AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Nå går vi jo inn i en sesong med dåp,konfirmasjon, 17. mai og andre festligheter. En vanlig problemstilling er kanskje frisyrer til bunad, men jeg har ikke kommet over inspirasjon til frisyrer som passer samekofte. Jeg synes det er så vanskelig å style håret når jeg bruker kofte. Noen som har tips til passende frisyrer? Føler ikke at typiske bunadsfrisyrer passer, men er lei av å bare ha håret hengende rett ned. Har langt, flatt hår. Anonymous poster hash: 73110...208
Stallo Skrevet 10. april 2015 #2 Skrevet 10. april 2015 Jeg syns det er veldig pent når håret kommer litt bort fra ansiktet når man bruker kofta. Da kommer silke, søljer og evt. ørepynt bedre til sin rette. Jeg ville forøvrig holdt det enkelt og ikke satset på de store oppsatsene; enkle "sidefletter" hvor håret foran flettes bakover (gjerne festet under håret bak som henger løst, alt håret samlet i en enkel sideflette, fossefallsflette av sidehåret, en løs fiskebensflette osv. Hvis man bruker koftelue, så syns jeg det er finest at håret foran er "inni" lua og ikke at det henger som ei gardin foran ansiktet (for å overdrive litt..).
Gjest Gjest_Idja Skrevet 10. april 2015 #3 Skrevet 10. april 2015 Enig i at det fineste (og vanligste) er å få håret bort fra ansiktet. En fin flette, en fin hestehale, eller ved å sette opp håret. Finnes også mange fine samiske hårspenner i sølv.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #4 Skrevet 10. april 2015 Jeg aner ikke hva dette er for noe,men det gjør kanskje du? Kan det brukes? Sørsamisk hårpynt av perler http://www.europeana.eu/portal/record/2022608/VSM_VSM_00744.html Anonymous poster hash: a759a...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Tusen takk for svar Sølvspenne var en god idè! Skal se om jeg finner noe som passer søljene mine. Jeg har karasjokkofte, så sørsamiske perler passer nok ikke så godt. Jeg er så dårlig på å flette håret, men fiskebeinflette på siden er jo veldig flott! Anonymous poster hash: 73110...208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå