Gå til innhold

Ekstreme smerter i magen - legen sier magesår...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så fryktelig vondt mellom de nederste ribb-beina og navlen. Ikke til høyre eller venstre, bare rett ned og i dette området. Smertene er konstante, men forverres noe når jeg spiser. Har en del oppstøt, føler meg ekstremt oppblåst og må rape en del.

Smertene er som et trykk, litt som om det ligger en murstein og gnisser inni der. Sviende på en måte...Ikke godt altså, jeg må legge meg nedpå flere ganger i løpet av en dag. Blir også kvalm innimellom.

Nå skal det sies at jeg ikke har tatt gastroskopi (enda), men legen var nokså sikker. Har fått noen medisiner nå som jeg skal knaske, men etter å ha hatt første dag med medisiner, har det ingen effekt. Noen som vet når medisiner har effekt? Og noen som vet hva annet dette kan være, dersom legen tar feil?

Og nei, jeg er ikke redd for kreft i dette tilfellet...så har jeg sagt det også ;)

Anonymous poster hash: 15f6d...edb
Skrevet

De virker sannsynligvis ikke på smertene allerede første dag (gjerne om noen dager til), men de kan begynne å virke på sure oppstøt ganske tidlig.

Og i tilfelle han ikke har sagt det: hold deg unna Ibux :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke medisiner har du fått? Man må som regel gi det en liten uke før man kan se effekt.

Anonymous poster hash: 5fd69...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke medisiner har du fått? Man må som regel gi det en liten uke før man kan se effekt.

Skal løpe og sjekke...kommer tilbake...

En liten uke? uff...har jo så vondt. Kan jeg ta paracet?

Skal holde meg unna ibux :)

AnonymBruker
Skrevet

Medisinene heter Somac

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det tok 2-3 uker før effekten kom.

AnonymBruker
Skrevet

Skal løpe og sjekke...kommer tilbake...

En liten uke? uff...har jo så vondt. Kan jeg ta paracet?

Skal holde meg unna ibux :)

Paracet kan gå, men hold deg langt unna Nsaids!

Anonymous poster hash: 211fa...06f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det tok 2-3 uker før effekten kom.

Hva gjorde du i mellomtiden, hadde du ikke veldig vondt? usj...

AnonymBruker
Skrevet

Paracet kan gå, men hold deg langt unna Nsaids!

Anonymous poster hash: 211fa...06f

Ok :)

Skrevet

Hva gjorde du i mellomtiden, hadde du ikke veldig vondt? usj...

Hadde ikke så vondt som det du beskriver.

For meg hjalp det holde meg oppreist, - ble verre når jeg la meg ned. Små måltider, særlig på kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde og to runder med magesår, og det var dritvondt. Det som lindret godt var å spise bittesmå måltider med snill og lettfordøyelig mat, og ingen krydder eller syre, veldig lite fett pg alt sånn som får magesyren til å komme. Og så tok jeg masse syredempende medisin og knaska titralac... Hjalp å holde syren nede, da ble det bedre ila et par dager. Men jeg ville nok hørt mer med legen.

Anonymous poster hash: 3c106...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har magesår med samme symptomer som deg. Hun har bare tatt medisin når hun har hatt smerter, men har nå fått beskjed om å ta de hver dag så nå føler hun seg bedre. Hør med legen om dette. Hun reagerer forøvrig på fet og krydret mat og gummigodterier. I tillegg reagerer hun veldig på stress.

Anonymous poster hash: 271a9...069
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips :)Merker at fet mat, sterk mat, brus og juice gjør det hele skikkelig mye verre. Små måltider høres absolutt lurt ut og det å holde seg oppreist.. å sitte/ligge er bare vondt :(

Jeg er max stress-sensitiv, og det er nok derfor jeg har fått dette i utgangspunktet....jobber med saken.

Må sjekke ut det der som heter titralac...hvis det er noe jeg kan knaske som hjelper, så skal jeg jommen kjøpe det :)

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over tar det et par tre uekr før du får effekt. Ta tablettene en halv-en time før mat, ikke spis de sist to timene før du legger deg, hold deg unna sterkt krydret mat og brennevin. For noen kan yoghurt naturell og melk hjelpe på plagene.

Anonymous poster hash: cba1f...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Somac kan dessverre ta en stund før det virker ja.. Er du henvist til gastroscopi? De bør sjekke om du har en bakterie i magesekken som heter Helicobacter pyliori, hvis den er der trenger du antibiotika i tilegg.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Somac kan dessverre ta en stund før det virker ja.. Er du henvist til gastroscopi? De bør sjekke om du har en bakterie i magesekken som heter Helicobacter pyliori, hvis den er der trenger du antibiotika i tilegg.

Jeg skal mest sannsynlig til gastroskopi ja :( gruer meg. De skal sjekke den bakterien.

I dag fikk jeg et "smerteanfall" da jeg var på Rema. Jeg krøket meg over trillevognen og hang over der i sikkert 10 minutter, var så sykt vondt. Dere som har hatt dette, er det vanlig å få slike anfall med sterke smerter helt plutselig? :(

ts

Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig til gastroskopi ja :( gruer meg. De skal sjekke den bakterien.

I dag fikk jeg et "smerteanfall" da jeg var på Rema. Jeg krøket meg over trillevognen og hang over der i sikkert 10 minutter, var så sykt vondt. Dere som har hatt dette, er det vanlig å få slike anfall med sterke smerter helt plutselig? :(

ts

da jeg jobbet på gasto hadde jeg mange pasienter med magesår, og smerter varierer veldig fra person til person, ettersom hvor magesåret sitter og hvor mye syreproduksjon man har, men kan ha voldsomme smerter ja. Man kan og finne ut om man har bakterien før man tar gastroskaopi, men veldig greit å ta gastroskopi for å finne ut størrelse og alvorlighetsgrad. Begynner du å kaste opp og det ligner kaffegrut er det greit å få framskyndet gastroskopien, for da er det blødning. Skjønner at du gruer deg til gastroskopi, men du kan få beroligende hvis du sier i fra. De fleste føler de ikke får puste, men det får man bare man klarer å holde panikken unna. Får du beroligende så må du ha noen som kan kjøre deg, eller ta drosje. Ønsker deg masse lykke til og god bedring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...