Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville lånt bort penger til fremmede til 3 prosent årlig rente. Så hvordan kan bankene gjøre dette? En skulle tro at det var et gedigent tapsprosjekt.

Anonymous poster hash: b028e...b5a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de selv låner penger til en enda lavere rente. De har 12-15% egenkapital selv, resten er lånt. Alle som har penger på konto låner penger til banken, og de kan også låne penger fra andre kilder.

Anonymous poster hash: 3c222...05a
AnonymBruker
Skrevet

For at banken skal tjene penger må de låne ut penger. Når det er konkurranse om kundene blir prisene/renten presset ned. Ønsker banken å få kunder kan de ikke ha mye høyere rente enn konkurrenten. Banken låner pengene de har lånt til deg til en lavere rente enn du betaler.

Anonymous poster hash: 86ffb...a7e

Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville lånt bort penger til fremmede til 3 prosent årlig rente. Så hvordan kan bankene gjøre dette? En skulle tro at det var et gedigent tapsprosjekt.

Bankene låner penger av sentralbankene (de som trykker penger)

Akuratt nå låner bankene penger i Norge til litt over 1%

I en god del andre land så er renten 0, og i noen absurde tilfeller minus.

Så nå som verdensøkonomien nærmer seg stupet og et stort krakk, så vil bankene gå mann av huse for å karre til seg så mye de klarer. Det er fortsatt en del og gå på i Norge, og rentene her skal også på sikt ned mot null.

Og det er selvfølgelig ikke noe tapsprosjekt. Om en bank ikke tjener penger så er den konkurs i løpet av noen uker. Banker i dag har bare cirka 1-5% av de reservene de trenger, så om de begynner og gå bakk, så er det over ut og ganske fort. Ingen banker kan leve av å tape penger.

Endret av FuturePrimitive
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bankene gjøre fordi de har pant i leiligheten din. Hvis du ikke kan betale, så kan de selge leiligheten din, å få pengene på den måten.

Lav risiko for banken, gir lav rente til deg.

(Og så er rentene i dag generelt lave. Banken ville ikke lånt deg penger til 3% rente om de selv måtte betalt 5% for å låne i rentemarkedet.)

Anonymous poster hash: d811f...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bankene låner penger av sentralbankene (de som trykker penger)

Akuratt nå låner bankene penger i Norge til litt over 1%

I en god del andre land så er renten 0, og i noen absurde tilfeller minus.

Bankene får ikke låne så mye de vil, og det skjer ved at Norges Bank holder auksjoner. Banken som tilbyr høyest rente får lånet. I praksis vil de betale omtrent det samme som NIBOR for kortsiktige lån. Det er ikke er noen vits i å betale noe mer, og de tjener penger så lenge de betaler litt mindre. NIBOR-rentene kan sees her: http://bors.e24.no/e24/portal/e24no/interests

Foliorenten på 1,25% gjelder bare innskudd i Norges Bank, ikke lån.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de selv låner penger til en enda lavere rente. De har 12-15% egenkapital selv, resten er lånt.

Og hvordan kan de som låner til bankene ta så lav rente?

AnonymBruker
Skrevet

Alle norske kroner kommer i utgangspunktet fra Norges Bank, og de trykker pengene selv. Så lenge de får mer enn 0% rente og bankene betaler tilbake lånene går de i overskudd.

Skrevet

Hvor mye rente har du på din lønnskonto da? Når du setter penger i banken har du i praksis lånt pengene til banken, og får renter på dette lånet. Selv "superspar" kontoen min har under 1% rente.

I tillegg til privatpersoner så låner bankene først og fremst fra Norges Bank, som andre nevner. De skal først og fremst sikre økonomien i landet, ikke tjene penger.

AnonymBruker
Skrevet

De som låner til banken er sentralbanken, som naturlig nok ikke trenger noen skyhøy rente for å låne ut penger til landets banknæring når de trykker pengene selv. I tillegg låner du og jeg penger til banken når vi setter inn penger. Du og jeg har høyere rente på lån enn vi har på innskudd, så da tjener jo banken på det.

Nå har jo banken tross alt en del flere mulige sanksjoner mot de som misligholder lånene sine enn det du hadde hatt hvis du lånte penger til en venn med 3 % rente. Klart vi kan mase på vedkommende om å få igjen pengene, og klart vi kan prøve å gå til politiet og håpe at noe gjøres, men det er naturligvis noe annet for folk å stå i gjeld til en bank enn til en privatperson. Jeg hadde heller ikke lånt penger til noen til 3 % rente, men jeg hadde nok gjort det hvis jeg hadde de samme innkrevingsmulighetene i ryggen som det bankene (heldigvis) har. Det er igrunn ikke så pussig.

Anonymous poster hash: 92a4e...19f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv "superspar" kontoen min har under 1% rente.

Da bør du ikke gi andre råd om økonomi.

Selv om rentenivået er lavt for tiden, er det fortsatt lett å finne alternativer med 2,5 % rente eller bedre.. Riktignok i banker som ikke driver med boliglån :)

Anonymous poster hash: d31c9...3e2

• Liker 4
Skrevet

Da bør du ikke gi andre råd om økonomi.

Selv om rentenivået er lavt for tiden, er det fortsatt lett å finne alternativer med 2,5 % rente eller bedre.. Riktignok i banker som ikke driver med boliglån :)

Anonymous poster hash: d31c9...3e2

Dette er ikke sparekontoen, men en konto som banken opprettet for meg da jeg tok opp boliglånet. Jeg dobbeltsjekket nå, og kontoen heter Høyrente Ekstra og har 0,8%. Poenget mitt at når 0,8% selges som "høyrente", så er det ikke rart at man tjener penger på boliglån på 3%

AnonymBruker
Skrevet

Hva om folk slutter å sette pengene i banken? Blir det høyere rente da?

Skrevet

Interessant. Så nå som nordmenn har begynt å investere i aksjefond kan vi forvente at renten øker? Og da øker vel også fortjenesten i aksjefondene?

Hvordan trekker du en slik konklusjon?

AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Så nå som nordmenn har begynt å investere i aksjefond kan vi forvente at renten øker? Og da øker vel også fortjenesten i aksjefondene?

Når du setter pengene i aksjefond gir du dem bare til noen andre, det blir verken færre eller flere penger av det. Høyere rente er negativt for selskaper, siden nesten alle alltid har lån og derfor får høyere utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye rente har du på din lønnskonto da? Når du setter penger i banken har du i praksis lånt pengene til banken, og får renter på dette lånet. Selv "superspar" kontoen min har under 1% rente.

I tillegg til privatpersoner så låner bankene først og fremst fra Norges Bank, som andre nevner. De skal først og fremst sikre økonomien i landet, ikke tjene penger.

Hvis du snakker om superspar i DNB har den 1,8 % rente. Sier ikke at det er bra, men det er ihvertfall ikke under 1 %.

Anonymous poster hash: d0128...773

Skrevet

Fordi de selv låner penger til en enda lavere rente. De har 12-15% egenkapital selv, resten er lånt. Alle som har penger på konto låner penger til banken, og de kan også låne penger fra andre kilder.

Det er dessverre feil. Bankene låner ikke pengene selv, men skaper dem når lånet opprettes.

Landets pengemengde øker plutselig i det lånet er opprettet (bankfunksjonæren trykket enter på tastaturet). Altså risikerer de ingenting, så alt av renter er rene inntekter uten risk.

Akkurat som om de kunne trykke de billige sedlene med egen maskin til en kostnad som er så nær null som det går an (papir og en maskin).

Men i dag foregår det meste elektronisk og tall i et regneark (database) er enkelt å generere.

Banks create new money whenever they make loans

http://www.positivemoney.org/how-money-works/how-banks-create-money/

Hvorfor hedder det at "låne" penge i banken (når banken faktisk skaber penge)?

https://www.youtube.com/watch?v=xtCypJV8UR0

Slenger på disse også litt utenfor tema, men kan åpne øynene til folk:

Norges Bank Bedrar - Shame On You!

https://www.youtube.com/watch?v=13RWsMiYrak

https://www.youtube.com/watch?v=kqDDLmjTxYw

Det hele er legalisert svindel som gjør visse systemer rike bare fordi de får lov.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan trekker du en slik konklusjon?

Fordi hvis få låner penger til banken, så må bankene øke renten for å drive lønnsomt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...