Gå til innhold

Jo mer støl jo mer effektivt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man blir ekstra støl av en treningsøkt styrke, har da denne økta vært ekstra effektiv? Trent mye av de samme muskelgruppene men med litt variasjon og er grisestøl i hele kroppen.

Jeg liker å føle meg støl. Jeg føler at jeg har fått mest effekt da. Bør vel stemme det?

Anonymous poster hash: 5c870...d55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Desverre.

Anonymous poster hash: 6b7f4...f50
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr bare at du har gjort en ny/uvant øvelse og trent muskler som ikke er vant med denne typen aktivitet og belastning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr bare at du har gjort en ny/uvant øvelse og trent muskler som ikke er vant med denne typen aktivitet og belastning.

........ noe som har en treningseffekt, så TS har rett.

Anonymous poster hash: e8e6c...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

........ noe som har en treningseffekt, så TS har rett.

Anonymous poster hash: e8e6c...efe

Ingen har hevdet at det ikke har noen treningseffekt, men det som sies her er at en treningsøkt uten at man blir støl kan være like god som en man blir støl av.

Skrevet

Man blir typisk veldig støl de første 2-3 gangene man gjør en ny øvelse, f. eks. en styrkeøvelse, eller hvis man tar en joggetur og ikke har jogget på mange måneder eller år.

Det skjer fordi musklene utsettes for mye hardere belastning enn de er vant til, da brytes mange muskelfibre ned, og vi får en følelse av stølhet mens de bygges opp igjen.

Det betyr ikke at man ikke får treningseffekt selv om man ikke blir støl, det er bare det at musklene har vent seg til belastningen, og får ikke det helt store sjokket lenger.

Skrevet

I min erfaring blir jeg mest støl når det er veldig lenge siden jeg har trent, evt når jeg bruker en muskel jeg ikke har brukt mye.

Men trener du samme muskelgrupper regelmessig fremover, så vil du nok finne at du blir mindre støl etterhvert, selv om du øker belastning/trener hardere.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis det er en øvelse du er vant med, og du blir støl, kan det like gjerne være tegn på at du har slurvet med teknikken. Hvis jeg slurver med teknikken blir jeg fort støl.

Kan fungere motsatt også. Når jeg endelig får til teknikken på en øvelse jeg har slitt med, kan jeg bli støl (de første gangene).

Så det lureste er nok å ikke fokusere så mye på selve stølheten, men sørge for progresjon og god teknikk. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...