Gå til innhold

Leier leil. som ligger for salg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har AKKURAT flyttet inn i ny leil som jeg leier. Idag fant jeg den på finn.no til salgs.

Ikke vet jeg men jeg kjente jeg ble litt sjokkert og irritert. Bør ikke utleier informere om dette. Skulle til å sette meg ned og bestille Internett og endre adresse og så ser jeg dette.

Har ikke fått kontrakten min enda men ser jo nå at eg må være nøye med å sjekke at det er rimelig oppsigelsestid.

Hva synes dere? Urimelig å ikke informere eller helt innafor/jeg overreagerer?

Anonymous poster hash: 9cc4a...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg hørtes veldig rart ut. Jeg ville selvsagt fått beskjed om slike ting!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva som står av oppsigelsestid i kontrakten, så kan du påregne at ny eier sier deg opp med begrunnelse om å bruke leiligheten selv, og at du da må ut innen tre mnd. Spør huseier hva som skjer.

Anonymous poster hash: 98f1e...29c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende annonsen er fra før du flyttet inn, og bare ikke endret?

Nå husker jeg ikke om det var på finn.no eller ikke, men der står det i hvertfall "sist endret@.

Kontrakten burde vært i orden. Likevel så har du rimelig grunn til tro at det foreligger en bindende avtale her, siden du har fått flytte inn, og da fått nøkler. Husleieloven er ufravikelig og i leilighet er det 3 mnd gjensidig oppsigelsestid. Du stiller nok sterkest i denne saken.

Anonymous poster hash: a4203...93b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende annonsen er fra før du flyttet inn, og bare ikke endret?

Nå husker jeg ikke om det var på finn.no eller ikke, men der står det i hvertfall "sist endret@.

Kontrakten burde vært i orden. Likevel så har du rimelig grunn til tro at det foreligger en bindende avtale her, siden du har fått flytte inn, og da fått nøkler. Husleieloven er ufravikelig og i leilighet er det 3 mnd gjensidig oppsigelsestid. Du stiller nok sterkest i denne saken.

Anonymous poster hash: a4203...93b

Takk for svar!

Sjekket det du sa og ja den står oppført som sist endret i midten av januar.

Så jeg kan roe meg litt ned selv om jeg selvfølgelig gjerne skulle vært informert om at leiligheten forsøkes solgt.

Skal mase litt om den kontrakten, orker ikke å stresse med å plutselig måtte flytte men han kan altså ikke kaste meg ut uten oppsigelsestid selv om jeg ikke har kontrakt?

Skrevet (endret)

For guds skyld ikke flytt inn i en leilighet før du har signert en kontrakt! Kontrakt MÅ være på plass først.

Hvis denne leiligheten er solgt så burde det stå "solgt" på annonsen innen få dager. Står det noen visningstidtpunkter, eller "kontakt megler for visning"?

Endret av Zereta
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Har AKKURAT flyttet inn i ny leil som jeg leier. Idag fant jeg den på finn.no til salgs.

Ikke vet jeg men jeg kjente jeg ble litt sjokkert og irritert. Bør ikke utleier informere om dette. Skulle til å sette meg ned og bestille Internett og endre adresse og så ser jeg dette.

Har ikke fått kontrakten min enda men ser jo nå at eg må være nøye med å sjekke at det er rimelig oppsigelsestid.

Hva synes dere? Urimelig å ikke informere eller helt innafor/jeg overreagerer?

Det der skjedde meg også en gang og jeg oppsøkte huseier med en beskjed om at jeg forstod at vedkommende hadde prøvd å være litt lur, men at jeg ikke kom til å betale et øre i husleie til ham i tiden leiligheten lå ut for salg pga kontraktsbruddet han begikk, og at han ikke ville komme noe sted hen med å lage bråk.

Du som ikke en gang har kontrakt kan bo der gratis så lenge du gidder, huseieren din har drette på draget her.

Endret av O.G.
Skrevet

Uansett hva som står av oppsigelsestid i kontrakten, så kan du påregne at ny eier sier deg opp med begrunnelse om å bruke leiligheten selv, og at du da må ut innen tre mnd. Spør huseier hva som skjer.

Anonymous poster hash: 98f1e...29c

Ja, men TS slipper å betale husleie. Det bør TS være steinhard på, man bør ikke gjøre det enkelt for slike som prøver seg på lurelure.

AnonymBruker
Skrevet

Det der skjedde meg også en gang og jeg oppsøkte huseier med en beskjed om at jeg forstod at vedkommende hadde prøvd å være litt lur, men at jeg ikke kom til å betale et øre i husleie til ham i tiden leiligheten lå ut for salg pga kontraktsbruddet han begikk, og at han ikke ville komme noe sted hen med å lage bråk.

Du som ikke en gang har kontrakt kan bo der gratis så lenge du gidder, huseieren din har drette på draget her.

Hvorfor kan jeg bo her gratis?

Jeg kan ikke med dette! Synes det er kjipt selvfølgelig, men tror ikke leiligheten blir solgt med det første med mindre han setter ned prisen, det er flere like leiligheter for salg i området. Men det jeg er redd for er jo at jeg blir kastet ut kjapt dersom den blir solgt. Og jeg skulle ønske utleier hadde informert om det på forhånd da jeg selvfølgelig hadde tatt det med i min vurdering da jeg ønsker å leie over tid og ikke 3-4-5 mnd.

Leiligheten har altså ligget ute for salg flere mnd før jeg flyttet inn.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg tror eieren tenkte å selge, men klarte ikke/ombestemte seg og tenke å leie imens. Du kan vel snakke med eieren om det og be h*n fjerne annonsen siden leiligheten ikke er for salg lenger? Eller spør i alle fall hva som er meningen, hva om det kommer noen interesserte kjøpere.

Har du selv planer om å bo der over en lengre periode, så må du føle deg trygg på at du har et sted å bo, og ikke bare oppholde seg i noen mnd.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke med dette! Synes det er kjipt selvfølgelig, men tror ikke leiligheten blir solgt med det første med mindre han setter ned prisen, det er flere like leiligheter for salg i området. Men det jeg er redd for er jo at jeg blir kastet ut kjapt dersom den blir solgt. Og jeg skulle ønske utleier hadde informert om det på forhånd da jeg selvfølgelig hadde tatt det med i min vurdering da jeg ønsker å leie over tid og ikke 3-4-5 mnd.

På grunn av at huseieren har brudt sin egen kontrakt, vanligvis, tillit skal gå begge veier. Hvis det ikke er en kontrakt der så er det nok pga huseier tror at det blir enklere å skremme deg ut ved eventuell overtagelse da. Siden han har leid ut mens han selv vet at han vil selge så prøver huseier og bevist lure deg. Jeg ville bare ledd vedkommende opp i trynet, fortalt ham det jeg hadde funnet ut og gitt en beskjed om at han kan bare glemme å få penger av meg og at han ikke ville komme frem noe sted hvis han prøver å ta det her videre.

Endret av O.G.
Skrevet

Snakk med huseier og spør hva som er greia. Kan godt hende at den skal tas vekk fra markedet fordi eier har bestemt seg for å leie ut i stedet siden det ikke ble solgt. Siden den sist er endret i januar har den nok ligget ute veldig lenge, så det er sannsynlig.

• Liker 1
Skrevet

Da virker det som han leie den ut kun i påvente av at den blir solgt, og da kommer det nok en oppsigelse når han har fått solgt den.

Skrevet

Du kan ikke bo der gratis. Selv om leiligheten skal selges betyr ikke det at man ikke skal betale for å bo der. Det er ikke kontraktsbrudd å selge sin egen leilighet. Hvilket punkt i kontrakten skulle det liksom være? Det er kjipt, ja, men gir deg likevel ikke rett til å ikke betale leie.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du fått kontraktsfestet at han ikke skulle forsøke å selge leiligheten mens du leide den? Hørtes spesielt ut.

Klart du skal betale for å bo der. Og en eventuell kjøper må finne seg i å vente med innflytting til din 3 måneders oppsigelsestid er ute, hvis dere ikke har inngått en tidsbegrenset kontrakt.

Snakk med eieren, og insister på å få en skriftlig avtale.

Anonymous poster hash: c40e5...cd8

• Liker 3
Skrevet

Hadde du fått kontraktsfestet at han ikke skulle forsøke å selge leiligheten mens du leide den? Hørtes spesielt ut.

Klart du skal betale for å bo der. Og en eventuell kjøper må finne seg i å vente med innflytting til din 3 måneders oppsigelsestid er ute, hvis dere ikke har inngått en tidsbegrenset kontrakt.

Snakk med eieren, og insister på å få en skriftlig avtale.

Hmmmm??=?=??

AnonymBruker
Skrevet

Hmmmm??=?=??

Det første avsnittet var rettet direkte til deg, som nektet å betale ut fra det du kalte kontraktsbrudd.

Resten handlet om TS og hans situasjon. Han må få seg en klar avtale.

Skrevet

Det første avsnittet var rettet direkte til deg, som nektet å betale ut fra det du kalte kontraktsbrudd.

Resten handlet om TS og hans situasjon. Han må få seg en klar avtale.

Jeg hadde kontrakt på to år, leiligheten ble lagt ut for salg 3 mnd etter signert kontrakt, jeg gav en beskjed om at jeg ikke syntes det var greit at han hadde gjort det sånn, han beklaget ikke, og da bestemte jeg meg for å ikke betale husleie i den tiden det tok for meg å finn nytt sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...