Gå til innhold

Salmalaks vs. vanlig fryst laks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det store smaksforskjeller på de? Jeg tenker til sushi og sashimi. Har sykt dilla på sashimi, men Salmalaks i lengden er dyrt. Kan man tine sånne laksestykker og spise på samme måte som med salmalaks?

Anonymous poster hash: 111dd...27d
Skrevet

Jeg er ingen stor ekspert på området, men jeg mener frossen laks ikke nødvendigvis har nødvendig sertifisering som gjør at den kan regnes som trygg fisk til sushi.

Vanlig salmalaks er vel egntlig ikke så veldig dyrt er det? Syns ofte jeg også ser de på tilbud. Er du storforbruker så kjøp på tilbud og frys ned :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det store smaksforskjeller på de? Jeg tenker til sushi og sashimi. Har sykt dilla på sashimi, men Salmalaks i lengden er dyrt. Kan man tine sånne laksestykker og spise på samme måte som med salmalaks?

Anonymous poster hash: 111dd...27d

Det er store smaksforskjeller på laks og laks. Salmalaks er garantert av ok-ish kvalitet, men det finnes helt vanlig laks som smaker like godt (eller bedre). Finn en laks av god kvalitet og hold deg til den.

Næringen selv garanterer visstnok at all norsk oppdretslaks skal kunne spises som sushi. Selv uten å være frossen først. Er fisken frossen så er den helt trygg, salma eller ikke. Om den smaker godt? :vetikke: Salmalaks smaker ikke alltid godt den heller.

Anonymous poster hash: 7d590...97c

Skrevet

Var en gjeng annerkjente kokker som smakte på laks i en blindtest her for litt siden. Salmalaks kom ikke best ut i den testen og den frosne laksen i fra Findus vant mener jeg å huske.

AnonymBruker
Skrevet

Var en gjeng annerkjente kokker som smakte på laks i en blindtest her for litt siden. Salmalaks kom ikke best ut i den testen og den frosne laksen i fra Findus vant mener jeg å huske.

Har 'anerkjente' kokker andre smaksløker enn oss 'dødelige'?

Anonymous poster hash: bd262...a37

Skrevet

Mulig det bare er meg, men jeg synes frossen fisk i sånne vakuumpakker er mye mer klissen og ikke har noe særlig fin konsistens? Egner seg best til å stekes eller trekkes synes jeg, den duger i alle fall ikke til fiskekaker. Hadde nok heller kostet på meg salmalaks eller kjøpt fra en fiskedisk/butikk til sushien da ja! Dårlig sushi er jo grusomt!

Skrevet

Har 'anerkjente' kokker andre smaksløker enn oss 'dødelige'?

Anonymous poster hash: bd262...a37

Kan ikke si jeg påstod det noe sted? Men de er nok ofte litt mer kritisk og har nok generelt sett mye mer peiling enn folk flest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For steking og koking er det hipp som happ hvilken laks du bruker, men hvis du skal spise den rå burde du holde deg til de typene som er pakket innen 4 timer fra de er fisket. Altså samla eller lignende. Lerøy sin er mye billigere.

Anonymous poster hash: 61189...e33

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal spise sushi anbefales det å fryse fisken først, salma eller ei. Forresten er salma kun ett merke ikke en spesiell type laks.

Anonymous poster hash: 2ed82...a23

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...