AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #1 Skrevet 10. april 2015 Nå er det ikke så mye som gjenstår på handlelista til lille kommer i juni, men noe av det viktigste mangler vi: dyner og sengetøy til seng og vugge. Her er jeg litt lost. Hvor kjøper man dette? Hva bør man ha til sommerbaby? Hvilke størrelser til seng og vugge? Hvor mange sengetøysett? Hva med tisselaken - trenger man det, og hvor får man tak i det? Andre tips og triks eller ting å huske på? Anonymous poster hash: 497eb...91d
Dyregod Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 (endret) På princess og kid interiør har de dyner og sengetøy. På sengetøyet står det størrelse og hva det passer til (standardmål). Husker ikke størrelsene, men har bare sett på sengetøyet hva det passer til. Det er lurt å ha 3 laken og min. 2 dynetrekk. Vi hadde gulpebaby som kunne gulpe ned sengesettet flere ganger på en natt... Vi fikk baby i juni og hadde en babydyne i fiber og en litt større dyne(sprinkelsengstørrelse) i dun. Endret 10. april 2015 av Dyregod
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 Enig med hun over. Og tisselaken har vi fått beskjed om å IKKE BRUKE fordi det blir for tett og kan dermed være farlig. Du kan heller kjøpe en tynn overmadrass som kan vaskes i maskinAnonymous poster hash: 06863...8d7
beige Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Har ei 65*80 dundyne til vogn og vugge, 2 sengesett til den. Og ei 80*100 dundyne til senga, 3 sengesett til den. Har tisselaken under lakenet i senga. Laken til vogn,vugge og seng, 2 til hver. 1
Million Skrevet 10. april 2015 #5 Skrevet 10. april 2015 (endret) Du kan kjøpe tisselaken og klippe dem til, slik at de dekker madrassen bare der babyens nedre del av kroppen ligger. Barnedyner for barn i alle aldere får du kjøpt på steder som "Hansen & Dysvik", Princess og Kid osv. Alle sengeutstyrsforretninger har dette. Det kan være greit å ha en reservedyne, pluss reservepute, i tilfelle det blir oppkast osv og den ene dynen og/eller puten må til vask. Dette gjelder i mange år av barnets liv... omgangssyke og spying i senga er noe alle foreldre stort sett stifter bekjentskap med gjennom småbarnsperioden. Ser du nevner vugge. En vugge er passe til barnet bare en veldig kort periode av barnets liv, før babyen vokser ut av den. Er du virkelig oppsatt på å skulle kjøpe en vugge, eller kan du kanskje bare velge en vanlig babyseng....? Vugge er litt bortkastede penger, føler jeg, siden den brukes så kort tid og er relativt dyr. Er ikke penger noe spørsmål, så kjøp i vei, men husk at det varer ikke lenge. Kan forstå at vugging er fint for å bysse barnet i seng, men... Dynetrekk og putetrekk bør du etter min mening ha minimum 4 stk av hver. Gulping på puten er vanlig. Noen ganger flere ganger pr dag. Det du aldri kan få nok av til en baby, er gaskluter. De brukes til alt! Tørking og vasking av sikkel, spy, gulp, matsøl rundt munnen, dagen lang. Jeg kjøpte en kjempebunke etter råd fra en venninne da jeg skulle ha barn, og de kom virkelig godt med, alle sammen. En gasklut eller to kan også brettes ut og legges over puten i barnesengen, sånn at de fanger opp sikkel og gulp. Da trenger du bare å skifte kluter, ikke sengetøyet, så ofte. Man bruker også gasklut over skulderen når man legger babyen over skulderen for å rape etter mating. Endret 10. april 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Tusen takk for masse gode tips! Ser du nevner vugge. En vugge er passe til barnet bare en veldig kort periode av barnets liv, før babyen vokser ut av den. Er du virkelig oppsatt på å skulle kjøpe en vugge, eller kan du kanskje bare velge en vanlig babyseng....? Vugge er litt bortkastede penger, føler jeg, siden den brukes så kort tid og er relativt dyr. Er ikke penger noe spørsmål, så kjøp i vei, men husk at det varer ikke lenge. Kan forstå at vugging er fint for å bysse barnet i seng, men... Er så heldig at jeg har arvet et gammelt familieklenodium av en hjemmesnekret vugge, som skal stå i stua. Har "vanlig" babyseng til soving om natta, men er jammen glad jeg har den fine vugga også Anonymous poster hash: 497eb...91d
Million Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 Har du vugge fra før er det selvsagt noe annet - dumt å ikke bruke den Lykke til.
*Joyce* Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Et alternativ til tisselaken kan være lanoliniserte ullkladder. Ullkorga selger kladder, lurer på om de kaller dem varmelaken. Forøvrig trengs lanolin, som løses opp i varmt vann, ulla ligger i dette f.eks. over natta, og skylles før det tørkes. Man kan gjerne gi det 10 min i iskaldt vann med en kork eddik i til slutt. Vi foretrekker fiberdyner, men jeg vet det er mange som vil ha dun. Her har mannen mild dunallergi, så det funker ikke så bra. Våre dyner er fra Høie, til både små og store, som vi synes er kjempegode. Unntaket var en Babydan-dyne til eldste i den minste størrelsen, og den tålte vask dårlig, fyllet kladdet seg veldig sammenlignet med Høie-dynene. Vi har hatt en 65x80-dyne og en 80x100, med hhv to og tre sengesett til, og det har holdt lenge.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Det kan være greit å ha en reservedyne, pluss reservepute, i tilfelle det blir oppkast osv og den ene dynen og/eller puten må til vask. Barn skal ikke ha pute før de er minst ett år. Anonymous poster hash: 213a9...e15 2
Million Skrevet 11. april 2015 #10 Skrevet 11. april 2015 (endret) Babyer kan fint ha flate puter, jo. Det trodde jeg var en selvfølge at folk forsto, så jeg beskrev ikke puten.... Endret 11. april 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Babyer kan fint ha flate puter, jo. Det trodde jeg var en selvfølge at folk forsto, så jeg beskrev ikke puten.... Nei, babyer skal ikke ha pute. Hverken flat eller annen. En gulpeklut eller lignende under hodet er selvsagt OK. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/nyfodt-barn-sjekkliste-17214.html Anonymous poster hash: 213a9...e15 3
Askmeagain89 Skrevet 11. april 2015 #12 Skrevet 11. april 2015 (endret) Vi har kjøpt inn to dyner, en til vugge og en til vogn. Vi har tre sett sengetøy, det er et minimum ved skifte tenker jeg. Ingen pute. Kjøpt enbeskyttelsesmadrass istedenfor tisselaken fordi tisselaken er klamt og puster ikke uansett hvor du har det har jeg erfart gjennom jobb. Vi har også tre laken. Masse gaskluter og andre kluter! for det går det mengder av. Dynene er begge av fiber pga allergi og kan fint vaskes og tørkes hjemme. Vi kjøpte alt på nett Endret 11. april 2015 av Askmeagain89
Million Skrevet 11. april 2015 #13 Skrevet 11. april 2015 Nei, babyer skal ikke ha pute. Hverken flat eller annen. En gulpeklut eller lignende under hodet er selvsagt OK. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/nyfodt-barn-sjekkliste-17214.html Anonymous poster hash: 213a9...e15 Det er lov å bruke huet og sunn fornuft, og ikke kaste seg på enhver hysterisk bølge som er. Det står "pute" i artikkelen du henviser til, og det er klart at en nyfødt ikke skal ha en stor og fluffy pute den drukner ansiktet i. Men en flat og vanlig babypute er noe HELT annet, og er derfor helt greit og hemmer ikke på noe vis pusten eller noe. Det selges helt flate puter med tanke på nettopp veldig små barn.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #14 Skrevet 11. april 2015 Det er lov å bruke huet og sunn fornuft, og ikke kaste seg på enhver hysterisk bølge som er. Det står "pute" i artikkelen du henviser til, og det er klart at en nyfødt ikke skal ha en stor og fluffy pute den drukner ansiktet i. Men en flat og vanlig babypute er noe HELT annet, og er derfor helt greit og hemmer ikke på noe vis pusten eller noe. Det selges helt flate puter med tanke på nettopp veldig små barn. Ja vel, hvis du har lyst til å ta unødvendige sjanser så hver så god. Alle offentlige anbefalinger når det gjelder å forebygge krybbedød er at at det skal være minst mulig i senga. Ikke kosedyr, ikke puter, ikke ekstra tepper og lignende. Å forholde seg til disse anbefalingene er ikke hysterisk. Anonymous poster hash: 213a9...e15 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #15 Skrevet 11. april 2015 Ja vel, hvis du har lyst til å ta unødvendige sjanser så hver så god. Alle offentlige anbefalinger når det gjelder å forebygge krybbedød er at at det skal være minst mulig i senga. Ikke kosedyr, ikke puter, ikke ekstra tepper og lignende. Å forholde seg til disse anbefalingene er ikke hysterisk. Anonymous poster hash: 213a9...e15 Enig med deg, ikke skjønner jeg helt hva de skal med pute heller. Anonymous poster hash: 391de...9d2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #16 Skrevet 11. april 2015 Det er lov å bruke huet og sunn fornuft, og ikke kaste seg på enhver hysterisk bølge som er. Det står "pute" i artikkelen du henviser til, og det er klart at en nyfødt ikke skal ha en stor og fluffy pute den drukner ansiktet i. Men en flat og vanlig babypute er noe HELT annet, og er derfor helt greit og hemmer ikke på noe vis pusten eller noe. Det selges helt flate puter med tanke på nettopp veldig små barn. Jeg trodde alle visste at pute til spedbarn er fyfy. Skjønner ikke hvorfor man skal ta risikoen når det ikke engang trenger det? Merkelig. ..Anonymous poster hash: 547f1...5ec
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. april 2015 #17 Skrevet 11. april 2015 Det er lov å bruke huet og sunn fornuft, og ikke kaste seg på enhver hysterisk bølge som er. Det står "pute" i artikkelen du henviser til, og det er klart at en nyfødt ikke skal ha en stor og fluffy pute den drukner ansiktet i. Men en flat og vanlig babypute er noe HELT annet, og er derfor helt greit og hemmer ikke på noe vis pusten eller noe. Det selges helt flate puter med tanke på nettopp veldig små barn. Nei, babyer under ett år skal ikke ha pute. Dette får man også beskjed om på føden før man reiser hjem. Selv babyputene gur babyene forhøyet hode og øker faren for krybbedød.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #18 Skrevet 11. april 2015 Nei, babyer under ett år skal ikke ha pute. Dette får man også beskjed om på føden før man reiser hjem. Selv babyputene gur babyene forhøyet hode og øker faren for krybbedød. Ja, utrolig viktig å ikke spre feilinformasjon! Anonymous poster hash: 547f1...5ec
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. april 2015 #19 Skrevet 11. april 2015 Ja, utrolig viktig å ikke spre feilinformasjon!Anonymous poster hash: 547f1...5ec Vel, det var grunnen vi fikk på føden iallefall.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #20 Skrevet 11. april 2015 Mamma brukte ikke pute til mine søsken eller meg for ca 25 år siden heller av samme grunn så vil tro det er ganske allmennkjent at man ikke bruker puter til spedbarn? Det var faktisk en av de første tingene hun sa da jeg kjøpte dyne og sengetøy, det var at jeg ikke skulle ha pute til baby og at det var rart det fulgte med putetrekk i en del av settene til vogn/vugge ettersom pute ikke skal brukes. Anonymous poster hash: 50e95...61c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå