AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Hei! Jeg reiser i mai til Berlin, og skal mellomlande i København på veien nedover. Jeg har spart for å kunne kjøpe meg en veske og kanskje en lommebok, jeg har særlig kikket på Mulberry lily og bayswater, jeg har også kikket på Karl Lagerfeld Grainy, samt Prisma Skel Long Compact fra Alexander Wang. Er det noe å spare av betydning på å handle dette i utlandet? Vurderer også å handle brukt, leste nemlig noe i går om at hvis du blir solgt et falsk produkt så kan du i følge forbrukerkjøpsloven få pengene tilbake uavhengig om selger viste at det var falsk eller ikke. Noen med erfaringer de vil dele? Anonymous poster hash: c6797...6a1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 Du kan jo hvertfall få igjen VAT, og det sparer du jo litt på.. Så sånnsett vil det bli rimeligere å kjøpe i utlandet. Utover det, så er det som regel litt billigere i utlandet, så du kan sikkert uansett spare noen kroner. Dersom du kjøper brukt i utlandet, så ville jeg nok ikke satsa på å være beskytta av loven. Det vil nok bli mer styr enn det smaker å kjøpe en brukt veske i utlandet, for så å finne ut at den er fake, for så å forfølge selgeren. Men dersom du kjøper brukt i Norge vil det jo være litt lettere dersom du kjøper fra en privatperson er det forøvrig kjøpsloven som gjelder. Anonymous poster hash: 1c5f1...dfe
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 Du kan jo hvertfall få igjen VAT, og det sparer du jo litt på.. Så sånnsett vil det bli rimeligere å kjøpe i utlandet. Utover det, så er det som regel litt billigere i utlandet, så du kan sikkert uansett spare noen kroner. Dersom du kjøper brukt i utlandet, så ville jeg nok ikke satsa på å være beskytta av loven. Det vil nok bli mer styr enn det smaker å kjøpe en brukt veske i utlandet, for så å finne ut at den er fake, for så å forfølge selgeren. Men dersom du kjøper brukt i Norge vil det jo være litt lettere dersom du kjøper fra en privatperson er det forøvrig kjøpsloven som gjelder. Anonymous poster hash: 1c5f1...dfe Kjøper ikke brukt i utlandet nei, driver å ser litt på Finn.no, men finner det litt merkelig at prisene på finn er så mye lavere enn på eks. bloppis, men det er jo ikke værre enn å printscreene annonsen å ta med produktet til en forhandler for å se om den er ekte tenker jeg Det blir min første "ordentlige" veske, og det gjør meg egentlig ingenting at den er brukt, så lenge tilstanden er bra. Problemet jeg ser med å handle i utlandet er jo at man får momsen hvis man handler for over 6000 kroner, det er penger jeg kan betale (ellers hadde jeg ikke kjøpt veske i utangspunktet), men det er kjipe penger Anonymous poster hash: c6797...6a1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Får du igjen VAT får tollerene i Norge beskjed og du blir tatt om du ikke går på rødt. Designer og merker koster det samme over alt. Det man kan spare noen kroner på er om valutakursen er i vår favør. Man kan få igjen 12% VAT men må betale 25% i Norge, så du bør gange prisen med 0,13 for å få totalpris og se om det lønner seg å kjøpe i utland. Anonymous poster hash: baf67...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 Men hvis man kjøper en veske til 6500kr og får vat på 12%, så slipper man vel å fortolle vesken? Anonymous poster hash: e400f...500
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Men hvis man kjøper en veske til 6500kr og får vat på 12%, så slipper man vel å fortolle vesken? Anonymous poster hash: e400f...500 Nei man skal alltid fortolle varer over 6000kr. Anonymous poster hash: baf67...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 Nei man skal alltid fortolle varer over 6000kr. Anonymous poster hash: baf67...aa8 Stemmer. Er man ute av landet i under 24 timer skal man fortolle om du handler for over 3000,- De 3000/6000,- er inkl alt, ikke bare en spesifikk veske feks.Anonymous poster hash: a2bb9...ab1 1
amadine Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Enkelt forklart: Man sparer penger hvis veska etc koster under 6000 nok og hvis du får igjen vat.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Enkelt forklart: Man sparer penger hvis veska etc koster under 6000 nok og hvis du får igjen vat. Nei? Ettersom man få fortolle den når man kommer til Norge. Med mindre man vil ta risikoen ved å droppe fortolling. Bare vær obs på at det er stor fokus på veskehandel osv i tillvesenet, og de sjekker store betalinger i utlandet osv. Med andre ord kan du få krav om dokumentasjon i etterkant. Du er ikke safe selv om du ikke blir stoppet på Gardermoen.Anonymous poster hash: a2bb9...ab1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Enkelt forklart: Man sparer penger hvis veska etc koster under 6000 nok og hvis du får igjen vat. Sorry, jeg leste helt feil. Under 6000,- blir noe annet ja Anonymous poster hash: a2bb9...ab1 1
goldenchanel Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Ville ikke tatt sjangsen på å ta med en veske på gardermoen nå uten å fortolle den... det er MYE tollere der om dagen, og de skal har stort fokus på folk som reiser med luksus varer.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Ville ikke tatt sjangsen på å ta med en veske på gardermoen nå uten å fortolle den... det er MYE tollere der om dagen, og de skal har stort fokus på folk som reiser med luksus varer.. Det er en kjangs jeg ikke bryr meg om å ta uansett Regner med jeg kjøper selve vesken brukt, så får vi se om det kaaanskje blir lommebok når jeg er ute å reiser Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: c6797...6a1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Nei man skal alltid fortolle varer over 6000kr. Anonymous poster hash: baf67...aa8 Alle gangene jeg har fortollet veskene mine har jeg kun måttet betale toll av det jeg har betalt for vesken, minus det jeg fikk trukket i VAT. Den ene gangen jeg faktisk hadde kjøpt en veske til 6500kr og gikk for å fortolle så slapp jeg det. Jeg trodde først at han tulla med meg, men jeg fikk gå videre. Jeg går alltid på rødt for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: e400f...500 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå