Gå til innhold

Hva koster det å totaloppusse et hus.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi drømmer om enebolig, men for å ha sjans på en i det området vi ønsker må vi nok regne med masse oppussing. Vi har tidligere byttet bad, kjøkken og overflatebehandlet vegger i tidligere leiligheter vi har eid, så det føler jeg jeg har sånn ca. kontroll på hva kostnadene kan være, men så er det elle de tingene som man må passe på i et hus kontra en leilighet. drenering, tak, skifting av bord etc... hva kunne dette komme på? Er det andre ting vi burde tenke på?

Anonymous poster hash: 25251...eef
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt umulig å gi et generelt svar på, for det er jo hundrevis av faktorer som spiller inn.

Anonymous poster hash: 244df...225

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det enkle svaret på det er jo "mye" :ler:

Enig med AB over, det er nesten umulig å tippe uten å ha en viss peiling på hva og hvor mye. Men bare det du nevner- drenering, skifte av tak, skifte av bord osv beløper seg raskt til mange hundre tusen.

Anonymous poster hash: c3a90...4f5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over, det er nesten umulig å tippe uten å ha en viss peiling på hva og hvor mye. Men bare det du nevner- drenering, skifte av tak, skifte av bord osv beløper seg raskt til mange hundre tusen.

ville heller sagt mange millioner

Anonymous poster hash: ccf0c...eef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt umulig å gi et generelt svar på, for det er jo hundrevis av faktorer som spiller inn.

kjør på med faktorer! Regn med at "alt må gjøres." Jeg har aldri eid et hus og er litt blank på hva jeg burde tenke på... Jeg kom akkurat på at det elektriske sikkert må byttes, hva koster det mon tro...

PS vi tenker på et hus på i alle fall 200 kvadrat...

AnonymBruker
Skrevet

Ja det blir det sikkert, men har du noen erfaringer med HVOR mye? har du drenert før f. eks? noen som har noe konkret å komme med?

AnonymBruker
Skrevet

ville heller sagt mange millioner

Anonymous poster hash: ccf0c...eef

"Mange" millioner tror jeg nok ikke (håper ikke det) men det kan sikkert komme på over en mill ja...

Gjest Sunhands
Skrevet

Vanvittige summer.

Vi har pusset opp et hus helt enkelt, og brukt 200.000. Da snakker vi ikke om renovering, men mest maling, sparkel, gulv på kjøkkenet, nytt dusjkabinett. Da vi hadde rørlegger og blikkenslager der, forsvant pengene huritig. I tillegg burde bad og gulv og tak, takrenner, vindskier skiftes, og da snakker vi jo om en stor økning i den først nevnte summen. For ikke å snakke om el-anlegg og slikt..

Vinduer og dører var allerede skiftet, og dette koster jo også veldig mye..

Tror man kan bruke 1 million på null komma niks.

Gjest Sunhands
Skrevet

Ikke at vi skal kjøpe dette altså, men bare for å komme med et eksempel er det noe sånnt vi kunne tenke oss...

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=57676476&fks=57676476

TS

Hvis det er noe sånt du snakker om, så er det noe helt annet. Dette ser ut til å være godt vedlikeholdt og gradvis oppgradert, og man kan ta oppussingen etter hvert. Jeg ville ikke vært så redd for å gå på et slikt hus. Kjøkken og bad er jo levelig, så da kan man heller ta sånt på sikt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi drømmer om enebolig, men for å ha sjans på en i det området vi ønsker må vi nok regne med masse oppussing. Vi har tidligere byttet bad, kjøkken og overflatebehandlet vegger i tidligere leiligheter vi har eid, så det føler jeg jeg har sånn ca. kontroll på hva kostnadene kan være, men så er det elle de tingene som man må passe på i et hus kontra en leilighet. drenering, tak, skifting av bord etc... hva kunne dette komme på? Er det andre ting vi burde tenke på?

Bytte av tak vil komme på 100-200 000 kr, for der bør dere leie fagmann.

Bytte av kledning kan dere gjøre selv, og da er det kun materialkostnadene som kommer til. Vi betalte ca 4000 for selve kledningen til en vegg ca 40 m2. I tillegg kom leie av stilas, grunning, maling, lister osv. Totalt ble det ca 10 000 kr.

Drenering har vi ikke gjort, men det er heller ikke billig.

Jeg vil tro at en totalrenovering av et hus vil kunne beløpe seg til 1-2 millioner kroner, avhengig av hva som skal gjøres, hvor mye dere gjør selv, og hvilke løsninger som blir valgt.

Anonymous poster hash: b8972...b86

AnonymBruker
Skrevet

Vanvittige summer.

Vi har pusset opp et hus helt enkelt, og brukt 200.000. Da snakker vi ikke om renovering, men mest maling, sparkel, gulv på kjøkkenet, nytt dusjkabinett. Da vi hadde rørlegger og blikkenslager der, forsvant pengene huritig. I tillegg burde bad og gulv og tak, takrenner, vindskier skiftes, og da snakker vi jo om en stor økning i den først nevnte summen. For ikke å snakke om el-anlegg og slikt..

Vinduer og dører var allerede skiftet, og dette koster jo også veldig mye..

Tror man kan bruke 1 million på null komma niks.

jeg syntes ikke en mill var så "vanvittig" jeg da, man må jo regne med dette når man byr. Men om det er som en annen her sier "mange" millioner så begynner man å snakke "vanvittig." Takrenner og vinduer var en ny post ja, det er viktig å få med... Takk for bidrag!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe sånt du snakker om, så er det noe helt annet. Dette ser ut til å være godt vedlikeholdt og gradvis oppgradert, og man kan ta oppussingen etter hvert. Jeg ville ikke vært så redd for å gå på et slikt hus. Kjøkken og bad er jo levelig, så da kan man heller ta sånt på sikt.

ja det ser sånn ut på bildene ja, men når huset er markedsført som et oppussingsobjekt så tror jeg vi skal tro dem på det. Jeg kunne helt fint levd med både kjøkken og bad et års tid eller noe, men problemet med så gammle bad og kjøkken er jo at det er ingen garanti for at det i det hele tatt holder i 1 år... Plutselig ryker begge samtidig og alt må tas pronto... + at sikkert alt det utvendige som drenering, tak bord etc... sikkert må tas med en gang...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at vi skal kjøpe dette altså, men bare for å komme med et eksempel er det noe sånnt vi kunne tenke oss...

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=57676476&fks=57676476

TS

Dette må ikke totalrenoveres, men har behov for oppgradering av det elektriske anlegget, samt en del kosmetiske endringer.

Jeg kan tenke meg 100 000 umiddelbart (elektriske anlegget), og resterende oppussing spredt litt ut over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er midt oppe i et voldsomt rehabiliteringsprosjekt nå, med nytt tak, drenering, bytter alt av utvendig kledning, nye vinduer og dører, kjøkken, bad mm mm.

Budsjettet vårt er på 4,7 mill og vi regner med at det sprekker.

Men dette er en gammel sveitservilla som vi tilbakefører til original stil, så det er nok ikke sammenlignbart med hva dere har i tankene.

I dag jobber det så mye som 13 håndtverkere rundt omkring her og da sier det seg selv at lydnivået er høyt og tusenlappene flyr :ler:.

AnonymBruker
Skrevet

Bytte av tak vil komme på 100-200 000 kr, for der bør dere leie fagmann.

Bytte av kledning kan dere gjøre selv, og da er det kun materialkostnadene som kommer til. Vi betalte ca 4000 for selve kledningen til en vegg ca 40 m2. I tillegg kom leie av stilas, grunning, maling, lister osv. Totalt ble det ca 10 000 kr.

Drenering har vi ikke gjort, men det er heller ikke billig.

Jeg vil tro at en totalrenovering av et hus vil kunne beløpe seg til 1-2 millioner kroner, avhengig av hva som skal gjøres, hvor mye dere gjør selv, og hvilke løsninger som blir valgt.

Tusen takk for svar! Ikke mer enn 100 000 på tak nei, det var jo ikke så avskrekkende, Tror ikke vi kunnet byttet kledning selv, da vi har 10 tommeltotter... Drenering er det jeg egentlig er mest spennt på, har hørt rykter om at det kan koste opp mot 600 000 eller noe?

Gjest Magdalene
Skrevet

Avhengig av hvordan kvalitet dere vil ha..

Vi pusset opp et hus for ca 1,2 mill. det var 150kvaderat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har totalrenovert et hus. Vi reiv ut alt det gamle. Vi byttet all bordkledning, alle vinduer og etterisolerte alle vegger. Det er gravd ny drenering. Vi måtte "bytte" et påbygg som viste seg å være i dårlig stand. Vi har lagt ny himling, satt opp nye veggplater og lagt nytt gulv. Alt av rør og alt elektrisk er nytt, nytt kjøkken og nytt bad. Vi måtte også støype nytt gulv i kjeller.

Vi må legge nytt tak også før vi er ferdig, så jeg vil tro at den endelige prislappen kommer på ca 2 mill.

Anonymous poster hash: 52f3a...f4e
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke totalrenovere hele huset ASAP, selv om man kjøper enebolig.

Drenering, tak, vinduer, kledning, oppussing av bad og kjøkken kan gjøres på sikt, alt må ikke gjøres i går.

Å totalrenovere et helt hus med nytt tak, drenering, skifte kledning, vinduer, skifte av rør og oppgradering av det elektriske anlegget i tillegg til total oppussing av alle andre rom kan fort komme opp mot en million.

Det er en myte at straks man har kjøpt enebolig som ikke er nybygd så må man totalrenovere alt med en gang. Det er det de færreste som gjør.

Men mulig bymennesker oppvokst i blokk har en annen illusjon enn de som er vokst opp i hus.

Anonymous poster hash: f7474...792

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte vel en 100-150 tusen for å få gravd ny drenering om jeg ikke husker helt feil.

Anonymous poster hash: 52f3a...f4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...