dreamy Skrevet 21. august 2004 #1 Skrevet 21. august 2004 Skal sette meg ned med datteren min imorgen og lage en liten plan for hennes plikter.. Lurer på hva slags plikter deres barn har? Min datter er 10 år. Jeg har bare ett barn og har skjemt henne bort når det gjelder plikter. Ingen unnskyldning for det, men jeg vil prøve å rette litt på det. Derfor tenkte jeg at en skriftlig plan hvor hun krysser av når hun har gjort pliktene kanskje var en god ide Jeg har smurt niste og passet på at hun gjør lekser. Rydder rommet hennes når det ser for ille ut. Vekker henne om morgenen osv. osv.. :oops:
liv Skrevet 21. august 2004 #2 Skrevet 21. august 2004 Om du har rydde rommet litt oftere enn en gang i uken så blir det litt mindre å gjøre hver gang...
Gjest heksa Skrevet 21. august 2004 #3 Skrevet 21. august 2004 ta ut bosset, rydde av bordet,legge skittentøyet i kurven,og holde rommet ryddig.(støvsuge en gang i uka)
Gjest Far til 2 Skrevet 21. august 2004 #4 Skrevet 21. august 2004 Hos oss har dette også "sklidd ut litt", noe som er min egen skyld. Men om barna spiser når jeg ikke er hjemme bør de sette melk,smør og pålegg etc tilbake i kjøleskapet (big problem). De må rydde når det blir rotete (det er desverre aldri rotete uten at jeg sier ifra ). De må kaste søppla en gang imellom. Alt sammen går helt fint når jeg ber om det. Jeg kan nok ikke forvente at de vurderer ting på samme måte som meg til enhver tid, men noen ganger skulle jeg ønske de gjorde akkurat det . Far til 2
Thomasine Skrevet 21. august 2004 #5 Skrevet 21. august 2004 Vår 6,5-åring henter post og aviser etter skoletid, legger matboksen sin i oppvaskmaskinen, dekker på bestikk til middagen og hjelper innimellom til med å se til lillebror når det trengs. F.eks når mor henger opp vask, er på toalettet o.l... :-) For dette får han "lønn" 30,- hver lørdag. :)
Tantemor Skrevet 21. august 2004 #6 Skrevet 21. august 2004 Synes det er greit at 8-10 åringer hjelper til hjemme, men det bør ikke belønnes med lommepenger! De skal lære at det går ann å hjelpe til hjemme fordi man er familie og ikke at det er en jobb. Lommepenger får man uansett.
Gjest Anki Skrevet 22. august 2004 #7 Skrevet 22. august 2004 Barna rydder alltid av bordet etter seg, og dekker av alt. De skal også vaske bordet med klut, noe som ikke hjelper noen ting, men det er jo godt å få innarbeidet vanen hos de. Ellers tar vi en opprydding i kjellerstuen hvor de ofte roter noe enormt ca en gang i uken. Da må alle være med og rydde, og så støvsuger først de, og jeg eller far etterpå... De får ikke lommepenger for dette ennå, men kan se for meg at de får lommepenger når de er litt større ja.
Gjest agurk Skrevet 22. august 2004 #8 Skrevet 22. august 2004 En tiåring kan rydde rommet sitt selv, gå ut med søpla, rydde av bordet etter middag, tørke støv, vaske kopper, støvsuge osv. Burde ikke være noe problem å finne på ting. Her i huset hjelper tilogmed treåringen til med dette
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #9 Skrevet 22. august 2004 Min sjetteklassing har omtrent følgende plikter: *Stå opp selv, lage seg frokost og smøre matpakke *Gjøre lekser uten mas og holde orden på rommet sitt *Sørge for at hun har alt hun trenger på skolen, huske gymtøy o.l. selv. *Følge lillebror til skolen og hente han igjen de dagene det trengs. *Tømme oppvaskmaskinen og tørkestativene *Rydde på plass alle egne renvaskede klær *gjøre det husarbeidet jeg ber om hjelp til når det trengs, som fex støvsuge litt, vaske trappa, henge opp klær osv. Andreklassingens plikter utvides fra nå, *Legge på plass egne renvaskede klær *Holde orden på rommet sitt. *Dekke på til middag og rydde inn i oppvaskmaskinen. *Fortsette og øve på å lage frokost selv, og matpakke. *Gå ut med søpla. Sjetteklassingen får 50 kroner hver fredag dersom pliktene overholdes, og 100 kroner dersom innsatsen har vært ekstra god og arbeidsmengden over normalen. Dessuten betaler jeg TL medlemsskapet hennes hver måned. Andreklassingen får ikke lommepenger før neste år, men han får Donald hver uke i postkassa.
dreamy Skrevet 22. august 2004 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2004 Jeg tror jeg har mast i ett år om at hun må ta ut nisteboksen og flasken av sekken når hun kommer hjem fra skolen.. Hun er litt i sin egen verden tror jeg . Hun husker det nå, men jammen tok det lang tid.. Hun tar inn posten hver dag for oss og for en gammel mann i nabolaget. Hun får penger av ham en gang i uken. Jeg tror jeg må prøve å tåle litt rot i ukene , men rommet hennes må være ryddig til fredag. Jeg må hjelpe henne til å begynne med, men håper at det kan bli en vane.. Hun er flink til å hjelpe til med å rydde av bordet og rydder etter seg når hun har spist, det har heldigvis blitt en vane nå . Hun hjelper også til med lørdagsfrokost innimellom. Dekker på og lager eggerøre som vi skryter veldig av.. Hun skal også få gå ut med søppel innimellom og så sist men ikke minst hun må lære seg til å gjøre klar skolesekken/gymklær og klær kvelden i forveien. Det er viktige småting som jeg håper kan bli en vane en gang..
Brunhilde Skrevet 22. august 2004 #11 Skrevet 22. august 2004 Synes det er greit at 8-10 åringer hjelper til hjemme' date=' men det bør ikke belønnes med lommepenger! De skal lære at det går ann å hjelpe til hjemme fordi man er familie og ikke at det er en jobb. Lommepenger får man uansett.[/quote'] Helt enig! Akkurat den holdningen jeg også har! Jeg har forventet deltakelse etter evne hele veien, og nå hender det at jeg kommer hjem til ferdigvasket hus på fredag etter jobb - UTEN at jeg har bedt om hjelp. Det syns jeg er bra, og jobben er utført helt punktlig! Bør kanskje legge til at barnet her i huset er 14... MEN det jeg gjør, og med stor glede, er å stå opp før 14 åringen om morgenen, stelle frokost og smøre matpakke. Det syns jeg nemlig ingen skal gjøre seg... Derfor laer 14 åringen min matpakke til gjengjeld og skriver nistelapp til meg... Koselig!
Thomasine Skrevet 22. august 2004 #12 Skrevet 22. august 2004 Synes det er greit at 8-10 åringer hjelper til hjemme' date=' men det bør ikke belønnes med lommepenger! De skal lære at det går ann å hjelpe til hjemme fordi man er familie og ikke at det er en jobb. Lommepenger får man uansett.[/quote'] Ja, det er godt vi er forskjellige... :-) Jeg synes godt han kan få "lønn" for noe av det han gjør. Samtidig gjør han andre ting;f.eks hjelpe til i butikken, hjelpe til i hagen, hjelpe til å lage middag o.l uten å få "lønn". Han vet hva han får lønn for og dermed også hva han ikke får "lønn" for. Slik er det i mitt voksne liv også. jeg får lønn/lån ( ) når jeg er på jobb/studier ( ), mens alt jeg gjør hjemme; vaske, lagemiddag, rydde o.l må bare rett og slett må gjøres! Dessuten vil jeg lillegutt skal få et visst begrep om penger. At det ikke bare er å kjøpe nytt når leker blir ødelagt. (..det er nemlig noe han for ikke lenge siden trodde man gjorde... :-? ). Nå må han spare så så lenge om han vil kjøpe seg noe, og det skjønner han. "Da må jeg vente 3 uker til jeg kan kjøpe meg legoen,da!" :)
Sita Skrevet 22. august 2004 #13 Skrevet 22. august 2004 Synes det er greit at 8-10 åringer hjelper til hjemme' date=' men det bør ikke belønnes med lommepenger! De skal lære at det går ann å hjelpe til hjemme fordi man er familie og ikke at det er en jobb. Lommepenger får man uansett.[/quote']
BritElin Skrevet 22. august 2004 #14 Skrevet 22. august 2004 Dette sliter vi med!!!! har prøvd mye forskjellig med faste plikter avkryssing og pris pr utført oppgave. Det sklir alltid ut etter 2-3 uker. (min feil også) . Problemet er jo at 11-åringen har et enormt forbruk. Hadde tjent seg kun 20 kr forrige uke og når hun skulle på klubben fikk hun 40kr til og så fikk hun et blad til 45kr. Derfor har eg bestemt meg for en "grunnlønn" på 50 kr uka og så kan hun ha mulighet for å tjene mer. I tillegg får hun lørdagsnop og TL medlemsskap. Dette skal også 8-åringen få føler hun alltid blir tilsidesatt derfor får hun like mye. Lik lønn for likt arbeid vet dere. Hilsen BritElin
Ulrikke Skrevet 22. august 2004 #15 Skrevet 22. august 2004 Ungene her i huset fyller 9, 5 og 4 i løpet av høsten. Alle rydder etter seg selv etter at de har spist. Alle dekker på innimellom, går med søpla innimellom, gir hunden mat og vann, og rydder rommene sine (noen må selvfølgelig ha mer hjelp enn andre). De legger klærne sine på vaskerommet om kvelden, og tømmer lommene selv (må få påminnelse om det siste der innimellom, da...) De to minste hjelper gjerne til med å henge opp klær og å ta ut av vaskemaskin og oppvaskmaskin. De har ikke begynt å få lommepenger her enda, er faktisk ikke sikker på om de får det hos mamma'n (jeg er samboer med pappa'n), men jeg tror ikke det. I en familie må alle bidra for å få ting til å gå rundt, sånn er det bare. Penger får de når de trenger det.
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #16 Skrevet 22. august 2004 Dessuten vil jeg lillegutt skal få et visst begrep om penger. At det ikke bare er å kjøpe nytt når leker blir ødelagt. (..det er nemlig noe han for ikke lenge siden trodde man gjorde... Seksåringen min trodde vi bare kunne putte et hvilket som helst kort i minibanken og hente ut penger. Gjett om han ble lang i maska.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå