AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Jeg bar dritt meg loddrett ut og har inkassogjeld over ørene. Har ca 150000 kr jeg skylder og studielån på 200000. Jeg jobber bare deltid og har inntekt på ca 10000 kr mnd. Samboer har null i gjeld, men lån på 70000. Kan han søke om refinansiering og lån til å betale gjelda mi, for så søke om huslån som vi kan bake inn det nye lånet i? Er dette mulig i teorien? Og vil man kunne få huslån uten egenkapital og når man har annet lån? Anonymous poster hash: 6becd...689
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Jeg forstår ikke helt. Du snakker om refinansiering, men han eier ikke bolig? Hva slags inntekt har han og hva slags lån tenker du han skal ta opp og dekke gjelden din med? Anonymous poster hash: f4d11...15c 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Null i gjeld men lån på 70000? Du vet at lån er gjeld? Dere får ikke boliglån uten egenkapital:-(Anonymous poster hash: 5537b...d00 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Jeg bar dritt meg loddrett ut og har inkassogjeld over ørene. Har ca 150000 kr jeg skylder og studielån på 200000. Jeg jobber bare deltid og har inntekt på ca 10000 kr mnd. Samboer har null i gjeld, men lån på 70000. Kan han søke om refinansiering og lån til å betale gjelda mi, for så søke om huslån som vi kan bake inn det nye lånet i? Er dette mulig i teorien? Og vil man kunne få huslån uten egenkapital og når man har annet lån?Anonymous poster hash: 6becd...689 Synes det er en veldig dårlig ide at din samboer skal ta opp lån for å dekke din gjeld, hvis det i det hele tatt er mulig å få til. Jeg hadde aldri gjort det, og heller aldri latt noen andre gjøre det. Hva hvis dere går hver deres vei? Dessuten for å få boliglån må dere ha egenkapital, og inntekt. Siden samboer alene må stå for huslånet siden du har rotet til din inntekt, er det kun hans inntekt de går etter og han må kjøpe alene. Det er iallfall ingen god deal for ham i tillegg til alene å stå for huslånet i tillegg å ha din gjeld der også. Han må også ha 15% i egenkapital. Det vil si 300 000 på et lån på 2 milillioner. Derfor har mange bsu og sparer så mye de klarer for å komme inn på boligmarkedet. Jeg ville først ha fått min egen økonomi på rett kjøl, og det må være første prioritet. Så sparing til egenkapital og boligkjøp sammen med samboer. Noe annet tror jeg ikke er mulig og heller ikke rettferdig ovenfor din partner. Anonymous poster hash: 956ea...9d2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Dere kan prøve å refinansiere, men kjæresten din er jo ikke spesielt smart hvis han overtar gjelda din. Det er liten sjanse for at du får refinansiert den alene med bare 10 000 i inntekt. For å kunne kjøpe bolig til 2 mill. sammen må dere først spare sammen ca 700 000 kr (400 000 til å veie opp for gjelda og 300 000 for å få 15%). Hvis han kjøper alene må han bare spare ca 350 000. Beklager, men det er lite sannsynlig at du kommer deg ut av gjelda hvis ikke du øker inntekten kraftig eller han betaler den for deg. Anonymous poster hash: c4f0f...1fd 1
Pengebingen Skrevet 10. april 2015 #6 Skrevet 10. april 2015 Som de andre sier her, ikke bland din samboer inn i din gjeld. Det er bare dårlig gjort, og på ingen måte anbefalt. Det blir veldig trøblete om forholdet tar slutt. Det høres heller ikke uten til at din samboer har økonomi til å hjelpe deg, da h*n selv skylder 70.000. Boliglån blir umulig om dere ikke har egenkapital, og har dere egenkapital (utenom BSU) bør dere heller betale ned hver deres kredittgjeld før dere kan tenke på bolig. Generelt synes jeg dere skal sørge for å betale ned all kredittgjeld før dere kjøper bolig. Få orden på økonomien først. Men du må betale ditt, og din samboer sin gjeld. Ikke betal ned for hverandre! Hold økonomiene adskilt frem til dere evt gifter dere en dag. Du har ikke så mye i gjeld, du fikser det fin om du gå opp til 100% jobb (eller mer!). Du KAN IKKE har 150k i kredittgjeld og jobbe bare 50%. Det er latskap og gjør det umulig å rydde opp økonomisk. Søk etter både 100% stillinger OG enda en 50% stilling slik at det raskest mulig får mer i inntekt. Alt du tjener (utover det du absolutt må ha for å overleve: husleie, strøm og mat) går til å betale ned gjeld. Ingen reiser, shopping, turer på byen osv. Det har du ikke råd til enkelt og greit. Vent med alt moro til gjelden er nedbetalt. Få samboer med på å gjøre det samme,men betal på hver deres gjeld. Lykke til, dette fikser du hvis du vil!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #7 Skrevet 10. april 2015 Få gjeldshjelp før det stiger alt for mye.Anonymous poster hash: 3781c...61c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 Du har en lang og seig vei foran deg med å ordne opp i din egen gjeld. Og ikke velt gjelden over på godtroende samboer! Refinasiere gjeld er komplisert. Å få lån når man verken har egenkapital eller har orden på økonomien sin, er omtrent umulig. Kontakt kommunen din og forhør deg om startlån og evt tilskudd, andre muligheter tror jeg du kan glemme.Anonymous poster hash: 82d58...aa5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Det Pengebingen skriver er fornuftig. Du kan betale dette ned og går du aktivt inn for det vil det ordne seg. Jeg har slitt med det samme selv, og kan legge til at det er enormt tilfredsstillende å se gjelden synke. Anonymous poster hash: f4d11...15c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Idioti. Ren og skjær økonomisk idioti! Virker ikke som om dere har mye økonomisk forståelse. Dere er neppe de rette til å ta på dere noe boliglån med det første. Men det får dere nok ikke med den smørja deres. Enig med andre her; rydd opp i dine egne problemer og ikke involver kjæresten din!Anonymous poster hash: ab20a...0dc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Jeg kan faktisk ikke forstå hvordan noen en gang kan tenke tanken på at partneren skal låne for å dekke opp egne utgifter. Anonymous poster hash: 956ea...9d2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå