Gå til innhold

Tid for konfirmasjon og fordeling av utgiftene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren tjener over en mill i året, men er livredd for å bruke penger på ungene sine.

Nå står konfirmasjon for tur og da har han funnet ut i sitt glupe hue at vi skal ha to selskaper. Han skal holde en etterfest hjemme hos seg med sine. DA sparer han en haug med penger!!!

Trodde han :P.

For dere andre enslige mødre kan jeg fortelle at loven sier at særtilskudd skal fordeles etter inntekt. Særtilskudd er konfirmasjon, tannregulering og briller.

Og en konfirmasjon koster penger, ny dress, inbydelser, trykking av sanger og taler og mat og hurramegrund før selve gaven. Og alt dette trodde han at han bare kunne skli glatt unna.

Men neida, han er pålagt å betale om han kommer eller ikke. Det er bare en konfirmasjon, og det er heller ikke snakk om å fordele etter mine og dine gjester. Alle gjestene er konfirmantens gjester, så det fordeles etter antall og inntekt.

Konfirmanten min har selv fått bestemme hvem han vil invitere så jeg prøver ikke å kjøre noe ego-race her. Vi har laget fine kort og konfirmanten har sendt til hver og en på farens side som han vil ha også.

Det samme gjelder forøvrig reiseutgifter ved henting/levering også, fordelingsnøkkelen er 2/3 til favør der barnet bor.

For min del er jeg bare glad til om de ikke kommer, men er det mulig å være så dum? Han vil straffe meg, men jeg er jo den siste dette går utover. Det går først og fremst utover konfirmanten, deretter han selv, han må ikke tro at en 15 åring ikke ser og tenker selv.

Nei, noen mennesker burde ikke ha rett til å få mat!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

oi oi oi... her er grunnen til at vi tenker selv å ha to selskaper. Greit nok å dele på utgifter som dress etc, men hvis den ene stiller med fire gjester fra sin siden og den andre stiller med 40 (noen må jo ha med seg vennepar etc) så blir det jo helt feil at man skal dele på slike utgifter. Hvis mor bestemmer at konfirmasjonen skal koste 50.000, som det står i en eller annen avis, så kan det ikke være pålagt at far skal være med å dele på dette. Dette har jo med samarbeid å gjøre og du kan ikke tvinge far til å betale for utgifter han ikke er enig i. Det beste for deg er å komme med et forslag til far og hvis han ikke godtar ditt forslag, så må du faktisk bare finne deg i det.

Da min datter ble konfirmert delte vi kuverprisen på det antall vi hadde invitert på hver vår side. Det ble omtrent likt så det var uansett ikke noe å diskutere. Vi lagde det meste av mat selv slik at det ble minst mulig kostnad ved det. Hun fikk bunad av besteforeldrene så vi hadde heller ikke kostnad ved det. Fordelen vår er at jeg og barnefar samarbeider godt. Når foreldrene ikke samarbeider så kan man like gjerne ha to selskaper og så har man hver sine utgifter.

Du kunne nok vært mor til mine stebarn, høres slik ut, men vi (de) har ikke konfirmant i år. Heldigvis...

Anonymous poster hash: fa91c...c66
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

oi oi oi... her er grunnen til at vi tenker selv å ha to selskaper. Greit nok å dele på utgifter som dress etc, men hvis den ene stiller med fire gjester fra sin siden og den andre stiller med 40 (noen må jo ha med seg vennepar etc) så blir det jo helt feil at man skal dele på slike utgifter. Hvis mor bestemmer at konfirmasjonen skal koste 50.000, som det står i en eller annen avis, så kan det ikke være pålagt at far skal være med å dele på dette. Dette har jo med samarbeid å gjøre og du kan ikke tvinge far til å betale for utgifter han ikke er enig i. Det beste for deg er å komme med et forslag til far og hvis han ikke godtar ditt forslag, så må du faktisk bare finne deg i det. Da min datter ble konfirmert delte vi kuverprisen på det antall vi hadde invitert på hver vår side. Det ble omtrent likt så det var uansett ikke noe å diskutere. Vi lagde det meste av mat selv slik at det ble minst mulig kostnad ved det. Hun fikk bunad av besteforeldrene så vi hadde heller ikke kostnad ved det. Fordelen vår er at jeg og barnefar samarbeider godt. Når foreldrene ikke samarbeider så kan man like gjerne ha to selskaper og så har man hver sine utgifter. Du kunne nok vært mor til mine stebarn, høres slik ut, men vi (de) har ikke konfirmant i år. Heldigvis... Anonymous poster hash: fa91c...c66

Flott at dere samarbeider bra :), men det er dessverre ikke sånn hos alle.

Jeg søkte via Nav og fikk tilskudd til konfirmasjon fra far på 39000,- for eldstemann og i overkant av 42000,- da yngstemann ble konfirmert.

Jeg hadde bedt han om å bidra med 10000,- men han nektet å budra med så mye som en krone og da ble det fastsatt etter inntekt av Nav. Dumt av ham ;).

Anonymous poster hash: eb7cb...055

• Liker 2
Skrevet

Jeg søkte via Nav og fikk tilskudd til konfirmasjon fra far på 39000,- for eldstemann og i overkant av 42000,- da yngstemann ble konfirmert.

Jeg hadde bedt han om å bidra med 10000,- men han nektet å budra med så mye som en krone og da ble det fastsatt etter inntekt av Nav. Dumt av ham ;).

Herlig, takk for denne :). Jeg har også prøvd å være raus, men han er så gjerrig at det er vondt.

Skrevet

oi oi oi... her er grunnen til at vi tenker selv å ha to selskaper. Greit nok å dele på utgifter som dress etc, men hvis den ene stiller med fire gjester fra sin siden og den andre stiller med 40 (noen må jo ha med seg vennepar etc) så blir det jo helt feil at man skal dele på slike utgifter. Hvis mor bestemmer at konfirmasjonen skal koste 50.000, som det står i en eller annen avis, så kan det ikke være pålagt at far skal være med å dele på dette. Dette har jo med samarbeid å gjøre og du kan ikke tvinge far til å betale for utgifter han ikke er enig i. Det beste for deg er å komme med et forslag til far og hvis han ikke godtar ditt forslag, så må du faktisk bare finne deg i det.

Da min datter ble konfirmert delte vi kuverprisen på det antall vi hadde invitert på hver vår side. Det ble omtrent likt så det var uansett ikke noe å diskutere. Vi lagde det meste av mat selv slik at det ble minst mulig kostnad ved det. Hun fikk bunad av besteforeldrene så vi hadde heller ikke kostnad ved det. Fordelen vår er at jeg og barnefar samarbeider godt. Når foreldrene ikke samarbeider så kan man like gjerne ha to selskaper og så har man hver sine utgifter.

Du kunne nok vært mor til mine stebarn, høres slik ut, men vi (de) har ikke konfirmant i år. Heldigvis...

Det er stemora si det, som setter barna først, og ikke legger sjul på at hun hater moren til barna :P

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får dere til at konfirmasjonen skal koste flere titalls tusen kroner?

Uansett TS, på meg virker det som det er DU som styrer og bestemmer hvordan konfirmasjonen skal være. Hvis far ikke har et ønske om å "kaste bort" 50000 kr, så bør du godta og respektere det. Hvor mye penger han har er ingen unnskyldning. . Foreldrene mine betalte 5-6000 kr for konfirmasjonen til meg og søsknene mine. De samarbeidet ikke så bra mens vi var små/ungdommer, men de klarte å gjennomføre en felles konfirmasjon. Men de var enige om å gjøre det så billig som mulig. Så forbannet jeg ville blitt hvis noen krevde meg for 20000 kr for et selskap.

Anonymous poster hash: 49bac...df8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uansett TS, på meg virker det som det er DU som styrer og bestemmer hvordan konfirmasjonen skal være. Hvis far ikke har et ønske om å "kaste bort" 50000 kr, så bør du godta og respektere det. Hvor mye penger han har er ingen unnskyldning. . Foreldrene mine betalte 5-6000 kr for konfirmasjonen til meg og søsknene mine. De samarbeidet ikke så bra mens vi var små/ungdommer, men de klarte å gjennomføre en felles konfirmasjon. Men de var enige om å gjøre det så billig som mulig. Så forbannet jeg ville blitt hvis noen krevde meg for 20000 kr for et selskap.Anonymous poster hash: 49bac...df8

Det er vel ikke bare selskapet som koster penger.

Det er veldig mye rundt selve konfirmasjonen som også koster mye. Alt fra innbydelser, fotograf, takkekort, bunad (barna har blitt lovet det siden de var små), konfirmasjonsleir mm.

Vi har i tillegg veldig stor, nær familie. Jeg har åtte søsken, barnas far har syv. Så selskapene blir automatisk store og omfatter mange mennesker som man er "nødt" til å invitere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart at noen kostnader ligger fast, men det er virkelig mye man kan spare inn på også, eller droppe, eller kjøre full pakke på. Det er ikke rart det ofte blir konflikter rundt dette.

Jeg hadde to konfirmasjonsselskaper, da min mor elsker rosa sanger og ville ha halve nabolaget på kakelag, mens min far hater slike selskaper og heller tok meg, sin kone og min farmor med ut på restaurant. Mor betalte sitt haraball, far betalte sin restaurantregning, alle var fornøyde. Men jeg kan levende se for meg reaksjonen dersom min mor hadde forsøkt å få ham til å spleise på et selskap han syntes var totalt tullete.... og jeg forstår ham jo også, til en viss grad.

Hva jeg ønsket spilte for så vidt liten rolle, jeg var bare glad for at de ikke kranglet (noe de var troende til å gjøre, så jeg synte det var herlig å slippe og ha dem i samme rom :ler: ) ....

Anonymous poster hash: 8371e...b40
Skrevet

Klart at noen kostnader ligger fast, men det er virkelig mye man kan spare inn på også, eller droppe, eller kjøre full pakke på. Det er ikke rart det ofte blir konflikter rundt dette.

Jeg hadde to konfirmasjonsselskaper, da min mor elsker rosa sanger og ville ha halve nabolaget på kakelag, mens min far hater slike selskaper og heller tok meg, sin kone og min farmor med ut på restaurant. Mor betalte sitt haraball, far betalte sin restaurantregning, alle var fornøyde. Men jeg kan levende se for meg reaksjonen dersom min mor hadde forsøkt å få ham til å spleise på et selskap han syntes var totalt tullete.... og jeg forstår ham jo også, til en viss grad.

Hva jeg ønsket spilte for så vidt liten rolle, jeg var bare glad for at de ikke kranglet (noe de var troende til å gjøre, så jeg synte det var herlig å slippe og ha dem i samme rom :ler: ) ....

Anonymous poster hash: 8371e...b40

Så fint at du svarer som en konfirmant, eller utfra dine opplevelser som sikkert ikke er så lenge siden.

Og så fint at ting gikk bra :). Jeg skjønner soleklart at disse selskapene ikke kunne forenes :).

Hovedsaken er om du ble fornøyd? Og da har alle andre og være fornøyde også :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at noen ting må avtales med far. Man kan umulig be 50 gjester til et fancy lokale og sende regning til far, det er isåfall idiotisk og egoistisk gjort! Jeg regner også med du har informert far om dette så du ikke lurer han til å tro at han da slipper billig unna. Selvfølgelig skal han være med å betale, men litt voksent går det ann å oppføre seg av BEGGE to.

Anonymous poster hash: f65a8...69b

• Liker 1
Skrevet

Uansett TS, på meg virker det som det er DU som styrer og bestemmer hvordan konfirmasjonen skal være. Hvis far ikke har et ønske om å "kaste bort" 50000 kr, så bør du godta og respektere det. Hvor mye penger han har er ingen unnskyldning. . Foreldrene mine betalte 5-6000 kr for konfirmasjonen til meg og søsknene mine. De samarbeidet ikke så bra mens vi var små/ungdommer, men de klarte å gjennomføre en felles konfirmasjon. Men de var enige om å gjøre det så billig som mulig. Så forbannet jeg ville blitt hvis noen krevde meg for 20000 kr for et selskap.

Anonymous poster hash: 49bac...df8

Har jeg på noen mulig måte indikert noe pris i innlegget her?

Saken er at konfirmanten selv ønsket å ha alle samlet.

5-6000 for en konfirmasjon i dag? Nei du. Inbydelser, dress, mat, pynt, kuvertpris og bla bla. Tror nok bare du har vært konfirmant, ikke hatt en?

Ja, det kan høres ut som det er jeg som styrer konfirmasjonen, jeg ser den. Og på sett og vis er det nok det også. Men når den andre part ikke har noe interesse av det så er det jo fint at jeg gjør det, syntes du ikke. Jeg forlanger ikke mye, den skal holdes hjemme. Jeg bor på landet og er bonsk. Her er det ikke snakk om limousiner og hornmusikk, jeg gjør alt jeg kan selv, men det er fint med et bidrag for jeg har rett og slett ikke mulighet til å betale alt alene.

Og den som bestemmer utover det er faktisk konfirmanten selv, som ønsket å ha alle samlet denne ene spesielle dagen!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at noen ting må avtales med far. Man kan umulig be 50 gjester til et fancy lokale og sende regning til far, det er isåfall idiotisk og egoistisk gjort! Jeg regner også med du har informert far om dette så du ikke lurer han til å tro at han da slipper billig unna. Selvfølgelig skal han være med å betale, men litt voksent går det ann å oppføre seg av BEGGE to.

Anonymous poster hash: f65a8...69b

Sorry, det er ikke mulig å være voksne her, desverre av hele mitt hjerte. Og jo, jeg KAN faktisk be 50 gjester og be han betale. Men det er ikke det jeg vil. Jeg vil bare at han skal hjelpe til for jeg har ikke mulighet alene. Han fant ut at han kan ha en etterfest hos seg, og da vet jeg hva det blir. Pizza på kjøkkenbordet hjemme hos han. Billig?

Men det er et par andre ting som koster også eller?

Jeg er heller ikke ute etter å lage kvalm for han, hvis det oppfattes sånn. Hvilet det sikkert gjorde for jeg var i en passe krigsstemning da jeg åpnet inlegget, skal sant sies :). Men jeg vil at konfirmanten skal ha SIN dag, med ALLE som har betydd noe for han, med famile og venner som har vært der for han. Da spiller det ingen rolle om 50 er fra min side og 10 fra hans, eller omvendt. Det er DE som har vært der for konfirmanten, som denne selv er med på å velge. Og hvis jeg ikke tjener mye, men har mange mennesker rundt meg som har stilt opp i alle år, og han tjener bra og ikke har gjort annet enn å dra på jakt og Harley tur og bla bla, hvordan kan jeg da betale for en dag konfirmanten ønsker seg?

Det er mange parametere her, og derfor ble jeg så glad da jeg endelig fant et lovverk som for meg, i denne settingen, føltes rettferdig. Ikke hevngjerrig, ikke for å snylte eller lage bråk for faren, men rettferdig, og lettende, da jeg ser et lys i tunellen om at det kommer til å bli en fin dag for den det faktisk gjelder :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

39000??? Hvordan i alle dager kom de frem til et slikt beløp? Hvis det beløpet da indikerer at du betalte like mye så koster en konfirmasjon nesten 80000?? Og over det beløpet i det andre tilfellet? Det kan ikke være mulig. Noen må da være fornuftig her!

AnonymBruker
Skrevet

TS, dette hørtes grusomt og slitsomt ut!

Glad vi har "Delt bosted og 50/50": vi deler på alt og krangler aldri om økonomi.

Anonymous poster hash: 54faf...13b

AnonymBruker
Skrevet

Personlig syns jeg det er rart om det ikke kan kommes til enighet her. Når jeg konfirmerte meg var vi i en lignende situasjon (bortsett fra at pappa ikke oppførte seg som en unge), pappa er veldig sparsom og kunne gjerne ha hatt selskapet med hjemmebakt kake og pizza, men moren min syns det var viktig å faktisk feire. I likhet med hos dere er det pappa som hadde høyest inntekt og derfor måtte bruke mest penger, men både han og mamma klarte å komme frem til et kompromiss som passet dem. Buffet istedet for bordservering, bare en bestillingskake, billig lokale.

Dere er trossalt voksne, verken du eller faren til konfirmanten bør trasse på noen som helst måte. Be heller komfirmanten velge ut hvordan han vil ha det - om han bare vil ha pizza med de nærmeste må det også være greit.

Anonymous poster hash: e3fe6...765
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

39000??? Hvordan i alle dager kom de frem til et slikt beløp? Hvis det beløpet da indikerer at du betalte like mye så koster en konfirmasjon nesten 80000?? Og over det beløpet i det andre tilfellet? Det kan ikke være mulig. Noen må da være fornuftig her! Anonymous poster hash: fa91c...c66

Haha :) Fullt så dyrt ble det ikke, men han tjener borti halvannen mill i året og jeg vesentlig mindre og derfor måtte han betale etter et regnestykke hvor det ble tatt hensyn til begges inntekter og utgifter og da han endte vel opp med å betale 8/10 eller noe sånt. Og jeg hadde egentlig spart til konfirmasjonene i flere år så hvis han hadde sagt ja til å betale 10000,- for hver som jeg spurte om så hadde han jo sluppet billig unna.

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Utgifter til det som er til selve konfirmanten bør en selvfølgelig dele på, da tenker jeg på klær, fotograf, selskapslokale, innbydelser etc., men da mener jeg at det burde være stopp også. Om du har familie og venner som er mange flere enn hva din eks-mann har, så er da ingen rettferdighet at han skal betale mer. De utgiftene bør deles etter hvor mange fra hver famile det kommer, ikke fra hvor mye en tjener, det er alt annet enn rettferdig.

Du har flere rundt deg Ts som du skriver, og da er det heller ikke mer enn rett og rimelig at du betaler mer. Har du ikke råd til det, så får dere heller velge å ha konfirmasjonen på en rimeligere måte.

Joda jeg ser hva du kan ha krav på i forhold til hva NAV kan beregne uti fra hva din eks-mann tjener, og det ser jo virkelig ikke ut til at du er redd for å gå den veien heller, bare for å ha det selskapet du mener er mest riktig for du har så mange personer på din side som har støttet opp om dere.

Jeg leser klart og tydelig at du mener at han har feil-prioritert sin bruk av penger, og etter din beskrivelse så er jeg ikke uenig med deg i det heller. Din irritasjon over at han tjener godt, er sparsommelig og har god råd lyser ganske godt i gjennom. Men det gir jo ingen mening at han skal betale for din del av selskapet bare fordi han har bedre råd enn deg, det er jo heller ikke rettferdig. Eller mener du at det er rettferdig, bare fordi han har prioritert feil tidligere?

I slike situasjoner så mener jeg et delt selskap virkelig er på sin plass, ellers så må en samarbeide på en helt annen måte enn dette etter min mening.

Vi arrangerte konfimasjon i fjor og vi er gift, så dermed ble jo alle utgifter lagt i den samme potten, men jeg ville jo aldri ha forlangt mer penger av en eks-partner om den så hadde bedre råd, bare fordi jeg har flere gjester jeg ville bedt. Det hadde jeg da betalt selv, ellers så måtte det som sagt blitt en billigere løsning på selskap, mat og gave®.

Det denne dagen dagen handler om er jo konfirmanten, og det flere er ganske flinke til å heve utgiftene til nesten "astronomiske" summer for å følge visse trender med selskaper, klær og gaver.

Det siste avsnittet var ikke til deg Ts, det var bare et generellt lite "hjertesukk" over et økt forbruk som ikke alle har råd til å følge med på, men likevel gjennomfører fordi "alle andre skal gjøre det slik".....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...