Gå til innhold

Jeg plukker ut øyevippene mine, noen andre som gjør det? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

heisann!

Søkte litt rundt på nettet om det å plukke ut øyenvipper og øyenbryn og så fant jeg dette forumet. Jeg trodde jeg var den eneste som plukket ut vippene og brynene mine.. før jeg fant ut at lidelsen hadde et navn, trichotallimania..

Jeg begynte når jeg var 13år, etter at mamma og pappa skilte seg. Nå er jeg snart 21, og jeg plukker fortsatt. Jeg plukker når jeg blir stresset for det meste med blant annet skoleting.. Men kan også gjøre det når jeg kjeder meg, eller jeg kjenner på dem og føler meg frem om det er noe der.. og så plukker jeg. Føler meg så håpløs etterpå.. Jeg har klart å spart de to ganger og da var vippene fullvokset ut, men etter en stund klarte jeg å dra av dem igjen.. Kommer de aldri å vokse ut igjen? Jeg er veldig redd for det, vil ha vipper og fullvokset bryn dør jeg begynner på universitetet til høsten.. Håper noen kan komme med gode råd :-) Hva burde jeg gjøre, eventuelt kontakte lege? Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 14fde...3da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde kontakte legen din. Han vil trolig henvise deg til psykolog som kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 3d58b...36f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjör jeg også. Begynte da jeg var 14 år og pappa döde med kreft.

Nå er jeg 25 år.

Jeg har ikke oppsökt hjelp av lege, eller psykolog

Anonymous poster hash: 3a822...d51
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg gjør det jeg og. Jeg er 22 år. Helt utrolig slitsomt og irriterende. Har nesten ikke vipper igjen i forhold til det jeg hadde før...

Anonymous poster hash: dc091...9ed
Skrevet

Snakk med legen din som kan henvise deg til psykolog. Det er nok bare et symptom på underliggende årsaker som du kan få hjelp til. Og så kan du kanskje kjøpe deg noe som kan holde hendene opptatt når du føler trangen til å plukke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør også det, men ikke i så stor grad. Gjør det mest fordi jeg har mange plager i forbindelse med øynene, og ofte plukker meg der og vil ha vekk irritasjonsmomenter.

Nå har samboeren min begynt å følge med, og si ifra.

Anonymous poster hash: 1dc45...ea4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det, men mer på et normalt plan enn det dere beskriver her. Og jada, de vokser jo ut igjen, en må bare la ting være i fred. Det kan være et godt triks å prøve å bytte ut hang-up'en med noe annet, reis deg opp og gå å hent et glass vann hver gang du begynner f.eks.

Anonymous poster hash: bb5ca...a22
Skrevet

tusen takk for svar, setter stor pris på det :-) skal ta en tur til legen tror jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye vanligere enn hva man kanskje skulle tro.

Vanlig i stressende situasjoner etc.

Håper du får den hjelpen du trenger :klemmer:

Anonymous poster hash: 0b83b...b38
Skrevet

Bare slutt å gjør det. Er ikke så vanskelig, Herregud

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør også det, eller, jeg sitter og plukker av mascaraen på vippene, og hvis jeg kjenner en løs vippe, må jeg nappe den ut. Kan sitte og gjøre dette i lange stunder på kvelden, men det betyr neppe at jeg trenger psykolog. Det er bare blitt en greie jeg gjør. Det får være måte på hva man skal oppsøke psykolog for, mener nå jeg. Med mindre man har virkelige problemer, trenger man ikke oppsøke psykolog for alt mulig. De har mer enn nok å gjøre, om de ikke skal behandle folk som plukker øyevipper.

Anonymous poster hash: 0e62b...824
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns ikke det der hørtes noe verre ut enn å bite negler. Selv spiser jeg opp huden på fingrene mine, og på det verste kom jeg helt ned til det øverste leddet.

Om du napper hår mye, kan du skade røttene, og det kan ende med at hårveksten blir tynn og dårlig, eller blir borte, så om du vil ha hår, burde du gjøre det du kan for å slutte.

• Liker 1
Skrevet

men er det noe spesielt man kan gjøre for å minske trangen til å plukke? :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt lite hjelpsom kommentar, og hvis du i det hele tatt hadde lest tråden så hadde du visst at nei, det er ikke alltid så lett.

Anonymous poster hash: 40ccf...876

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei OMG lizzam :filer: Er jo ikke bare en impulslidelse som går på psyken vettu :roll:

Du skjønner vel selv at om hun/han bare kunne slutta og det ikke hadde vært vanskelig, hadde h*n vel gjort det allerede? Anbefaler å holde deg unna tråder med temaer du ikke vet noen ting om.

Snakk med legen du TS, du blir helt sikkert henvist til psykolog! Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: f18b5...d36

• Liker 1
Skrevet

takk for mange fine svar og støtte! men tror kanskje ikke psykolog hjelper.. må bare finne noe å gjøre istedenfor å plukke :-) noen som har forslag?

AnonymBruker
Skrevet

takk for mange fine svar og støtte! men tror kanskje ikke psykolog hjelper.. må bare finne noe å gjøre istedenfor å plukke :-) noen som har forslag?

Hvorfor tror du ikke det?

Anonymous poster hash: f18b5...d36

Skrevet

begynn med strikking... eller annet håndarbeid som krever begge henda...

Skrevet

Jeg gjorde det en del før, vet ikke hvorfor jeg startet, men har en anelse at det startet fordi jeg fikk en løs vippe i øyet som var ekstremt vanskelig å få ut igjen...Tror jeg var 6-7år gammel når det skjedde..Og det bare fortsatte egentlig, måtte sjekke daglig om det var løse vipper for å være heeelt sikker på at jeg ikke fikk noe i øyet..
Idag har jeg heller avvent meg nappingen, med å bare gni øynene litt, ikke hardt, men om det er en løs vippe så faller den heller av på den måten :)
(har fine, lange vipper idag da :fnise: )

AnonymBruker
Skrevet

heisann!

Søkte litt rundt på nettet om det å plukke ut øyenvipper og øyenbryn og så fant jeg dette forumet. Jeg trodde jeg var den eneste som plukket ut vippene og brynene mine.. før jeg fant ut at lidelsen hadde et navn, trichotallimania.

Anonymous poster hash: 14fde...3da

Trichotillomani (evt trikotillomani) mener du vel

Anonymous poster hash: 27610...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...