AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Jeg har venner som har gått sykepleien, fysioterapi o.l. og de måtte alle kle seg i undertøy og å bli vasket/tatt på/undersøkt. Hva slags studier må man vise seg naken/bli tatt/bli vasket på o.l.? Jeg orker det rett og slett ikke! Må man dette om man studerer medisin, tannlege, ernæringsfysiologi, vernepleier f.eks? Søknadsfristen går ut 15.april, så jeg må finne ut noe til da...! Anonymous poster hash: 4dab9...845 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 På medisin må du nok regne med å vise deg naken (eller kanskje i undertøy?), det inngår som en del av bl.a. anatomiundervisningen. Nakenhet må du også regne med på tannlege ved UiO, men ikke ved UiT - aner ikke ved UiB. Anonymous poster hash: a1a05...884 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Du må ikke være naken, men i undertøyet - ja. Det gjelder nok alle studier som innebærer anatomi/fysiologi og pasientkontakt. Man må jo lære på noen. Det mest intime har man dukker til. Anonymous poster hash: e81d7...9bf 4
Gjest Margit Spat Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Sånn bortsett fra ulike helsefaglige studier kan jeg ikke tenke meg ett eneste studium der det å kle av seg for hverandre inngår i "pensum". Velger du ingeniørstudier er du i alle fall relativt sikker på å slippe... Kan heller ikke tenke meg at man må kle av seg for hverandre på f.eks økonomistudier, samfunnsvitenskapelige studier, historie eller språk.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Det er greit nok at du som ikke liker å være naken kanskje kan sette deg inn i pasienters situasjon, men det høres ærlig talt ut som om du ikke er sterk nok til å utføre disse studiene. Anonymous poster hash: 2dc41...71d 11
isbjørnungen Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 (endret) På medisin i Bergen er det avkledning ihvertfall, regner med at det er samme i Oslo, Trondheim og Tromsø og. Vel og merke aldri av med BH eller truse, og stort sett aldri mindre enn shorts og singlet. Uansett er det nesten aldri. Jeg er så godt som ferdig med studiet, og tror jeg kan telle på en hånd alle gangene vi har fått beskjed om å ta på singlet/sports-BH/minishorts. Har øvd på undersøkelse av (en god) venninne sine bryster utenpå BH én gang. Og innimellom drar man opp sånn at magen vises. Det er bittelitt lettkleddhet, men ingen nakenhet. Og ingenting før man er ganske godt kjent allerede. Edit: Grrr, glemmer anonymitetsknappen hver gang Burde gå an å legge på etterpå! Endret 9. april 2015 av isbjørnungen 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Det er greit nok at du som ikke liker å være naken kanskje kan sette deg inn i pasienters situasjon, men det høres ærlig talt ut som om du ikke er sterk nok til å utføre disse studiene. Anonymous poster hash: 2dc41...71d Jo, jeg har god forståelse, og jeg har hatt traumer som gjør at jeg kan sette meg inn i en annen persons sted. Likevel har jeg store problem med å vise meg "naken" i fullt lys foran mange andre ... Jeg tror jeg må gå en annen vei, men mindre jeg slipper det på ernæringsfysiologi? Anonymous poster hash: 4dab9...845
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 På medisin i Bergen er det avkledning ihvertfall, regner med at det er samme i Oslo, Trondheim og Tromsø og. Vel og merke aldri av med BH eller truse, og stort sett aldri mindre enn shorts og singlet. Uansett er det nesten aldri. Jeg er så godt som ferdig med studiet, og tror jeg kan telle på en hånd alle gangene vi har fått beskjed om å ta på singlet/sports-BH/minishorts. Har øvd på undersøkelse av (en god) venninne sine bryster utenpå BH én gang. Og innimellom drar man opp sånn at magen vises. Det er bittelitt lettkleddhet, men ingen nakenhet. Og ingenting før man er ganske godt kjent allerede. Edit: Grrr, glemmer anonymitetsknappen hver gang Burde gå an å legge på etterpå! Jeg har iallfall problem med å vise hud generelt. Selv om jeg kan ha på shorts og singlet, ville jeg følt det som et stort ubehag, fordi jeg har komplekser med kroppen min. Nei, jeg kan nok ikke jobbe innen helse, med mindre jeg kan bli ernæringsfysiolog? Evenutelt psykolog? Anonymous poster hash: 4dab9...845
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 Det er ingen som tvinger deg til å kle av deg. Dersom du har store problemer med dette går det helt greit å ikke gjøre det. Det er greit nok at du som ikke liker å være naken kanskje kan sette deg inn i pasienters situasjon, men det høres ærlig talt ut som om du ikke er sterk nok til å utføre disse studiene. Anonymous poster hash: 2dc41...71d Fordi man ikke har lyst til å kle av seg? Ærlig talt. Anonymous poster hash: 756ee...e11 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Oi Jeg skal aldri studere noe der jeg må kle av meg. Anonymous poster hash: bf755...ae5 1
Høna79 Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 "Hva pokker..??" tenkte jeg da jeg leste denne headingen. Har aldri hørt om studier hvor folk må kle av seg, tenkte det var helt drøyt! Men etter å ha lest tråden, skjønner jeg jo at de som skal studere noe med kroppens anatomi å gjøre har behov for noen å se på og lære av.. Dog tenker jeg det bør holde med å ta av seg til det den enkelte hadde vært komfortabel med å gå med på en varm sommerdag. For noen går grensen ved shorts og singlet, for andre ved undertøy (tenk bikini / badeshorts). Jeg hadde aldri godtatt å bli presset til å kle av meg mer enn hva jeg selv hadde vært komfortabel med. Det gjelder uansett situasjon - under studiene, med kolleger, med venner og med det motsatte kjønn. Og det hadde jeg forventet at mine medstudenter respekterte hvis jeg forklarte på en grei måte. Som fremtidig lege er noe av det man må hanskes faktisk også pasienter som helst ikke vil kle av seg for legen - så også det kan gi læring for medstudentene Ikke la dette hindre deg i å utdanne deg til et yrke som ellers er drømmeyrket ditt 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 Hvordan kan man fikse til tider svært intim pasientkontakt når man ikke klarer å ta av seg til truse og bh selv? Anonymous poster hash: b665e...483 15
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Hvordan kan man fikse til tider svært intim pasientkontakt når man ikke klarer å ta av seg til truse og bh selv? Anonymous poster hash: b665e...483 Jeg har ikke problem om andre kler av seg. Ellers er jeg veldig sympatisk og empatisk, så jeg ville hatt full respekt og forståelse for andre som måtte kle seg naken for meg. Anonymous poster hash: 4dab9...845 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Hvordan kan man fikse til tider svært intim pasientkontakt når man ikke klarer å ta av seg til truse og bh selv? Anonymous poster hash: b665e...483 Det er noe annet. Faktisk kan de som har problemer med å kle av seg være de som har størst respekt for brukere i slike situasjoner. Til TS: på vernepleie holder man på med stell, men der får du beholde singlet og joggebukse/tights på. Anonymous poster hash: 99161...cd8 11
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Hva med psykolog? Der vrenger man sjelen sin, kanskje du kommer over angsten mot å kle av deg? Anonymous poster hash: 39545...498 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #16 Skrevet 10. april 2015 Hvordan kan man fikse til tider svært intim pasientkontakt når man ikke klarer å ta av seg til truse og bh selv? Anonymous poster hash: b665e...483 Fordi man er i en helt annen situasjon. Det kan ikke sammenlignes. At man ikke er egnet som lege eller sykepleier fordi man ikke har lyst til å kle av seg foran andre medstudenter og forelesere er latterlig. Anonymous poster hash: 756ee...e11 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #17 Skrevet 10. april 2015 dersom du har problemer med avkledning, uansett grad, kan du snakke med de som leder de ulike seansene og gi beskjed om dette, det skal ordne seg jeg har hatt litt problemer med dette, men fant ut at det gikk greit dersom det var noen veldig nære venner jeg skulle samarbeide med (vi var to og to). Anonymous poster hash: 75b9d...7c5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #18 Skrevet 10. april 2015 Bioingeniør? Anonymous poster hash: 021a1...566
KaDust Skrevet 10. april 2015 #19 Skrevet 10. april 2015 Velg et studie som ikke har med pasientkontakt eller anatomi å gjøre da? 1
kokkeliko Skrevet 10. april 2015 #20 Skrevet 10. april 2015 uansett studie kan ingen kreve at du kler av deg, det har ikke en utdanningsinsutisjon myndighet til. På medisin etc brukes det som et læringsverktøy fordi det er en nyttig måte å øve på pasientkontakt og letter for mange sperren med å ta på fremmede for første gang - men du står helt fritt til å si at dette er noe du av personlige grunner ikke vil gjennomføre, så må de lage en alternativ løsning - sammarbeide med en annen gruppe etc. Inget universitet kan KREVE at man kler av seg. man kan ha religiøse eller personlige grunner til at man ikke er komfortabel med det - det er ikke dermed sagt at man er en dårligere behandler selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå