oppdretter tester for de vanligste sykdommene den rasen har.

Forsikre katten din. Veterinærregninger kan bli dyre, spesielt om det er utenfor kontortid.

Anonymous poster hash: 59bf5...c36

Åh, tusen takk for mange gode tips! Mye der jeg ikke visste om selve kjøpet!

Og veldig godt å høre at en katt kan ha det bra selv om den må være innekatt :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tusen takk, dere er så supre! :blomst: Jeg har hele tiden tenkt at jeg vil ha kattunge fordi det vil bli lettere å venne en kattunge til en hund, enn en voksen katt. Men jeg ville egentlig gjerne tatt til meg en voksen katt som trenger et hjem!

Er det vannskeligere å venne en voksen katt, enn en kattunge, til en hund?

Det kommer litt ann på om katten har hatt noen møter med hunder tidligere.

Min funksjonshemmede hjertevenn bodde i hus sammen med en hund de første 5 årene han var hos meg.

Det første møtet mellom de to resulterte i at jeg fikk se hvor fort han kunne springe opp trappene og inn på soverommet, men etter litt tid kom han ned igjen og siden var det pusegutten som var sjef av de to.

Nå var dette en mellomstor hund (bordercollie-/buhund blanding), ung, leken, veldig impulsiv og veldig snill.

Hadde hunden hatt ublide erfaringer med katt fra tidligere, eller katten hatt ublide møter med hund, så er jeg usikker på hvordan sameksistensen hadde gått, så det kan jo være en sak å ha i minnet at så lenge ikke den andre arten forbindes med smerte, skrekk eller ubehag så vil det som oftest gå seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...