AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Hei! Idag prøvde jeg å lage rullekake, med denne oppskriften: http://www.dansukker.no/no/oppskrifter/verdens-beste-rullekake.aspx 3 egg2 dl Dansukker Demerarasukker eller Dansukker Sukker2 dl hvetemel1 1/2 ts bakepulver2 ss kokende vann Jeg hadde bare 2 egg, og glemte å ta i det kokende vannet. Resultatet ble at bunnen fikk en hard skorpe på toppen, var litt småbløt i bunnen og var litt som å spise karamell.. Den stivna helt. Er det pga det egget mindre og uten vann? Noen som vet hva som gikk galt?? Anonymous poster hash: 979a9...a29
Zzyzx Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 (endret) Det er nesten helt sikkert derfor. Kaker er kjemi, og det skal ikke så mye til før det går galt. Det kan også være stekeovnen. Kanskje en kombinasjon. Endret 9. april 2015 av Zzyzx
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Det er nokså åpenbart at når man ikke har nok av ingrediensene og bruker for eksempel færre egg, så må resten justeres tilsvarende. Man kan heller ikke utelate essensielle ingredienser. Ikke-essensielle ingredienser er gjerne krydder og smakstilsetninger som ikke har noe å si for konsistensen og hvordan de andre ingrediensene virker sammen. Neste gang sjekker du på forhånd om du har alt du trenger, og mangler du noe, så finner du en annen oppskrift eller justerer ned mengden på de øvrige ingrediensene. Da må du også justere størrelsen på formen og steketiden. Anonymous poster hash: 7ff5f...798 2
Bad Advice Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Baking er kjemi, du må ha riktige ingredienser i riktige proposjoner. Speeesielt med en rullekake. PS: Rullekaker er vanskelige å steke, så må passe på dem hele tiden. Noen ganger tar det 5 min å steke andre 9.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå