AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Heisann, folkens! Nå tror jeg det endelig er min tur for å entre boligmarkedet. I sommeren som nå står foran oss, fullfører jeg min bachelorgrad i markedsføringsledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Da tenker jeg å få meg en fulltidsjobb og søke boliglån hos ulike banker. Planen er å finne meg en selveierleilighet i Oslo eller på et tettsted i nærheten av Oslo. La oss si jeg finner meg en fulltidsjobb med en årslønn på kroner 400.000,-. Hvor mye tror dere jeg vil kunne få i boliglån, dersom jeg har følgende tall? ... Bruttoinntekt i året: 400.000,- Egenkapital: 500.000,- Studielån: 350.000,- Jeg setter stooor pris på alle bidrag til tråden! PS: Jeg er en singel kar på 22 år, har ikke bil og ingen barn. Jeg har også nylig flyttet hjem til mine foreldre, og kommer til å bo her gratis frem til jeg kjøper min egen bolig. Anonymous poster hash: 82ba9...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Dra til banken, eller google "lånekalkulator". Anonymous poster hash: 2cd4b...5bb 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Hvis de følger reglene slavisk kan du låne maks 850 000, men det er ikke alltid de trekker hele studielånet fra egenkapitalen. Anonymous poster hash: 2f16f...c22
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Dra til banken, eller google "lånekalkulator". Anonymous poster hash: 2cd4b...5bb TS her. Som du kanskje ser av åpningsinnlegget er planen min etter hvert å forhøre meg med ulike banker og søke lån hos ulike banker, men først vil jeg forberede meg på både ulike elementer og forventninger i søknadsprosessen. I fasen hvor jeg nå forbereder meg, ønsker jeg (også av nysgjerrighetens skyld) å innhente mest mulig informasjon og få mest mulig kunnskap rundt hva jeg er i ferd med å begi meg ut på. Jeg har for øvrig benyttet meg av ulike lånekalkulatorer, men gjennom flere av mine bekjentes erfaring og hva jeg selv har lest på internett kan disse ofte indikere en langt lavere lånesum enn hva som faktisk blir tilfellet. Det kan virke som om lånekalkulatorer er strengere enn bankens egne rådgivere, hva gjelder beløpet på boliglån. PS: Et flott internettforum som dette, finner jeg interessant ikke bare for å mette min egen nysgjerrighet, men også nettopp for å lære og innhente informasjon. Anonymous poster hash: 82ba9...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Hvis de følger reglene slavisk kan du låne maks 850 000, men det er ikke alltid de trekker hele studielånet fra egenkapitalen. Anonymous poster hash: 2f16f...c22 TS her. Takk for ditt bidrag til tråden! Jeg har et lite inntrykk av at de fleste banker, kanskje spesielt lokale småbanker, velger å utvise skjønn i forhold til dette. Hva tror du? Og hva ville du gitt meg i boliglån som en bankrådgiver, dersom du skulle utvise skjønn basert på tallene som jeg la frem i åpningsinnlegget? Anonymous poster hash: 82ba9...9f3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Hei TS. Du har helt rett i at lånekalkulatorene ofte viser en betraktelig lavere sum enn det banken kan tilby deg. Da vi fikk lånetilbud var vi overrasket over hvor mye vi faktisk fikk mulighet til å låne og hadde faktisk ikke vært komfortabel med å ta opp et slikt lån. For da hadde vi måttet leve ganske nøkternt. Last ned husbanken sin lånekalkulator på excel. Den er ganske detaljert og baserer seg på SIFO sitt budsjett. Det kan gi en mye bedre pekepinn på hva du kan få i lån lykke til og gratulerer som snart eier av egen bolig og ferdigutdannet! Anonymous poster hash: 0402c...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Hei TS. Du har helt rett i at lånekalkulatorene ofte viser en betraktelig lavere sum enn det banken kan tilby deg. Da vi fikk lånetilbud var vi overrasket over hvor mye vi faktisk fikk mulighet til å låne og hadde faktisk ikke vært komfortabel med å ta opp et slikt lån. For da hadde vi måttet leve ganske nøkternt. Last ned husbanken sin lånekalkulator på excel. Den er ganske detaljert og baserer seg på SIFO sitt budsjett. Det kan gi en mye bedre pekepinn på hva du kan få i lån lykke til og gratulerer som snart eier av egen bolig og ferdigutdannet! Anonymous poster hash: 0402c...eb1 TS her! Tusen takk for et godt bidrag og et utrolig oppløftende svar! Det settes stor pris på den slags! Tipset ditt angående nedlasting av Husbankens lånekalkulator på excel, skal jeg absolutt ta til etterretning. Det blir "first thing in the morning"! Måtte det komme flere av den type bidrag til tråden så lenge. :- ) Anonymous poster hash: 82ba9...9f3 1
Gjest Wei Wei Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Jeg som en bank ville gitt deg ca. 3 års inntekt i lån minus gjeld. Det vil si 1 200 000 - 350 000 = 850 000 kr. Sammen med EK betyr det at du kan kjøpe noe for 1 350 000kr. Noen banker kan gå opptil 3,5xinntekt og gi 1 400 000 - 350 = 1 050 000 kr. I hovedinnlegget sier du "oss" da har du vel en samboer? Sammen kan dere selvfølgelig få mer. Selv fikk jeg 1 140 000 kr med inntekt på 380 000 kr i året (ingen gjeld). Min erfaring er at DNB tilbyr minst, mens Skandia gir mest. Så hør definitivt med alle bankene du kan.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Jeg fikk 1 350 000, med den samme egenkapitalen som deg og har 430 000 i årslønn. Ingen studielån da jeg bodde hjemme under studiene😊litt usikker på om jeg kunne fått mer- tok kontakt med banken mandag etter visning for denne leiligheten og fikk go for å legge inn dette budet😊Anonymous poster hash: 5ceb9...9d3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Vi hadde kausjonist, og opplevde også at banken ville låne oss mer penger enn vi var komfortable med. De telte ikke med studielånene våre (500 k) til sammen, og jeg var også i innspurten på en 5-årig grad, hadde kun en helgestilling. Vi kunne få låne 3,2 mill, endte med å kjøpe for 1,9 og lever meget romslig nå. Lønnsutsiktene mine var ca 400 k i året da vi søkte om lån. Mannen tjente det samme. Dette var i en storbank. Lønner seg å prate med banken om hvilke områder du tenker å kjøpe i, vi bor bor i sentrum av en større norsk by hvor prisene vil falle sist når boligprisene går nedover, sånn sett er vi et ganske sikkert prosjekt for banken. Anonymous poster hash: 61cdf...bb3
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Du BURDE få rundt 7-800.000, men det kommer litt an på utdannelsen din og jobben din.
Anglofil Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Jeg har en inntekt på ca 410 000 kr per år og har 670 000 kr i studielån, og jeg fikk låne 800.000 kr alene i banken i fjor (2014). Jeg hadde da 210.000 kr i egenkapital. Jeg fikk låne desidert mest hos DnB. Mvh Yvonne
Puny Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Forhør deg i allefall med mange banker, det er iofte stooor forskjell på hva de kan gi. Spør også lokalbanker du ikke har tilknytning til, også... Men det er jo morsomt å drodle litt rundt det selv da, så jeg gir det et forsøk... I følge SIFO budsjettet bruker du ca 8000 kr i mnd på å leve. La oss runde opp til 10 000 med strøm og litt sparing... La oss si du får inn 20 000 i mnd. etter skatt på en lønn på 400 000 (nå underdriver jeg litt, for det gjør bankene også ). Da har du kanskje 10 000 igjen til å bruke på bolig. 2000 (ren gjetting her) kanskje forsvinner i fellesutgifter til sameiet/boretslaget. Du vil ha selveierleilighet (av en eller annen grunn) da forsvinner 2,5%... Jeg ville ikke kjøpt en selveier i din possisjon. Hvor lenge skal du bo i denne leiligheten, 2-5 år max og da har du "tapt" kanskje 50 000 av sparepengene dine på det. Kjøp heller boretslag nå og selveier senere når du har en leielighet/hus du skal bo i i 10-20 år... Du må i alle fall regne med å tåle en renteoppgang til 5 %, hvis du nå har 8 000 igjen å bruke på å betjene lånet så kommer jeg til rundt 1,4 i lån... Da har jeg holdt studielånet ditt utenom, noen banker gjør det andre ikke... Da kommer du på en total kjøpesum på 1,9 med regnet EKen din (og uten dok avgiften). Hvor mye kunne du tenke deg å kjøpe for da TS, har du noen tanker rundt det selv? Stemmer SIFO budsjettet for deg? Bruker du mer/mindre?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #14 Skrevet 10. april 2015 Jeg har 430 000 i lønn, 85000 i egenkapital, og 120 000 i studielån. Fikk låne 2 millioner, 350 000 tusen. Var i sparebanken. Anonymous poster hash: adf49...97d
Tvist Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Vi fikk ikke lån i det hele tatt av DNB, men av Skandiabanken og en lokalbank. Vi valgte lokalbanken, dårlig nettløsning, men gode betingelser.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #16 Skrevet 11. april 2015 Jeg skjønner ikke hvordan i all verden det skal gå an å få kjøpt noe. Man får jo ingenting for 800.000kr i dag? Jeg har ca like mye i studielån som TS (kanskje nærmere 400.000), er ferdig nå i vår og har fått jobb til høsten der jeg vil tjene 440.000kr i året. Jeg har ikke mer enn 150.000kr i egenkapital på BSU (jeg har ikke klart å spare mer som student), men har foreldre med eid bolig og faste jobber som stiller opp som kausjonist eller hva det nå enn måtte være. De billigste leilighetene innen 1 times radius fra jobb ligger på 1.500.000 for noe og 20 kvm i kjellere og loft. Har jo ikke råd til dette en gang. Jeg leier gjerne, men leiemarkedet er like elendig og jeg sitter jo med 150.000kr låst til BSU som jeg gjerne vil bruke en gang. Har samboer, men hjelper fint lite når han er uten fast full stilling, har mer gjeld enn meg og ikke har en krone oppspart. Er jeg bare nødt til å bytte han ut for å få ordna bolig altså? Jeg skulle gjerne bodd i foreldres kjeller noen år, men de bor på andre kanten av landet og kjelleren er for tiden okkupert av min søster som heller ikke har råd til å kjøpe noe etter endt utdanning. Anonymous poster hash: 26b04...672
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #17 Skrevet 11. april 2015 Heisann, folkens! Nå tror jeg det endelig er min tur for å entre boligmarkedet. I sommeren som nå står foran oss, fullfører jeg min bachelorgrad i markedsføringsledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Da tenker jeg å få meg en fulltidsjobb og søke boliglån hos ulike banker. Planen er å finne meg en selveierleilighet i Oslo eller på et tettsted i nærheten av Oslo. La oss si jeg finner meg en fulltidsjobb med en årslønn på kroner 400.000,-. Hvor mye tror dere jeg vil kunne få i boliglån, dersom jeg har følgende tall? ... Bruttoinntekt i året: 400.000,- Egenkapital: 500.000,- Studielån: 350.000,- Jeg setter stooor pris på alle bidrag til tråden! PS: Jeg er en singel kar på 22 år, har ikke bil og ingen barn. Jeg har også nylig flyttet hjem til mine foreldre, og kommer til å bo her gratis frem til jeg kjøper min egen bolig. Anonymous poster hash: 82ba9...9f3 Hm, jeg har ingen forslag. Jeg og samboer er selv i kontakt med banken for tiden, og det virker ikke som at de "bryr" seg om at vi har studielån. Anonymous poster hash: d28be...fe9
Gjest Bud Skrevet 12. april 2015 #18 Skrevet 12. april 2015 Bare de som går BI finner det nødvendig å understreke hvor de tar utdanningen sin... Si meg, var du ikke god nok til å komme inn på NHH?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #19 Skrevet 12. april 2015 Bare de som går BI finner det nødvendig å understreke hvor de tar utdanningen sin... Si meg, var du ikke god nok til å komme inn på NHH? Maken til frekkhet! Sist jeg sjekket hadde dem for øvrig ikke rene linjer for markedsføring ved NHH.Anonymous poster hash: 82ba9...9f3 2
SaKT Skrevet 12. april 2015 #20 Skrevet 12. april 2015 det finnes mange lånekalkulatorer jeg har prøvd for å sammenligne månedsutgiftene ut i fra størrelsen på lånet etc, og denne lånekalkulatoren stemte helt for min del: http://www.laanekalkulator.no/default.aspx om det kan stemme i forhold til det din bank tilbyr er vanskelig og si. men bare et tips fra meg ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå