Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med tre barn og har absolutt ikke flust med penger. Kjæresten spiser all mat hos meg.

Vi bruker ca 7000 på mat i måneden, ca 1400 per person. Nå spiser jo han en god del mer enn barna, men hva er greit å be om i bidrag til maten?

Må bare legge til at han er veldig klar for å bidra, det er ikke noe konflikttema, men han har mye bedre økonomi enn meg og tenker nok ikke så hardt på at jeg må budsjettere strengt...

Anonymous poster hash: c39b7...46e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han spiser alle måltider, altså. Ikke all maten 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2000 kroner.

Menn spiser mye mer enn kvinner og barn, jeg har selv brent meg på å skulle dele matutgifter med tidligere kjærester fifty-fifty. Jeg vil si at en mann burde ta cirka 2/3 av matutgiftene om han deler budsjett med en kvinne. Det er jo bare å se på hva gjennomsnittlig kaloriforbruk for menn og kvinner er, når de bruker gjennomsnittlig 1000 kalorier mer enn oss per døgn sier det seg selv at de spiser mer mat.

Anonymous poster hash: 2da05...268
  • Liker 1
Skrevet (endret)

tja, i følge SIFO spiser en enslig mann for 2700 kr i mnd... men hvis han har litt sånn halvkontroll på sin privatøkonomi, så vet han kanskje selv hva han spiser for, for dette er jo veldig individuelt...

Endret av Zereta
  • Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvor mye brukte du før dere ble sammen? La han betale differansen?

Eventuelt hvor mye brukte han på mat før han begynte å spise hos deg?

Spiser han KUN hos deg? Da ville jeg sagt minimum 2000, selv om han sikkert spiser for mer.

AnonymBruker
Skrevet

Før vi ble sammen spiste han nesten bare ute på kafe. Jeg merker at jeg bruker en del mer penger, men har nok ikke så god oversikt at jeg kan si på krona hvor mye mer jeg bruker.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Før vi ble sammen spiste han nesten bare ute på kafe. Jeg merker at jeg bruker en del mer penger, men har nok ikke så god oversikt at jeg kan si på krona hvor mye mer jeg bruker.

Kan du gå gjennom kontobevegelsene i nettbanken? Hvis det er bare deg som kjøper all maten hjemme hos dere, så kan du ta en måned da kjæresten ikke var hos dere og den siste mnd, regn sammen utgiftene i matbutikkene, så ser du differansen.

Hvis dette blir vankelig, så kan du be ham betale 2500 kr. Noen spiser for mindre, noen for mer. Det som er viktig her er at du finner en løsning slik at du slipper å tenke på at du fortsatt bruker mer på maten, selv om han gir deg f.eks. 2000 kr. Så spør om litt mer. Eventuelt kan du be ham handle mat for alle dere med jevne mellomrom (uoversiktelig alternativ).

Skrevet

Ville sagt 2500,- ca :) Spørs litt om det er snakk om tenåringer eller småbarn og da.

AnonymBruker
Skrevet

Ta utgangspunkt i SIFO-tallet på 2 700.

Men spiser han alle måltider hos deg uten å bo hos deg?

For hvis han bor der blir jo totalprisen en helt annen. Hadde han flyttet inn hadde du kanskje ikke trengt å budsjettere så strengt.

Anonymous poster hash: 0b2cd...6c8
Skrevet

tja, i følge SIFO spiser en enslig mann for 2700 kr i mnd... men hvis han har litt sånn halvkontroll på sin privatøkonomi, så vet han kanskje selv hva han spiser for, for dette er jo veldig individuelt...

som enslig mann spiser jeg for rundt 4000-4500 kr i måneden, i snitt 3400 kalorier om dagen. men jeg spiser mye god mat da, er ofte hos slakteren å kjøper entrecote så handler jeg med ofte take-away middag fra fine tyrkiske, italienske og greske resturanter. kunne sikkert spart endel om jeg jeg brydde meg om sånt, men har man råd til å kose seg så why not

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun mat, eller tenker du også andre ting som inngår i samme budsjettet? Som f.eks. oppvaskmiddel, bakepapir, såper osv?

Anonymous poster hash: 3c0cc...09b
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg er alene med barna er han her hver dag, men han har sin egen leilighet i gaten bortenfor. Samboerskap er ikke aktuelt med det første. Pga barna og det at jeg ikke synes sånt skal skje uten nøye overveielser.

Så han spiser frokost, middag, kvelds og får med matpakke herfra.

Vi liker begge to å spandere på den andre, men dette ble litt vanskelig må jeg innrømme..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han både spiser frokost, middag og kvelds hos dere vil vel barna knapt merke forskjell på om han sover hos deg eller i sin egen leilighet?

Anonymous poster hash: 0b2cd...6c8
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic: men selv om han er her hele tiden (nesten) er det noe med å ha hvert sitt sted til "fri" fra hverandre..

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...