Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2004 #42 Skrevet 24. august 2004 Noen hevder at det er naturlig for mennesker å spise andre dyr. Men vi har verken huggtenner eller klør, og vårrt fordøyelsessystem er ikke tilpasset en kjøttbasert diett I en vitenskapelig undersøkelse hvor man fulgte seks tusen vegetarianere og fem tusen kjøttspisende personer, viste det seg at vegetarianerene levde lenger og hadde færre tilfeller av kreft og hjertesykdom. Ifølge forskerene skyldtes helsegevinstene ved kostholdet vegetarianerenes bruk av grønnsaker. Fravær av kjøttprodukter så ikke ut til å være av betydning. Det er også sånn at veganere må få i seg ekstra kosttilskudd fordi kostholdet deres ikke gir det et mennesker trenger. Hvor henter du B12 hvis du ikke spiser kjøtt eller meiereiprodukter? Foreldre har også i mange år blitt advart mot å sette små barn på vegetarkost fordi de trenger alle slags fettsyrer og vitaminer og mineraler man ikke finner i "grøntfor". Den undersøkelsen du nevner, finnes det en link til den noe sted? Hvem stod bak den?? Det er ganske vesentlig. Undersøkelser kan kjøpes og betales vet du.. Men angående tema i tråden: Man kan godt skifte standpunkt etter som åra går. De fleste gjør vel det på ett og annet punkt. Kuer som står inne på bås hele livet har det vel ikke så godt de heller, selv om de er flokkdyr? Vet ikke om jeg synes det er noe snillere enn å holde en mink i bur jeg... Hva med alle fuglene folk holder som kjæledyr? Det er ikke bra for en fugl å sitte i bur, og de er nok de færreste som får den mosjonen og den bevegelsesfriheten de faktisk trenger.... Selv om jeg synes Live Hva-hun-heter i dyrebeskyttelsen er litt håpløs så skjønner jeg hva hun mener når hun sier at ingen dyr burde leve i fangenskap. Verken fugler, hamster eller mink....
Gjest Valhalla Skrevet 24. august 2004 #43 Skrevet 24. august 2004 Dyr er til for å tjene den herskende skapning på jorden nemlig mennesket,med mindre dyret er utrydningstruet ser jeg ingen grunn til ikke å henge det rundt halsen
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2004 #44 Skrevet 24. august 2004 Dyr er til for å tjene den herskende skapning på jorden nemlig mennesket' date='med mindre dyret er utrydningstruet ser jeg ingen grunn til ikke å henge det rundt halsen[/quote'] Dyr er til for å tjene den herskende skapning på jorden, nemlig menneske?? Så du mener at dyrene er plassert her av en eller annen da, for at vi skal forvalte dem på vårt vis? Og jeg som trodde de var en del av økosystemet sånn i utgangspunktet..... akkurat som oss.
Gjest TomKrus Skrevet 24. august 2004 #45 Skrevet 24. august 2004 Dyr er til for å tjene den herskende skapning på jorden, nemlig menneske?? Så du mener at dyrene er plassert her av en eller annen da, for at vi skal forvalte dem på vårt vis? Og jeg som trodde de var en del av økosystemet sånn i utgangspunktet..... akkurat som oss. Og som han nevner vil han ikke utrydde dyrene. Mange rovdyr i verden som ville blitt lei seg hvis maten deres forsvant.
Gjest Valhalla Skrevet 24. august 2004 #46 Skrevet 24. august 2004 Og siden vi er den øverste i økosystemet er vi den herskende,kjipt for dyrene,men slik er det
Monstermagnet Skrevet 24. august 2004 #47 Skrevet 24. august 2004 Jeg er enig i at man ikke bør ale opp dyr kun for pelsens skyld. Har selv sett minkfarmer og revefarmer, og det var et kvalmende og trist syn. Dette er "ville" dyr, og de burde ikke bli satt i mikroskopiske bur. Skinn og pels fra dyr som er alet for mat (storfe, sau osv) er en helt annen sak, i mine øyne. Tror vel også skinn fra storfe er det mest brukte skinnet i verden idag.
Monstermagnet Skrevet 24. august 2004 #48 Skrevet 24. august 2004 Og siden vi er den øverste i økosystemet er vi den herskende' date='kjipt for dyrene,men slik er det[/quote'] Ja, sånn er det. Men det gjør det ikke mer riktig av den grunn.
Absttrakt Skrevet 24. august 2004 #49 Skrevet 24. august 2004 Damer burde ikke ha pels........ noen steder...
Gjest pace Skrevet 24. august 2004 #50 Skrevet 24. august 2004 Det er også sånn at veganere må få i seg ekstra kosttilskudd fordi kostholdet deres ikke gir det et mennesker trenger. Hvor henter du B12 hvis du ikke spiser kjøtt eller meiereiprodukter? Jeg får det fra vitamintabletter som ikke er laget fra dyr. Som også inneholder andre fine vitaminer. Men det er ikke snakk om å bli vegetarianer for å "skåne" dyr. Vi har jo en næringskjede og dyr spiser jo hverandre de og, ikke sant ? Dessuten har mennesket spist kjøtt i mange mange år. Noen dreper, derfor burde vi også gjøre det? Det er også ganske urelevant siden situasjonene til disse dyrene er mye tøffere enn oss. Jeg kan kanskje snakke om likhet for alle dyr, men viktigere for meg er at det er så unødvendig å plage andre dyr fordi jeg fortsatt vil ha i meg en type matkonsistens. Jeg fant det overaskende lett å slutte Fra det jeg leser hører jeg at det er sunnere å ikke spise ivertfall rødt kjøtt. Fordi du unngår lettere kreft(og ofte også høyt kolesterolinntak). http://www.cancerpage.com/cancernews/cancernews855.htm "These studies all support the conclusion that red meat consumption is an important factor "in the nutritional etiology of human cancer." http://www.eatright.org/Public/GovernmentA...fairs/17084.cfm Conclusions: " Appropriately planned vegetarian diets have been shown to be healthful, nutritionally adequate, and beneficial in the prevention and treatment of certain diseases. "
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå