Gå til innhold

Er jeg i stand til å ha hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan med engang si at jeg både har astma og er allergi mot dyr som røyter,

litt hår her og der går greit.

Jeg har som andre mennesker en 8- timers arbeidsdag hver ukedag, og jeg jobber annehver helg.

Jeg har nettop kjøpt meg hus med stor nok tomt (hage) hvor jeg ser for meg at jeg og hunden og jeg koser oss ute, og den løper fritt rundt :) det har alltid vært min drøm, men jeg bor alene.

Men store spørsmålet er om jeg er bør (i stand til å) få hund?

Jeg virker kresen og kanskje jeg ikke er stand til å ha hund når jeg sier at:

-Jeg er ikke så mye hjemme,(pga jobb), Jeg kommer hjem 5-6 tiden og kan gå turer da, bruke tid på hunden før vi legger oss.

-Jeg vil at hund skal være selvstending (klare seg selv alene hjemme i 8-10 timer?)

-Jeg vil ha hund som ikke trenger mye trening osv.

Men det er klart når den er valp så er jeg hjemme i kanskje 2 måneder og jeg kan etterlate den til mine foreldrene til tider

(men har fått klart beskjed om at de ikke vil være hundevakt :D )

så kjærlighet,omsorg og oppmerksomhet vil den få,men kun når jeg er hjemme!

hva syntes dere, bør jeg begynne å lete etter hund, isåfall hvilken da?

eller skal jeg bare slutte å drømme? :)

Anonymous poster hash: 88b70...e70
Skrevet

Om du er motivert for hund så er det bare å finne, men vil anbefale deg en rase som er allergivennlig.

Men siden dine foreldre ikke er så motivert for å passe den bør du kanskje tenke over om du har andre som kan passe den av og til f.eks nabo, venninne osv.

Er selv allergiker men har bolonka. Syndes de er helt perfekte. De røyter ikke, jeg reagerer ikke på dem, de er fornøyd med en runde rundt huset om jeg ikke orker en lengre tur, men er gjerne med på fjelltur i 4-5 timer om jeg vil det en dag, de er så små at jeg kan putte dem i vesken om jeg reiser kollektivt og har en herlig personlighet. De tilpasser seg fort nye hjem, så ingen problem å låne dem ut til andre når du trenger en pause. Vet enkelte oppdrettere anbefaler dem til folk som vil ha hund på deling (som skilsmissebarn: 1 uke her og 1 uke der) :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du har hørtes bra ut, nå vil jeg ikke ha små hunder da :/ puddel eller chihuhaua typer !

mange annbefalte jack russel men ikke den typen for meg heller :/

• Liker 1
Skrevet

får dem opp i 6 kg, men er jo fortsatt små. Hva med kongepuddel? eller en sånn som obama har? jentene hans er jo allergiske :)

AnonymBruker
Skrevet

hehe nei, ikke puddel :)

AnonymBruker
Skrevet

-Jeg vil at hund skal være selvstending (klare seg selv alene hjemme i 8-10 timer?)

-Jeg vil ha hund som ikke trenger mye trening osv.

Hunder er flokkdyr, og det å være alene hjemme 8 til 10 timer er ikke bra, stakkars hund sier jeg. Bare på det punktet mener jeg at du bør heller anskaffe deg en katt. Hvorfor vil du ha hund når du knapt er hjemme?

Hva legger du i å ikke trenge så mye trening? Alle hunder trenger tur, morgen, middag og kveld. Du kan ha 2 av turene på 1/2 time til 1 time, mens tredje turen bør være på 1 til 1,5 time, både om du velger en liten hund eller en større.

Anonymous poster hash: 6e4da...32b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hehe"? Pudler er de mest allsidige hundene som finnes, dessuten er de blant de smarteste

Anonymous poster hash: d2bd9...5ec

• Liker 4
Skrevet

Portugisisk vannhund? Jeg er allergiker og ønsker denne rasen om jeg noen gang bor et sted det et tillatt med dyr :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du ønsker ut av en hund, helt spesifikt? Hvordan ser du for deg at hverdagen vil være om du får hund? Hvor mange turer vil du gå og hvor lange? Hvor mye tid vil du bruke på mental aktivisering? Hvor mye pelsstell er greit, og hvor ofte er du villig til å ta den til frisør?

Anonymous poster hash: 8abb2...f6e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor jeg spør om jeg bør skaffe meg hund? men ifølge deg så bør jeg ikke det .

jeg skjønner ikke, vet jo at det er storfamilier,par eller en som bor alene som også er ute å farter pga jobb, men allikevel har hund. hvordan går det ann ?

en tidlig på morgen før jeg reiser av gårde på jobb, og da har jeg jo noen timer når jeg er hjemme igjen.

ellers vil jeg bruke mange timer osv på den i helgene, ferier osv.

Jeg tenker kanskje litt høyt og skriver det ned. :P

AnonymBruker
Skrevet

Med astma og allergi, så har en hund ikke noe hos deg å gjøre.

Å beslutte å skulle ha hund er et prosjekt på 15 år pluss/minus.

En hund er som et barn, det krever tid og oppmerksomhet, det er ikke et lite vesen du tar i hus for så å bli lei eller bli for dårlig til å beholde også bare gir bort på finn.no.

Anonymous poster hash: eaa56...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skaff deg hund. Synes ikke den skal være alene så lenge, så nei.

Anonymous poster hash: 3e825...b5f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hund bør være alene hjemme 8 - 10 timer om dagene. Skaff deg heller en katt!

• Liker 3
Gjest imperio
Skrevet

En hund kan fint trenes opp til å være alene 8-10 timer, og holde seg tørr. Om den får nok oppmerksomhet og får brukt energien ellers på dagen, så kommer det nok til å sove til du kommer hjem igjen. Det å gå en tur bør være det siste du gjør før du drar, og det første du gjør når du kommer hjem, så går det helt fint.

Selv så har jeg kun erfaring med hunder som har full tilgang til hele huset, sov i sengen vår mens vi var på jobb og skole. Ikke noe lyd eller problemer. Alle som har problemer med hunder som ødelegger huset mens eieren er borte, har sperret de inne på et rom. Et bur, det er noe helt annet, for med trening så blir buret et trygt sted å være. Du må også se det an hunden, noen ganger så kan hunden bli stresset av å være alene i et stort, tomt hus, så bur er det beste. Andre føler seg fanget i et lite bur og vil helst ut å passe på huset mens eieren er borte. Ta noen runder rundt for å sjekke at alt er bra :fnise:

Vi satt opp kamera for å sjekke hva hundene gjorde da vi var borte (da hadde vi to hunder, en ung, en gammel). Hun gamle lå å sov, gikk opp så fort vi gikk ut døren og kom ned da vi kom hjem. Mens han unge gikk litt rundt av og til, bare sjekket liksom, også gikk han opp å la seg igjen. Han ble også veldig stresset av å være innesperret i buret da han var valp.

Gjest imperio
Skrevet

Ingen hund bør være alene hjemme 8 - 10 timer om dagene. Skaff deg heller en katt!

Hvor har du det ifra? En chihuahua har mindre blære, og klarer så klart ikke å holde seg i 10 timer. Men en middelsstor hund klarer helt fint å holde seg tørr uten noen problemer i så lang tid. - Border Collie størrelse.

Så lenge den får mosjon og mental trening i løpet av de timene eieren er hjemme, så kommer hundene bare til å sove mens eieren er borte.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

et kvarter-20 min tidlig på morgen kanskje? som sagt, har mange timer til overs når jeg er hjemme ved 5 tiden, på sommeren ser jeg for meg at vi går lange turer osv. men 2-3 timer hver kveld?

har man hund så har man hund mener jeg, så pelstell kan jeg klare/tåle :)

er bare det at jeg er allergisk mot hunder som røyter og bør ikke være SÅ veldig mye,

jeg tåler litt og hadde klart meg med en som ikke røyter så innmari mye (ifølge legen:P)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det ifra? En chihuahua har mindre blære, og klarer så klart ikke å holde seg i 10 timer. Men en middelsstor hund klarer helt fint å holde seg tørr uten noen problemer i så lang tid. - Border Collie størrelse.

Så lenge den får mosjon og mental trening i løpet av de timene eieren er hjemme, så kommer hundene bare til å sove mens eieren er borte.

Det handler ikke bare om hvor stor/liten blære, hvor lenge hunden kan holde seg. Det handler om at hunden er et flokkdyr, et sosialt dyr. Jeg synes det er fryktelig gjort mot hunden å la den være alene hjemme 8 til 10 timer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

men jeg kan nevne at jeg har to snille gode naboer (en av dem med hund selv) som vil stille opp for meg :)

De sa det samme, at en hund ikke bør være alene, spesielt når den ikke er fullt voksen.

men har bodd i nabolaget i kun noen måneder, så selv om jeg kommer godt overens med naboene så er det ganske frekt å gi de ansvaret ved å la de passe på eller stikke innom for å se på hunden din mens du er borte , tenker jeg da :)

AnonymBruker
Skrevet

I din situasjon ville jeg sett meg om etter en omplasseringshund. Det er helt flott om du kan ta to måneder fri for å være med hunden når du får den(!), men det vil ta mer enn to måneder før en valp vil være i stand til å være alene i 8-10 timer, spesielt om du vil at den skal lære å gå på do ute. Ved en omplasseringshund vil du ofte få muligheten til å tilbringe litt tid med den på forhånd, og da vil du også finne ut om du reagerer mye på den eller ikke.

De fleste hunder som ikke røyter/røyter lite krever mye pelsstell. Jeg har selv en Malteser-blanding som ikke røyter, og vi bruker minst 20-30 minutter på børsting hver dag for å unngå floker. I tillegg vasker vi pelsen 1-2 ganger i måneden, og klipper han hver/annenhver måned. Skal du ha lite røyting så må du være forberedt på mye pelsstell, nesten uansett rase.

Malteser er forsåvidt en rase jeg personlig anbefaler. Mye personlighet, ingen røyting, og han er like fornøyd om han får tre korte turer rundt blokken som etter en tre timers lang tur på fjellet. De er også veldig snille og lærer raskt. De er dog ikke veldig glade i å være hjemme alene lenge av gangen, men med rikelig mosjon og kos før og etter jobb kan det gå.

Anonymous poster hash: 8abb2...f6e
AnonymBruker
Skrevet

Om du er motivert for hund så er det bare å finne, men vil anbefale deg en rase som er allergivennlig.

Men siden dine foreldre ikke er så motivert for å passe den bør du kanskje tenke over om du har andre som kan passe den av og til f.eks nabo, venninne osv.

Er selv allergiker men har bolonka. Syndes de er helt perfekte. De røyter ikke, jeg reagerer ikke på dem, de er fornøyd med en runde rundt huset om jeg ikke orker en lengre tur, men er gjerne med på fjelltur i 4-5 timer om jeg vil det en dag, de er så små at jeg kan putte dem i vesken om jeg reiser kollektivt og har en herlig personlighet. De tilpasser seg fort nye hjem, så ingen problem å låne dem ut til andre når du trenger en pause. Vet enkelte oppdrettere anbefaler dem til folk som vil ha hund på deling (som skilsmissebarn: 1 uke her og 1 uke der) :)

Ååh, bolonka er så søte hunder! De virker herlige :) Kan du fortelle mer om de?

Jeg er i samme situasjon som ts, jobber 8-16 i ukedagene og har lyst på hund. Er singel og har ingen til å avlaste meg, derfor er jeg i tvil! Jeg liker også å gå tur i skog og mark så etter jobb så hadde hunden blitt luftet flere ganger.. what to do! De fleste må jo jobbe, er jo ikke sånn at alle om eier hund er hjemmeværende og går på NAV.

Anonymous poster hash: fa3c8...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...