Gå til innhold

Rullekaka ble katastrofe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Idag prøvde jeg å lage rullekake, med denne oppskriften:

http://www.dansukker.no/no/oppskrifter/verdens-beste-rullekake.aspx

3 egg
2 dl Dansukker Demerarasukker eller Dansukker Sukker
2 dl hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
2 ss kokende vann

Jeg hadde bare 2 egg, og glemte å ta i det kokende vannet.

Resultatet ble at bunnen fikk en hard skorpe på toppen, var litt småbløt i bunnen og var litt som å spise karamell.. Den stivna helt.

Er det pga det egget mindre og uten vann? Noen som vet hva som gikk galt??

Anonymous poster hash: 979a9...a29
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nesten helt sikkert derfor. Kaker er kjemi, og det skal ikke så mye til før det går galt.

Det kan også være stekeovnen. Kanskje en kombinasjon.

Endret av Zzyzx
AnonymBruker
Skrevet

Det er nokså åpenbart at når man ikke har nok av ingrediensene og bruker for eksempel færre egg, så må resten justeres tilsvarende. Man kan heller ikke utelate essensielle ingredienser. Ikke-essensielle ingredienser er gjerne krydder og smakstilsetninger som ikke har noe å si for konsistensen og hvordan de andre ingrediensene virker sammen.

Neste gang sjekker du på forhånd om du har alt du trenger, og mangler du noe, så finner du en annen oppskrift eller justerer ned mengden på de øvrige ingrediensene. Da må du også justere størrelsen på formen og steketiden.

Anonymous poster hash: 7ff5f...798
  • Liker 2
Skrevet

Baking er kjemi, du må ha riktige ingredienser i riktige proposjoner. Speeesielt med en rullekake.

PS: Rullekaker er vanskelige å steke, så må passe på dem hele tiden. Noen ganger tar det 5 min å steke andre 9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...