Gå til innhold

Etisk giftering?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fy søren så dårlig utvalget av gifteringer er i norge! Nå kommer det et skikkelig hjertesukk, men jeg blir altså så frustrert når jeg prøver å finne den ene ringen jeg skal ha på fingeren (forhåpentligvis) resten av livet, og så ser alt nesten likt ut. Hva er greia??

I tillegg er det eneste alternativet for stein diamant, og gullsmedene kan si hva de vil - Kimberleyprosessen er ikke verdt papiret den er skrevet på. Og hva gjør man da når man vil ha en pen ring med stein (kanskje til og med en ANNEN stein enn diamant, ohmygawd), og ikke ett av de anonyme, kjedelige ringene som alle gullsmedene selger?

Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt ring fra BrilliantEarth eller noe slikt, men det blir jo bare for dyrt. :(

Er det noen andre som har tenkt noe på det? Steinen er jo ikke det eneste som skal være etisk, ideelt sett. Vi har ingen smykker vi kan smelte om, så hvor finner man en ring man kan både like og være stolt av?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Sunhands
Skrevet

Nå kommer det jo litt an på hva slags stil dere har, men generelt synes jeg det finnes veldig mange fine vintageringer. Helt sikker på at det går an å få kjøpt brukt. Eventuelt kunne dere kanskje kjøpt brukt og smeltet om?

Jeg har sagt til kjæresten at hvis han har planer om å fri, så vil jeg ikke ha diamant om det er en ny ring, og at jeg helst vil at han skal kjøpe en brukt eller smelte om en av diamantringene jeg allerede har (har arvet mye).

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis du vil ha noe som er helt unikt er vel den beste muligheten å få ringen spesiallaget. Da kan du velge hva slags stein du vil, også. Det er ikke umulig å finne gullsmeder som tar på seg slike oppdrag.

Selvsagt vil det koste, men på den annen side: det er jo et smykke du har intensjoner om å bære hver dag resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Disse her tilbyr også andre steiner. Går dere til en gullsmed i Norge bestemmer dere også selv hvordan det ringene skal bli, men man må til ordentlige gullsmeder, ikke kjeder som bare selger ferdigvare. Etsy har også en del, og det er designere der som tar spesialbestillinger. Det koster, så klart...

Signerer det Sunhands sier om å kjøpe brukt, for å bruke eller smelte om.

Anonymous poster hash: 77389...e77
AnonymBruker
Skrevet

Det pleier da ikke være diamanter på gifteringer?

Anonymous poster hash: 21430...bc6
Skrevet

Det pleier da ikke være diamanter på gifteringer?

Anonymous poster hash: 21430...bc6

Det er en trend som har kommet de siste årene, jeg var og kikket på gifteringer i forgårs og da var kvinneringene stappet med diamanter.

Selv har jeg en vintage forlovelsesring, og vi valgte å kjøpe brukt fordi jeg kan da like godt ha en ring som noen andre har hatt før meg, som i tillegg er fin, enn å kjøpe en splitter ny ring her i Norge som koster det hvite ut av øyet? Jeg og min forlovede er opptatt av gjenbruk så for oss falt det naturlig å kjøpe en genbruksring. Vi kjøpte min gjennom Etsy. Jeg ser mange gullsmeder reklamerer med at de bruker etiske diamanter og alt er så fint og på stell, men virkeligheten er jo sånn at det kan vi jo strengt tatt ikke vite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy søren så dårlig utvalget av gifteringer er i norge! Nå kommer det et skikkelig hjertesukk, men jeg blir altså så frustrert når jeg prøver å finne den ene ringen jeg skal ha på fingeren (forhåpentligvis) resten av livet, og så ser alt nesten likt ut. Hva er greia??

I tillegg er det eneste alternativet for stein diamant, og gullsmedene kan si hva de vil - Kimberleyprosessen er ikke verdt papiret den er skrevet på. Og hva gjør man da når man vil ha en pen ring med stein (kanskje til og med en ANNEN stein enn diamant, ohmygawd), og ikke ett av de anonyme, kjedelige ringene som alle gullsmedene selger?

Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt ring fra BrilliantEarth eller noe slikt, men det blir jo bare for dyrt. :(

Er det noen andre som har tenkt noe på det? Steinen er jo ikke det eneste som skal være etisk, ideelt sett. Vi har ingen smykker vi kan smelte om, så hvor finner man en ring man kan både like og være stolt av?

Enig. Derfor har jeg aldri villet ha smykker med diamanter. Gifteringen ble derfor "kjedelig" gull uten noe stener.

Anonymous poster hash: 9073e...175

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...