Lilac Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Når jeg dør vil jeg ikke ha noe religiøst involvert i begravelsen min. Er dette mulig? 1
HvittHus Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 (endret) Neida det må du overhodet ikke. Du kan velge en bisettelse uten prest el, og vil du heller ikke ligge på kirkegård, kan du søke om at asken blir spredt. Forøvrig blir min bisettelse kun bestående av et etterpålag hvis jeg får viljen min. Endret 9. april 2015 av zellica
Andreas_B Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-gravferd/Hva-er-en-Humanistisk-gravferd/ 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Meld deg ut av kirken, da. Skriv testamente, og kontakt et begravelsesbyrå du ønsker å bruke.Sett opp sammen med begravelsesbyrået hvordan du ønsker ting gjort etter din død. Begravelsesbyrået hjelper deg med å sikre at ting blir alik du ønsker. Angrer du etterpå, trekker du bare papiret tilbake og ev.t lager ett nytt. Anonymous poster hash: 0a490...296
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Et alternativ til HEF, som jeg som mange andre er skeptisk til, er Humanistforbundet: http://www.humanistforbundet.no/gravferd.phpAnonymous poster hash: 1f6c4...17c 3
Nefarian Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Et alternativ til HEF, som jeg som mange andre er skeptisk til, er Humanistforbundet: http://www.humanistforbundet.no/gravferd.phpAnonymous poster hash: 1f6c4...17c Humanistforbundet er flott det De blir litt som den sosialistiske lillesøsteren til HEF. Opptatt av sosial rettferdighet, fellesskap, økologisk utvikling og dyrevern. HEF er i høyeste grad opptatt av dialogarbeid. De er for et inkluderende fellesskap som skal romme et bredt mangfold av livssyn og kulturuttrykk. HEF er bl.a aktive i STL (samarbeidsrådet for tros-og livsynssamfunn) der både kristne, jøder, Buddhister, humanister og muslimer møtes til dialog og samarbeid. Vi får håpe humanistforbundet kan få noen tusen medlemmer og at de vil være like opptatt av humanismen internationalt og av samarbeid og åpenhet. HEF er vel oppe i ca 800000 medlemmer. og med et slikt antall har de stor mulighet for gjennomslag når det gjelder alt fra kristendom i skolen, til aldergrense ved omskjæring av gutter, til å få bort blasfemilover rundt om i verden.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #8 Skrevet 10. april 2015 http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-gravferd/Hva-er-en-Humanistisk-gravferd/ Nei takk. De er like fanatiske. Ønsker en nøytral og privat med de nære-type. F.eks spre asken på havet. I Paris i Eiffeltårnet spres en del aske da mange ønsker det slik.Anonymous poster hash: f0f7a...155
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Du bestemmer selv. Jeg har vært i en begravelse hvor det hverken var prest eller en fra HEF. Det var de nærmeste som holdt taler og fortalte fra den dødes liv. Det var veldig fint. Den døde ble begravet på kirkegården, men det var fordi de pårørende og den døde som ønsket det. Anonymous poster hash: d3ad6...176 1
Testosteron Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Skriv testamente Det er neppe hjelp i å skrive i testamentet hvordan man ønsker begravelsen skal være, for testamentet blir som regel ikke utsendt fra tingretten før etter begravelsen siden tingretten først må få melding om dødsfallet.
Gjest Daenerys Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Tråden er ryddet for avsporinger. Daenerys, mod.
Zzyzx Skrevet 11. april 2015 #12 Skrevet 11. april 2015 Det man kan gjøre er å lage en "siste vilje"-erklæring. Dette er ikke et formelt dokument som registreres eller tinglyses eller noe sånt, men det fylles ut, signeres og distribueres til de som sannsynligvis må få gjennomført gravferden. Jeg har et sånt skjema fra min mor, der det er helt klart og tydelig hva hun vil ha og ikke minst hva hun ikke vil ha. Veldig greit for oss som pårørende å forholde oss il. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå