Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2004 #1 Skrevet 21. august 2004 Lurer litt når jeg leser enkelte tråder her. Reagerer når mange her mener at det er uproblematisk å vente med å få barn til man er 40-45. Jeg kjenner ingen som har fått barn da de var over 40. Kjenner heller ingen som hadde en mor som var over 40 da de ble født. Kjenner dere noen som ble mor etter 40?
Gjest Madam Felle Skrevet 21. august 2004 #2 Skrevet 21. august 2004 Kjenner flere som ble mor etter fylte 40, og ja det blir mer og mer vanlig å vente. har en søster som er 36, og hun har ikke fått barn, men vil vente til hun finner den rette.
Catia Skrevet 21. august 2004 #3 Skrevet 21. august 2004 De venter nok lenger nå, men... Nei..? tror ikke det.. Jeg vil IKKE bli gammel mor, men ha min første før 30, forhåååpentlivis .. Men det GÅR vell an, for noen, å få etter fyllt 40.. tenk på de som ikke finner sin kjære før da, eller som vil tenke karriere i mange år før familie osv... Men hadde vert redd for å få en unge med downs.. eller å bli for skral til å ta meg av ungene.. Jaja, alle har rett til å velge det de vil altså, jeg hadde nok IKKE valgt å få etter 40...
Diaz Skrevet 21. august 2004 #4 Skrevet 21. august 2004 Kjenner flere som har fått barn i 40-årende. Ser ikke noe problem i det, bortsett fra at det ofte er litt vanskeligere og bli gravid. En av mine venninner fikk førstemann som 37 åring og sistemann som 41 åring, fikk en imellom disse også. Alle tre svangerskap gikk fint og barna ble friske og raske
dreamy Skrevet 21. august 2004 #5 Skrevet 21. august 2004 Jeg kjenner en som ble mor i en alder av 45 år. Hun trodde ikke hun kunne få barn, men det kunne hun altså
Catia Skrevet 21. august 2004 #6 Skrevet 21. august 2004 Kjenner flere som har fått barn i 40-årende. Ser ikke noe problem i det, bortsett fra at det ofte er litt vanskeligere og bli gravid. En av mine venninner fikk førstemann som 37 åring og sistemann som 41 åring, fikk en imellom disse også. Alle tre svangerskap gikk fint og barna ble friske og raske Men jeg syns det virker kjedelig å være "gammel" mor.. Men men... det er da min mening da.. Jeg vil være hipp & kul mor
Diaz Skrevet 21. august 2004 #7 Skrevet 21. august 2004 Nå må jeg bare tillegge at de jeg kjenner som er rundt 40 når de fikk barn, er både "hippe og kule".............................
Catia Skrevet 21. august 2004 #8 Skrevet 21. august 2004 Nå må jeg bare tillegge at de jeg kjenner som er rundt 40 når de fikk barn' date=' er både "hippe og kule"............................. [/quote'] tja... men tenk hvor gamle de er når ungen blir 15....
kjellebassen Skrevet 21. august 2004 #9 Skrevet 21. august 2004 Har en onkel som ble pappa nettopp i en alder av 52 :o . Kona hans derimot er under 40. Ellers kjenner jeg bare 1 ektepar som har fått barn etter at begge har fylt 40 og de skilte seg 4 år senere etter over 30 års ekteskap.
Orthia Skrevet 21. august 2004 #10 Skrevet 21. august 2004 Kjenner en som fikk barn nummer fem og seks ved hhv 42 og 45 år. Hun er ikke akkurat hip og kuul, men hun virker som en meget god, omsorgsfull mor. Har ellers flere i familien som har fått attpåklatter etter fylte førti, bl.a. både mormor og farmor. Min mormor var 42 og min morfar over 50 da de fikk min mor. Moren min har sagt at hun alltid har syntes sin mor var gammel, men aldri faren. Det kommer nok mye an på sinnelag og personlighet hvor gammel man oppfattes.
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2004 #11 Skrevet 21. august 2004 Den idielle alder biologisk sett er 23. Man kan ikke bare skylde på venting, utdannelse. mange gifter seg for annen gang og ønsker seg barn. Mange tror også de kan vente til de er utdannet,jobbet litt, gifta seg..så er det for sent. En lege uttalte i en avis at det er ikke ofte man får barn etter fylte 40 uten hjelp.
Gjest gjest1 Skrevet 21. august 2004 #12 Skrevet 21. august 2004 Min bestevennines mor var 42 år når ho fikk henne (hun er yngst, elste er 4 år eldre) mamma fikk lillebror når ho var 41.. Det jeg har lest er at fra ca 37 år blir risikone større for hvert år som går å få et barn med Downs, MEN det er snakk om det FØRST barnet. Har ikke tenkt på foreldra til vennina mi som gammle og kjipe (mamma var 19 når ho fikk meg og kunne jeg valg...)
Furstina Skrevet 22. august 2004 #13 Skrevet 22. august 2004 Jag tror det verkar som en del, särskilt unga?, är rädda för att vara för gamla när deras barn växer upp. Tänk på att ålder inte bara sitter i åren utan i livsstil och hälsa. Jag känner 35 åringar med rökhosta, magproblem, högt blodtryck och stressat liv. En 55 åring som tränar, äter sunt och mår bra kan vara mycket yngre både kroppsligt och kanske även utåt? Klart det finns fördelar både med att vara ung och gammal, det viktigaste borde väl ändå vara att föräldrarna älskar varandra och att förhållandet känns stabilt? Att få barn ung borde inte vara ett mål. Inte i "min värld" i alla fall.
Gjest agurk Skrevet 22. august 2004 #14 Skrevet 22. august 2004 Det er stor forskjell på mennesker og når de er modne til å få barn. jeg var 20 når jeg fikk min yngste og jeg tror ikke jeg er noen bedre mor en en på 45. Uansett om jeg nok er hippere og kulere. Hun på 45 har nok en modenhet som er en fordel når man får barn. Men dette kan gå begge veier.
Naima Skrevet 22. august 2004 #15 Skrevet 22. august 2004 syntes litt synd på de barna som må vokse opp med "besteforeldre" aldrete foreldre .....
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #16 Skrevet 22. august 2004 tror de ungene får de beste foreldrene. De har god råd, ferdig med gjeld,jager ike etter karrieren,livserfaring og modenhet. or 50 år siden var foreldrene modne. Så kom en periode på unge foreldre. I min tid var vi veldig unge, men nå blir de eldre igjen. De som er vedig unge i dag er jenter (ofte) som har sluttet skole og er a.ledig. da snakker jeg om 17 år og opp til 20.
Furstina Skrevet 22. august 2004 #17 Skrevet 22. august 2004 syntes litt synd på de barna som må vokse opp med "besteforeldre" aldrete foreldre ..... Varför då? Äldre föräldrar har fördelar vad det gäller livserfarenhet, mognad, utbildning och karriär, ekonomi och bostad, och kanske mer tid till att vara hemma som föräldrar. Visst kan det vara trist att se att mamma eller pappa har grått hår, är skallig och rynkig - när kompisens mamma går i ungdomskläder och är hipp. Men det har mest med yta att göra. Båda föräldraparen kan vara lika bra - eller dåliga - föräldrar. Precis som vi tidigare har haft diskussioner om unga mödrar/föräldrar här på KG kan vi använda samma argument både för och emot gamla föräldrar. Det är inte åldern som avgör om man är en bra eller dålig förälder.
Naima Skrevet 22. august 2004 #18 Skrevet 22. august 2004 dette mener jeg : det skulle vært en max alder for å få barn.... Ikke det at eldre eller yngre foreldre er på noen måte mer einet eller ikke enn hverandre. Bare fordi at har man ikke fått barn før man er i slutten av 30 årene begynnelsen av 40 årene er man mer bortsjemt med tid og selv pleie. Så er det det barna går glipp av,allt det 40 år gammle foreldre ikke orker og eller ikke har enegi til. Det er jo ikke til å nekte på at ynge foreldre har gjerne mer overskudd enn eldre foreldre. Selvsakt finnes det yngre foreldre som er dårlige foredre på lik linje med at det er eldre foreldre som er det. Men med tanken på alder og naturens gang så er det mer posetivt med foreldre som ikke er 55 eller eldre på konfirmasjons dagen. Det er jo litt vell dumt da at barna i sin "beste" alder må ta hensyn til foreldre som da gjerne er i 60 årene i steden for å fokusere fullt og helt på seg selv og sin utdanning eventuellt familie. Så blir barn av eldre foreldre gjerne mobbet for mor og eller far sin alder. Barn er kreativ og stygge med hverandre så de finner sikkert andre grunner å mobbe barn som ikke har eldre foreldre for men, alikavel det er en av hoved argumentene forlk bruker med tanken på om homofile skal få adoptere så det er hvist ikke en bagatell heller....
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #19 Skrevet 22. august 2004 dette mener jeg : det skulle vært en max alder for å få barn.... da skulle det sannelig vært en minimumsalder også!! for det at en er blitt kjønnsmoden gjør en på ingen måte kvsalifisert til å være foreldre...
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #20 Skrevet 22. august 2004 jeg kjenner flere som har fått barn sent og har ei venninne som venter barn nr 4 i samme mnd som hun fyller 42 år. Tror det er sunt å vente med å få barn til man er moden og har alle forholdene tilrettelagt. Når det gjelder det å få barn sent så løper man jo en viss risiko for å få barn med downs,men det skal ikke stoppe kvinner for å få barn i moden alder. Dette sjer jo ikke bare konsekvent etter fylte 40 heller. Jeg fikk første da jeg var 16 år,2 da jeg var 24 og 3 da jeg var 27. Nå er jeg i 30 årene og ønsker meg flere men ikke før jeg er eldre og de andre vokser til litt. Å være en moden mamma er alle parter tjent med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå