AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Barna på 3 og 5 har så mange leker at begge rommene deres er fulle, og det tyter også rundt med leker i stua, i kjellerstua og på terrassen. De får nye leker hele tiden av venner og kjente, ikke minst til jul og bursdager, men de leker bare litt med de nye lekene og så blir de glemt og gjemt bort. Er det ikke bortkastet? Kunne ikke pengene vært brukt mer fornuftig? Anonymous poster hash: 27351...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Høres kjent ut ja... Anonymous poster hash: d32c1...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Rydd bort, gi til andre barn som trenger leker. Klart barna setter ikke pris på de om det er overflod. Anonymous poster hash: 1a8ca...2ec 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Rydd bort, gi til andre barn som trenger leker. Klart barna setter ikke pris på de om det er overflod. Anonymous poster hash: 1a8ca...2ec Det er det jeg sier også. Tror de hadde hatt det like bra med 10 prosent av lekene. Anonymous poster hash: 27351...9d1
Florence Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Be de velge 2-3 leker hver, og gi bort resten. Gi familie og venner beskjed om at de ikke skal kjøpe flere leker til de, at de heller kan kjøpe litt klær de trenger (barn vokser jo rimelig raskt) eller sette inn penger på en konto (boligsparing e.l.). 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Vi har ikke så mye leker, og det vi har lekes med!! Hva med å ønske seg bøker og puslespill/spill på vegne av dem? Slikt får man aldri for mye av og det er stimulerende leker. Redd vekk noen av dem inn i mellom og ruller. Anonymous poster hash: bcd11...e07
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Jammen gjør noe med det da, det er da virkelig ikke barnas skyld. Gi klar beskjed til slekt og venner at de ønsker seg konkrete ting, som sko, bøker, ting til rommet, sånn -og sånne klær, noen utvalgte leker, gjem vekk over halvparten av det de har fra før og rotér på dem, slik at det blir mer plass til å leke med dem. Anonymous poster hash: cb0c9...fe4 3
Kara W Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Vi har hatt samme problem. Jeg kjøpte en mange oppbevaringsesker og begynte med å sortere alle lekene (biler i en, dukker i en osv). Deretter vi fikk de velge seg 1-2 esker hver som de hadde fremme, og resten ble satt på loftet. Til å begynne med innførte jeg regelen om at de fikk bytte ut en leke 1 gang i måneden, for ellers ville de bare finne frem nye leker hele tiden. Nå får de velge selv når de skal bytte ut leker, og det skjer bare ca hver 3. mnd. Før jeg rydder en eske inn på loftet ber jeg dem om å se etter om det er noen leker i der som de ikke vil ha lenger. F.eks gav vi nettopp bort halvparten av lekebilene til barnehagen, som ble kjempeglad for dem. Ved å få med barna på å gi bort lekene blir de mer bevisst på tingene sine, og du får ikke anklagelsen om at du gav bort deres yndlings-favorittleke i hele verden (som du aldri har sett dem leke med). Men det hender fortsatt at jeg kaster leker etter at de har lagt seg, altså. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Mange gode råd her, og jeg vil også anbefale å jobbe litt med å begrense gavehaugene til jul og bursdag. Vær ærlig og direkte på at selv om barna kanskje ønsker seg ditt og datt, så er erfaringen at det meste er glemt på to dager, og at dere heller ønsker dere klær, bøker, skøyter, støvler, hva enn dere trenger og som dere vet vil bli brukt. En tur på kino, teater osv er også flotte gaver som gir opplevelser i tillegg. Noen lekegaver vil nok alltid komme likevel, men for vår del gikk det forbausende greit å få med familie og venner på tankegangen. Vi måtte også jobbe litt med selvkontrollen, for særlig til jul er det fryktelig lett å ville være "snill" og kjøpe noe ekstra eller overraske litt mer. Men vi er jo ikke snille når det fører til at ungene drukner i ting de ikke bruker og helt mister følelser med tingenes verdi. En hyggeligere julaften får vi også, når ikke oppakkingen tar flere timer. Og hvis lekene er hele og i god stand, skriver jeg under på at barnehagen blir glad for tilskudd! Lykke til, dere gjør barna deres en tjeneste hvis dere klarer å begrense dette. Anonymous poster hash: 39f11...6c4
Gjest Keikolina Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 (endret) Når mine var mindre, fra 3 års alderen og nedover la jeg bort leker en stund og fant de frem igjen. Men nå er de 4 og 5 og husker de har hatt lekene, men det hender i blandt de synes er morsomt å leke med leker fortsatt de ikke har sett på en stund. Jeg gikk ihvertfall i gjennom mange leker, kasta eller ga bort tok vare på noe, og tok frem igjen. Endret 10. april 2015 av Keikolina
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Mange gode råd her, og jeg vil også anbefale å jobbe litt med å begrense gavehaugene til jul og bursdag. Vær ærlig og direkte på at selv om barna kanskje ønsker seg ditt og datt, så er erfaringen at det meste er glemt på to dager, og at dere heller ønsker dere klær, bøker, skøyter, støvler, hva enn dere trenger og som dere vet vil bli brukt. En tur på kino, teater osv er også flotte gaver som gir opplevelser i tillegg. Noen lekegaver vil nok alltid komme likevel, men for vår del gikk det forbausende greit å få med familie og venner på tankegangen. Vi måtte også jobbe litt med selvkontrollen, for særlig til jul er det fryktelig lett å ville være "snill" og kjøpe noe ekstra eller overraske litt mer. Men vi er jo ikke snille når det fører til at ungene drukner i ting de ikke bruker og helt mister følelser med tingenes verdi. En hyggeligere julaften får vi også, når ikke oppakkingen tar flere timer. Og hvis lekene er hele og i god stand, skriver jeg under på at barnehagen blir glad for tilskudd! Lykke til, dere gjør barna deres en tjeneste hvis dere klarer å begrense dette. Anonymous poster hash: 39f11...6c4 Barnehagen vår tar ikke i mot brukte leker, delvis på grunn av hygiene, men mest på grunn av sikkerheten på lekene så vidt jeg har forstått. Her er det barneavdelingen på sykehuset her i området som er den nærmeste organisasjonen som tar i mot brukte leker. Anonymous poster hash: 00719...532
Gjest Margit Spat Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Et tips: hvis du vil gi bort brukte leker, og barnehagen ikke ønsker dem, er det også mange bruktbutikker som tar imot dette. Jeg forstår at dere foreldre synes det blir mye leker. Selv har jeg ikke barn, men er tante til flere, og har også venner med barn som det er naturlig å gi bursdags- og julegaver til pga at vi har mye kontakt (+ at de er fadderbarn av mannen min). Jeg ønsker selvsagt å gi gaver som både barna og foreldrene synes er ok, så jeg pleier å spørre foreldrene om hva behovet er, eller å gi noe som barna kan "bygge videre" på, f.eks Lego, mer utstyr til Briotoget osv. Sant å si ønsker jeg ikke å være "hun derre kjedelige tanten som alltid gir ullstillongs"
tingeling Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Vi har opprydding 2 gr pr pr, når det er loppemarked. Kjøper ikke leker til barna utenom jul og bursdag - da må de spare selv (de har hatt lommepenger fra de var 4 år).
Gjest Magdalene Skrevet 10. april 2015 #14 Skrevet 10. april 2015 Her rydder jeg og frøkna rommet sammen i ny og ne, hvor hun rydder bort de lekene hun ikke leker med, og hvor vi da gir det bort tiø andre som ikke har så mye.. Krisesenter, finn.no etc..
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Det er derfor jeg har sluttet å gi leker til nevøene mine. De får så sykt mye greier av besteforeldre, oldeforeldre og andre onkler/tanter at de ikke klarer leke med alt, ei heller er det noe stas når de får noe nytt. På julaften var det gøy med de fire-fem første gavene, men så mistet de helt interessen og det ble hyl og skrik når de nærmeste ble tvunget til å åpne gaver når de egentlig ville leke med de få tingene de allerede hadde pakket opp. Jeg gir penger inn på sparekontoen i stedet, og gjerne en bok i tillegg. Det å overøse ungene med mer leker enn de har forutsetning til å klare å leke med er jo bare tull. Anonymous poster hash: 2f853...cc0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #16 Skrevet 10. april 2015 Man kan også gi bort overflødige leker til hjelpeorganisasjoner man stoler på. Dessverre er det noen som utnytter giverviljen, som vist på tv2. http://www.tv2.no/a/6645832 Anonymous poster hash: 4ad56...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #17 Skrevet 10. april 2015 Barna på 3 og 5 har så mange leker at begge rommene deres er fulle, og det tyter også rundt med leker i stua, i kjellerstua og på terrassen. De får nye leker hele tiden av venner og kjente, ikke minst til jul og bursdager, men de leker bare litt med de nye lekene og så blir de glemt og gjemt bort. Er det ikke bortkastet? Kunne ikke pengene vært brukt mer fornuftig? Anonymous poster hash: 27351...9d1 Men da er det jo bare å ta affære. Naboer, venner og slektninger tar ikke grep. Det er dere foreldre sin oppgave. En metode er å sette et tak. Feks får ungene ha 5 leker hver (i den alderen er det mer enn nok). En dukke med klær og utstyr er 1 leke, et togsett med skinner og tog og vogner 1 leke til. Yndlingsbamsen er 1 leke, legosettet 1 leke og kanskje et sett biler. Vips så har barnet nok leker og resten kan doneres vekk. Barn blir roligere med få leker. Ønsker dere ikke å gi bort alt annet enn de 5 kan dere avtale med barna at hver mnd bytter de ut 2 leker på rommet med 2 leker fra loftet/boden. Får de en ny leke må de prioritere: vil de beholde den nye og kaste en gammel? Gi bort den nye? Dere blir antagelig overrasket over hvor villlige barn er til å gi bort. Til bursdager og jul lager dere ønskeliste. Alle elsker ønskelister. Vær presis og legg gjerne inn linker til produktet med riktig størrelse og farge på klær. Ønsker man seg noe blir det innkjøpt. Ønsker man seg "ikke noe" så kjøpes det noe vilkårlig. Anonymous poster hash: d8ceb...7f9 2
Harlekin Skrevet 10. april 2015 #18 Skrevet 10. april 2015 Jeg har litt det samme problemet. Dvs., barnet er absolutt ikke utakknemlig og blir glad for alt hun får, problemet er at hun ikke klarer å holde fokus på hver og en leke når det er så mange leker, og det er jo ikke så rart når man har 100 forskjellige leker. Vi er jo så glade i henne og liker å gjøre henne glad, i tillegg har vi gavmilde familiemedlemmer. Men jeg har lenge ønsket å gjøre grep, men min samboer er ikke enig og vil at min datter selv skal få velge om hun vil gi bort lekene sine. Da vet jeg at hun ikke gir noe bort, hun elsker leker Men jeg vet jo at løsningen på ditt og mitt problem, TS, egentlig er enkel: Vi må selv ta affære, gi beskjed om at vi ikke ønsker så mange leker i gave, og selv være flink til å ikke kjøpe for mye.
strawberry Skrevet 10. april 2015 #19 Skrevet 10. april 2015 Barn nå har altfor mye leker. Formidle heller at dere ønsker at barna får klær og andre mer nyttige ting til bursdager.
Schadenfreude Skrevet 10. april 2015 #20 Skrevet 10. april 2015 Men hvordan håndtere det når familie nekter å høre? Her kommer det en enorm strøm av dilldall-ting fra familie... vi har prøvd å si ifra flere ganger, men det nytter ikke i det hele tatt. Blir bare møtt med "det er besteforeldrenes oppgave å skjemme bort barnebarna". Jeg har ikke lyst til å være uhøflig, og hadde det enda vært kvalitetsting skulle jeg heller ikke klaget så høyt, men masse plasttøys som går istykker? Jeg får bare vondt av å tenke på de bortkastede pengene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå