AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Før jeg satte meg inn i vegansk kosthold, trodde jeg (som veldig mange andre) at veganere måtte slite for å få i seg nok proteiner. Jeg har siden nyttår prøvd å kutte ned på kjøtt og animalske matvarer, og satt meg veldig inn i dette kostholdet. Jeg er opptatt av å spise sunt, godt og nok mat. Etter å ha lest litt om temaet, og etter de (enda få) erfaringene jeg har, har jeg fått inntrykk av at man slettes ikke får i seg for lite proteiner, snarere tvert imot! I dag for eksempel, har jeg fått i meg over 90g proteiner, uten egentlig å prøve, OG spiser egentlig mindre enn jeg skal for å holde vekten stabil (jeg ligger på 1500 kcal). Det vil si at om jeg hadde ligget på anbefalt inntak av kalorier, 2000 om dagen, ville inntaket økt med 25%, og det ville vel blitt altfor mye proteiner?! Folk er jo redde for å få i seg for lite proteiner, men med dette kostholdet virker det tvert imot som at vi bør bekymre oss for å få for mye? Jeg setter pris på både erfaringer og konstruktiv kritikk, men vær så snill og ikke kommenter hvis du mener vegetar/veganisme er tull, vil gjerne være seriøs her Anonymous poster hash: 850ce...97c
FitnessIna Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 (endret) Så lenge du ikke har nyreproblemer er det ikke farlig å få i seg mye protein. De fleste anser 'for mye' som 3-4 gram x kg kroppsvekt. Endret 9. april 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Det skal ganske mye proteiner til for å bli for mye. Det anbefalte varierer alt fra 0,8-2,5 gram pr kg kroppsvekt. Det er ikke påvist at det er skadelig med proteininntak i denne størrelsesorden. 90g er langt ifra å være for mye. Anonymous poster hash: b9184...57d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Kan jeg spørre hva du har spist for å få i deg så mye proteiner? Jeg spiser for det meste vegansk mat, men tviler på at jeg har et så høyt proteininntak. Jeg spiser derimot ikke kjøtterstatninger. Anonymous poster hash: 69142...aea 2
Gjest Sunhands Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Forskjellen mellom å spise vegetabilsk og animalsk protein avgjøres ikke av mengden, men av typen proteiner. Animalsk protein er fullverdig, mens bare noen planteproteiner er det. Dette kan du løse ved å spise variert og blande ulike vegetabilske matvarer i kosten, for slik får du i deg alle. Soya er for øvrig fullverdig.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Edit: etter å ha lagt inn det siste måltidet i dag ble det godt over 100 g protein ikke at det er så stor forskjell, men jeg bare tenker at det altså ville blitt over 130g dersom jeg skulle spist anbefalt inntak av kalorier? Men må altså jeg som veier rett over 50kg spise over 200g proteiner for at det skal være "for mye" da? Ble mye matematikk her nå! -TSAnonymous poster hash: 850ce...97c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Hva er det du egentlig spiser? Anonymous poster hash: edd91...209
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Jeg lurer også veldig på hva det er du spiser? Anonymous poster hash: 58fb0...9fd
Gjest earlgrey Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 I dag har jeg spist soyayoghurt og kaffelatte av soyamelk, fyllte søtpoteter med gratinert ost, bønner, røde linser, mais, en stor salat med blant annet qinoua, erter, masse grønnsaker, peanøttsmør, frukt. Varierer veldig fra dag til dag da, men jeg er blitt veldig glad i denne typen mat, og i det siste craver jeg visst mye proteiner. Er bare litt bekymret for å få for mye av det gode
Gjest earlgrey Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Whops, der var jeg ikke anonym lenger! Hehe ohwell -Ts
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 I dag har jeg spist soyayoghurt og kaffelatte av soyamelk, fyllte søtpoteter med gratinert ost, bønner, røde linser, mais, en stor salat med blant annet qinoua, erter, masse grønnsaker, peanøttsmør, frukt. Varierer veldig fra dag til dag da, men jeg er blitt veldig glad i denne typen mat, og i det siste craver jeg visst mye proteiner. Er bare litt bekymret for å få for mye av det gode Du mener dette blir over 100 gram protein? Anonymous poster hash: 58fb0...9fd 1
Gjest Sunhands Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 I dag har jeg spist soyayoghurt og kaffelatte av soyamelk, fyllte søtpoteter med gratinert ost, bønner, røde linser, mais, en stor salat med blant annet qinoua, erter, masse grønnsaker, peanøttsmør, frukt. Varierer veldig fra dag til dag da, men jeg er blitt veldig glad i denne typen mat, og i det siste craver jeg visst mye proteiner. Er bare litt bekymret for å få for mye av det gode Det ser veldig fint ut. Eneste er at du bør spise litt mer frø og en håndfull valnøtter for Omega 3. Husk B12 om du spiser helt vegansk, og D-vitamin på vinteren.
Gjest earlgrey Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Det ser veldig fint ut. Eneste er at du bør spise litt mer frø og en håndfull valnøtter for Omega 3. Husk B12 om du spiser helt vegansk, og D-vitamin på vinteren. Så bra! er veldig glad i frø, spesielt på havregrøt og i yoghurt så det er ikke noe stress, og har også kontroll på D-vitaminene. Hva spiser du for B12? Eller tar du tilskudd?
Gjest Sunhands Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Så bra! er veldig glad i frø, spesielt på havregrøt og i yoghurt så det er ikke noe stress, og har også kontroll på D-vitaminene. Hva spiser du for B12? Eller tar du tilskudd? Jeg spiser 99 % vegetabilsk, så jeg tar tilskudd. Det finnes ikke vegetabilske B12-kilder. Hvis du spiser melkeprodukter og egg, er det derimot ikke noe problem. Nå husker jeg ikke helt lenger, men jeg lurer på om det er tre porsjoner med melkeprodukter per dag som trengs for å dekke dosen.
Gjest earlgrey Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Jeg spiser 99 % vegetabilsk, så jeg tar tilskudd. Det finnes ikke vegetabilske B12-kilder. Hvis du spiser melkeprodukter og egg, er det derimot ikke noe problem. Nå husker jeg ikke helt lenger, men jeg lurer på om det er tre porsjoner med melkeprodukter per dag som trengs for å dekke dosen. Åja, da er det nok greit! Mye å sette seg inn i starten takk for svar!
Gjest Sunhands Skrevet 9. april 2015 #16 Skrevet 9. april 2015 Åja, da er det nok greit! Mye å sette seg inn i starten takk for svar! Bare spør (eller send meg en pm)! Det ble mye lesing av info i starten, men nå har jeg vært vegetarianer i noen år og begynner å ha fått med meg det meste, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #17 Skrevet 9. april 2015 Det ser veldig fint ut. Eneste er at du bør spise litt mer frø og en håndfull valnøtter for Omega 3. Husk B12 om du spiser helt vegansk, og D-vitamin på vinteren. Obs! Frø og nøtter er ikke gode nok kilder til omega 3, de inneholder ikke langkjedede omega-3 fettsyrer EPA og DHA. Bruk algeolje istede (fisk spiser alger, ergo om du tar algeolje så får du omega 3 direkte fra kilden). Jeg bruker opti 3 som jeg kjøper på veganermat.no. Les mer her : http://www.vegansamfunnet.no/omega-3/ Hilsen veganer (som ikke er ansatt i veganermat eller norsk vegansamfunn) Anonymous poster hash: d324c...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå