Gå til innhold

Tensjonshodepine / Spenningshodepine. Er det mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei alle sammen..

Jeg var hos nevrolig i går etter 7 mnd. med daglig hodepine.

I tilegg til daglig hodepine pleier jeg også å få noen migreneanfall i mnd.

Med hovedgrunnen til at det haster for meg er fordi den daglige hodepinen sliter meg ut.

Jeg sliter kraftig med at jeg plutselig kan våkne med hodepine, ikke orker jeg å spise, dra på jobb, kle på meg osv.

Ender med at jeg blir hjemme fordi jeg har vondt.

Nevrologen kom frem til at det var Tensjonshodepine / Spenningshodepine jeg hadde. Noe jeg ikke tror, jeg har lest mye på nettet og mange av symtommene stemmer ikke med det jeg sliter med. Følte nevrologen bare ga meg en diagnose for å bare bli ferdig ?

Han sa at jeg må ta noen tab. i 3 mnd. og allerede neste mnd. skulle jeg ringe han for å fortelle hvordan det går.

Er det virklig mulig, jeg klarer ikke en dag til med slike smerter. Jeg gråter hver dag fordi ingen forstår meg, ingen kan hjelpe meg, alle tror jeg klarer meg fint.

Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre, jeg holder på å falle ut av arbeidslivet. Noe fastlegen min er klar over. Jeg ga henne beskjed at hvis det forsteter sånn er jeg nødt til å gi oppsigelse. Jeg klarer ikke å ha det sånn mer.

Min vikariat avsluttes 31.07.2015, bare av tanken begynner jeg å sjelve.

Anonymous poster hash: 76ba0...d66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen..

Jeg var hos nevrolig i går etter 7 mnd. med daglig hodepine.

I tilegg til daglig hodepine pleier jeg også å få noen migreneanfall i mnd.

Med hovedgrunnen til at det haster for meg er fordi den daglige hodepinen sliter meg ut.

Jeg sliter kraftig med at jeg plutselig kan våkne med hodepine, ikke orker jeg å spise, dra på jobb, kle på meg osv.

Ender med at jeg blir hjemme fordi jeg har vondt.

Nevrologen kom frem til at det var Tensjonshodepine / Spenningshodepine jeg hadde. Noe jeg ikke tror, jeg har lest mye på nettet og mange av symtommene stemmer ikke med det jeg sliter med. Følte nevrologen bare ga meg en diagnose for å bare bli ferdig ?

Han sa at jeg må ta noen tab. i 3 mnd. og allerede neste mnd. skulle jeg ringe han for å fortelle hvordan det går.

Er det virklig mulig, jeg klarer ikke en dag til med slike smerter. Jeg gråter hver dag fordi ingen forstår meg, ingen kan hjelpe meg, alle tror jeg klarer meg fint.

Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre, jeg holder på å falle ut av arbeidslivet. Noe fastlegen min er klar over. Jeg ga henne beskjed at hvis det forsteter sånn er jeg nødt til å gi oppsigelse. Jeg klarer ikke å ha det sånn mer.

Min vikariat avsluttes 31.07.2015, bare av tanken begynner jeg å sjelve.

Hei

Først av alt jeg SKJØNNER hvordan du har det. Det er helt GRUSOMT!

Man må oppleve den type pining før man kan skjønne hvor slitsomt det faktisk er.

Jeg er på mitt 4 år med kronisk daglig hodepine med anfall. Jeg har vært på utallige legetimer, jeg har vært innlagt på sykehus, alle typer spesialister, prøvd vanvittig mange ulike tabletter, prøvd fler alternative behandlinger osv. Jeg er ganske ung så jeg vil ikke gi opp og hodepinen min tærer veldig på meg. Det går ut over alt jeg gjør, vil gjøre, alt jeg er, kroppen min og menneskene rundt meg.

Det skal sies at heller ikke min hodepine er lett å diagnostisere og ingen har funnet frem til hva det kan være. (til tross for alle som har sakt de skal fikse meg). Den nevrologen jeg går til nå sa at det burde skrives ett eget kapittel om min type hodepine i lærebøkene fordi jeg ikke passer inn under noen andre katogorier. Jeg har heller ingen effekt av noen medisiner og hatt mange grusome bivirkninger ved utprøving av medisiner.

Det jeg har lært av denne situasjoen er at det er utrolig viktig å sette seg inn i alt i forhold til diagnoser på egenhånd før du drar til leger. Du må alltid være på vakt og stille kritiske spørsmål. Ellers er det viktig å holde seg sterk mentalt, i aktivitet og informert.

Dette er en utrolig vanskelig situasjon å komme oppi. På veien min har jeg hørt om mange solskinnshistorier hvor folk har blitt friske, så det er håp om å oppnå det.

Jeg legger ved en enkel oversikt over de primære kroniske hodepinene. Kjenner du deg mer igjen i noen av disse?

• Kronisk migrene (transformert migrene) . Den vanligste av de kroniske hodepinene. Starter oftest som migrene uten aura, over tid blir de typiske migrenekarakteristika mindre uttalt, og anfallene går ofte rett over i en tilstand med tensjonshodepine som igjen kan blusse opp til et migreneanfall. Migrenemedisiner virker fortsatt, men det typiske er at effekten blir dårligere etter hvert og det er et behov for å bruke mer medisin. Kroniskmigrene defineres som minst tre mnd med hodepine > 15 dager/mnd, og oppfylte migrenekriterier minst >8 dager/mnd uten medikamentoverforbruk. Når kronisk migreneer assosiert med medikamentoverforbruk kan man kun stille diagnosen mulig kroniskmigrene eller mulig medikamentoverforbrukshodepine.
  • Kronisk tensjonshodepine . Har samme karakteristika som tensjonshodepine, men den er blitt kronisk.
  • Hemicrania continua. Kronisk halvsidig smerte av varierende intensitet, men som ikke blir borte. Indometacinresponsiv.
  • Ny daglig persisterende hodepine. Sjelden, prevalens ca 0.03% 3. Typisk at smerten sitter i et bestemt område, og ikke flytter seg. Mange pasienter kan si nokså nøyaktig når smerten begynte.
  • Kronisk klasehodepine :
  • Kronisk paroksystisk hemikrani
  • Short-lasting unilateral neuralgiform headache with conjunctival injection and tearing (SUNCT) :
  • Hypnisk hodepine: Sjelden tilstand som rammer eldre. Pasienten våkner om natten med moderat til sterk hodepine (bankende og diffust utbredt). Kommer til samme tid hver natt, og varer i 15 til 60 minutter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg slet lenge med spenningshodepine, og gikk til behandling hos akupunktør. Han satt nåler og brukte forskjellige typer massasje. Knadde opp masse vonde knuter og ordnet med komprimert luft(?). Etter 3-4 behandlinger hadde jeg ikke vondt i hodet på et halvt år :)

Det kan være verdt å sjekke om det er noe for deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også anbefale å prøve kiropraktor.

Anonymous poster hash: 5f708...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei

Man må oppleve den type pining før man kan skjønne hvor slitsomt det faktisk er.

Jeg er på mitt 4 år med kronisk daglig hodepine med anfall. Jeg har vært på utallige legetimer, jeg har vært innlagt på sykehus, alle typer spesialister, prøvd vanvittig mange ulike tabletter, prøvd fler alternative behandlinger osv. Jeg er ganske ung så jeg vil ikke gi opp og hodepinen min tærer veldig på meg. Det går ut over alt jeg gjør, vil gjøre, alt jeg er, kroppen min og menneskene rundt meg.

Det skal sies at heller ikke min hodepine er lett å diagnostisere og ingen har funnet frem til hva det kan være. (til tross for alle som har sakt de skal fikse meg). Den nevrologen jeg går til nå sa at det burde skrives ett eget kapittel om min type hodepine i lærebøkene fordi jeg ikke passer inn under noen andre katogorier. Jeg har heller ingen effekt av noen medisiner og hatt mange grusome bivirkninger ved utprøving av medisiner.

Det jeg har lært av denne situasjoen er at det er utrolig viktig å sette seg inn i alt i forhold til diagnoser på egenhånd før du drar til leger. Du må alltid være på vakt og stille kritiske spørsmål. Ellers er det viktig å holde seg sterk mentalt, i aktivitet og informert.

Dette er en utrolig vanskelig situasjon å komme oppi. På veien min har jeg hørt om mange solskinnshistorier hvor folk har blitt friske, så det er håp om å oppnå det.

Jeg legger ved en enkel oversikt over de primære kroniske hodepinene. Kjenner du deg mer igjen i noen av disse?

• Kronisk migrene (transformert migrene) . Den vanligste av de kroniske hodepinene. Starter oftest som migrene uten aura, over tid blir de typiske migrenekarakteristika mindre uttalt, og anfallene går ofte rett over i en tilstand med tensjonshodepine som igjen kan blusse opp til et migreneanfall. Migrenemedisiner virker fortsatt, men det typiske er at effekten blir dårligere etter hvert og det er et behov for å bruke mer medisin. Kroniskmigrene defineres som minst tre mnd med hodepine > 15 dager/mnd, og oppfylte migrenekriterier minst >8 dager/mnd uten medikamentoverforbruk. Når kronisk migreneer assosiert med medikamentoverforbruk kan man kun stille diagnosen mulig kroniskmigrene eller mulig medikamentoverforbrukshodepine.
  • Kronisk tensjonshodepine . Har samme karakteristika som tensjonshodepine, men den er blitt kronisk.
  • Hemicrania continua. Kronisk halvsidig smerte av varierende intensitet, men som ikke blir borte. Indometacinresponsiv.
  • Ny daglig persisterende hodepine. Sjelden, prevalens ca 0.03% 3. Typisk at smerten sitter i et bestemt område, og ikke flytter seg. Mange pasienter kan si nokså nøyaktig når smerten begynte.
  • Short-lasting unilateral neuralgiform headache with conjunctival injection and tearing (SUNCT) :
  • Hypnisk hodepine: Sjelden tilstand som rammer eldre. Pasienten våkner om natten med moderat til sterk hodepine (bankende og diffust utbredt). Kommer til samme tid hver natt, og varer i 15 til 60 minutter.

Takk for tilbakemelding. Det er virkelig slitsomt og tærer veldig på meg.

Jeg vet ikke helt hva jeg si eller gjøre, fordi jeg mistenker faktisk at tensjonshodepine ikke stemmer helt, men Kronisk migrene (transformert migrene) høres mer riktig ut. Hvordan skal jeg ordne opp i det?

Har fått noen medisiner av nevrologen men den gjør sånn at jeg sover som en stein og har problemer med å våkne. (!)

Dette plager meg :(

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd ut behandling for ev spenningshodepine da? Type fysio/kiropraktior/naprapat el?

Jeg hadde kronisk hodepine i noen måneder, det var helt grusomt! Det banket og sprengte konstant. Av legen fikk jeg sykemelding og smertestillende, men ingen smertestillende hjalp noe særlig. Så fikk jeg tips om naprapat og etter noen behandlinger så begynte det å hjelpe. Etter jeg var ferdig der så var hodepinen helt borte.

Sier ikke at du har spenningshodepine, men det er verdt et forsøk når nevrologen mener det er det du har.

Anonymous poster hash: 43198...984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du prøvd ut behandling for ev spenningshodepine da? Type fysio/kiropraktior/naprapat el?

Jeg hadde kronisk hodepine i noen måneder, det var helt grusomt! Det banket og sprengte konstant. Av legen fikk jeg sykemelding og smertestillende, men ingen smertestillende hjalp noe særlig. Så fikk jeg tips om naprapat og etter noen behandlinger så begynte det å hjelpe. Etter jeg var ferdig der så var hodepinen helt borte.

Sier ikke at du har spenningshodepine, men det er verdt et forsøk når nevrologen mener det er det du har.

Anonymous poster hash: 43198...984

Det har jeg ikke prøvd nei, jeg skal ta kontakt med legen for en henvising til noe naprapat/fysio/kirop.

Må jeg betale egenandel hver gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Det er virkelig slitsomt og tærer veldig på meg.Jeg vet ikke helt hva jeg si eller gjøre, fordi jeg mistenker faktisk at tensjonshodepine ikke stemmer helt, men Kronisk migrene (transformert migrene) høres mer riktig ut. Hvordan skal jeg ordne opp i det?Har fått noen medisiner av nevrologen men den gjør sånn at jeg sover som en stein og har problemer med å våkne. (!)Dette plager meg :(Ts. Anonymous poster hash: 76ba0...d66

Jeg tror jeg vet hvilke tabletter du mener. Jeg ble også rimelig sjokkert at jeg måtte prøve tablettene i 3 måneder før de visste om de hadde effekt. De gjør deg så sløv at du til tider bare stirrer i veggen uten en eneste form for tanke i hode. (du kan prøve å ta dem tidligere på dagen slik at du ikke blir så "borte" om morgenen hvis legen tillater d). Allikevel har jeg hørt at noen blir bedre eller bra med disse tablettene. Så det kan jo være lurt å prøve dem. Men om du får enda mer alvorlige bivirkninger bør du ha en dialog med legen underveis. Foreksempel en mail du kunne ha kontaktet nevroligen på ( de er fryktelig vanskelige å få tak i pr tel). Har du noe effekt av smertestillende i noen form når du får anfallene dine? Eller hvis smertene når topper? vent har du prøvd ut forskjellige typer?

Jeg vet ikke hva avtale du har med nevroligen men du bør få en time når de tre månedene er gått slik at du kan si hva resultatet av medisinene er og evnt korrigere diagnose misstankene dine. Du kan jo ta med deg symptomene og navnet på den hodepinen du tror du har og diskutere det med legen.

Og når det kommer til alternative behandlinger. Jeg eg veldig åpen for både det ene og det andre.har som tidligere nevnt prøvd mye. Men sørg for at det er hold i det de "lover", ikke gå i all evighet til noe som ikke hjelper ( har hørt at 10 behandlinger bør holde i det fleste typer behandlingsformer for å vite om man har effekt) før gjerne hodepinedagbok slik at du kan kartlegge om du faktisk blir bedre. Etter mange desperate forsøk har jeg forstått at det er en kynisk bransje. Så vær litt obs.

I tillegg finnes det ulike private instanser med mye kompetanse. For eksempel hodeverket. Eller kolibri klinikker. Botox er også et godt dokumentert virkemiddel hvis det dreier seg om blant annet spenningshodepine eller migrene. Og om du er så heldig at du bor i nærheten av Trondheim så er det sykehuset visstnok eksperter på hodepine.

Å hvis du lurer på noe eller vil snakke med noen så må du bare sende meg en melding. Jeg er ikke ekspert eller nevrolig, men har møtt mye motgang i hodepineperioden min så jeg har lært en del tips og triks :) og prøvd mange ting i desperasjon for å bli kvitt den grusomme hodepinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg ikke prøvd nei, jeg skal ta kontakt med legen for en henvising til noe naprapat/fysio/kirop.

Må jeg betale egenandel hver gang ?

Det er vel bare fysio du kan få henvisning til. Tror man må betale egenandel ja. Jeg hadde ingen effent av fysio, men bedring etter første time hos kiropraktor. Så hvis en ikke virker, prøv gjerne de andre også :)

Anonymous poster hash: 5f708...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan lese på http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/04.00.00_other.html

Det er dette nevrologene også følger. Se om du passer til en av de andre primære hodepinene.

Du har vel fått sarotex? Drittpiller!!! Funker ikke på meg. Tatt i 10 uker nå, bivirkninger i tillegg til hodepinen!

Du bør også be om utredning for andre sykdommer som kan være årsaken til hodepinen. Noen er lette og kan gi svar kun via en blodprøve.

Hei

Hvilken nettside er dette fra? Ser oversettelsene dems er så som så...

Jeg har fått diagnosen ny daglig vedvarende hodepine :(

Anonymous poster hash: d467a...e4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese på http://ihs-classification.org/en/02_klassifikation/02_teil1/04.00.00_other.html Det er dette nevrologene også følger. Se om du passer til en av de andre primære hodepinene. Du har vel fått sarotex? Drittpiller!!! Funker ikke på meg. Tatt i 10 uker nå, bivirkninger i tillegg til hodepinen!Du bør også be om utredning for andre sykdommer som kan være årsaken til hodepinen. Noen er lette og kan gi svar kun via en blodprøve. Hvilken nettside er dette fra? Ser oversettelsene dems er så som så... Jeg har fått diagnosen ny daglig vedvarende hodepine :(Anonymous poster hash: d467a...e4a

Hei. Oversikten er hentet fra nevrologi håndboka: nevro.legehandboka.no/hodepine/kronisk-daglig-hodepine-og-medikamentoverforbrukshodepine-33872.html ( jeg burde selvfølgelig ha lagt med kilde :))

Jeg glemte å gå gjennom de prøvene som er mulig å ta:

- blodprøver som viser mangler

- test om du tar opp nok oksygen til til hode

- spinalpunksjon, både tykk og innholde i vesken, ( husk å poengter at de må skjekke begge deler på likt, det er rutine å gjøre det men i mitt tilfelle glemte de det og det gikk rimelig galt andre gangen) og husk å ligg helt flatt 5timer etter prøven. VELDIG VIKTIG!

- blodtrykk selvfølgelig

- synet hos øyenlegen ( holder ikke med bare optikere)

- tennen/ kjeven om du har smerter i det området

- har jeg glemt noe.. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Oversikten er hentet fra nevrologi håndboka: nevro.legehandboka.no/hodepine/kronisk-daglig-hodepine-og-medikamentoverforbrukshodepine-33872.html ( jeg burde selvfølgelig ha lagt med kilde :))

Jeg glemte å gå gjennom de prøvene som er mulig å ta:

- blodprøver som viser mangler

- test om du tar opp nok oksygen til til hode

- spinalpunksjon, både tykk og innholde i vesken, ( husk å poengter at de må skjekke begge deler på likt, det er rutine å gjøre det men i mitt tilfelle glemte de det og det gikk rimelig galt andre gangen) og husk å ligg helt flatt 5timer etter prøven. VELDIG VIKTIG!

- blodtrykk selvfølgelig

- synet hos øyenlegen ( holder ikke med bare optikere)

- tennen/ kjeven om du har smerter i det området

- har jeg glemt noe.. Hmmm.

CT og MR

Sjekk om du har hatt kyssesyke eller borelia, hodepine kan være ett sent sympton.

Se etter allergier, både i mat og i naturen ellers.

Det er faktisk utrolig mye man kan få hodepine av. Det er viktig å utelukke hva som er DIN (TS) sin årsak til hodpinen. Be om utredning fra din fastlege. Dersom legen din ikke vil det, bytt! :)

Anonymous poster hash: d467a...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noen gang vært på søvnklinikk og testet om du sover skikkelig?

Anonymous poster hash: 712a2...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv manuell terapeut. Jeg går til det nå, du trenger ikke henvisning fra fastlege lengre, bare bestill time og så ordner de alt. Jeg betaler egenandel på snaut 200,- per gang. Måtte stå på venteliste i 2 mnd før jeg fikk time da, du kan evt få time privat kjapt (koster det dobbelte).

Det er verdt et forsøk, det er ofte nakken som er roten til hodepine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg skal ikke begi meg noe dypt inn i problemstillingen, men du har fått en diagnose og et behandlingsforløp. Du har vært til fastlege og til nevrolog. Om du fortsatt er uenig i diagnose, så be om en secound opinion fra en annen nevrolog.

Men så kan det kanskje hende at det er riktig diagnose. Tensjonshodepine kan være kronisk, og med atypiske symptomer. Jeg vil tro du har fått en lavdose antidepressiva fra nevrolog? Det kan ha en positiv effekt på spenningsnivå i kropp (og sjel).

Jeg ser også din bekymring med tanke på økonomi/jobb.

Er du sykemeldt pr i dag? Er det mulig for deg å være sykemeldt utover ditt stillingsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos nevrolog tidligere, og fikk samme beskjed som deg. Fikk noen tabletter som het noritren. Fikk beskjed om å øke dosen til jeg fant en dose som fungerte bra, og det gjorde jeg. Når jeg var hos nevrologen hadde jeg hodepine 10 av 14 dager. Nå, etter 6 måneder med tabletter og et par uten, har jeg hodepine maks 5 dager i måneden. Det fungerte veldig bra for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Jeg ville nok tatt veien med manuell terapeut og eventuelt naprapat. Disse behandlingsformene benytter noen av de samme teknikkene som har vært benytta i akupressur og thaimassasje i flere tusen år, og de fungerer. Selv om piller kanskje kan fungere er det helt unødvendig, og bør være et alternativ etter du har forsøkt alt annet. Terapeuter som vet hva de driver med burde kunne fikse problemer som dette i løpet av 1-3 behandlinger, og du burde kjenne stor fremgang allerede etter første behandling. Som du selv antyder så trenger du kanskje å avklare om du har migrene eller vanlig spenningshodepine. Du burde kanskje lese her: www.bli-kvitt-migrenen.no/migrene-guiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...