Gå til innhold

Hva vil det si å være ett bra menneske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer antagelig aldri til å bli en superkjekkas, eller rik.

Men heldigvis kan ingenting hindre meg fra å være ett godt menneske :)

Men hva vil det egentlig si å være ett bra menneske? Hva mener du?

Anonymous poster hash: 83c81...e11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mennesker som sprer glede, har varme smil på lur, omsorg og empati for andre mennesker, uselviske og jordnære, gode holdninger, få fordommer, tolerant, behandler andre med respekt.

status , utseendet og ressurser ser jeg ikke på som noe krav eller bonus i forhold til det å være et bra menneske. en uteligger kan gjerne være hyggeligere og rausere enn en prest eller lege f.eks, og omvendt.

etter min mening

Endret av WubWub
  • Liker 3
Skrevet

Enig med over, og vil tilføye ærlighet.

Jeg har i årenes løp møtt mange tilsynelatende "snille" mennesker som viser seg å ha en helt annen agenda en det å være snill. Manipulerende og slue mennesker, forkledd som "snille".

Derfor trenger jeg ærlighet, at folk fremstår som det de er, på godt og vondt, gjør folk bedre i mine øyne.

Et bra menneske er ikke et "perfekt" menneske, de er falske. Et bra menneske innser selv at det har feil og gjør det da lettere for folk rundt seg å akseptere deres feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer antagelig aldri til å bli en superkjekkas, eller rik.

Men heldigvis kan ingenting hindre meg fra å være ett godt menneske :)

Men hva vil det egentlig si å være ett bra menneske? Hva mener du?

Anonymous poster hash: 83c81...e11

Først må du ha det bra med deg selv.

Deretter anser jeg vel et bra menneske for å være en person som vil andre vel. Er flink til å si ifra hvis noen blir urettferdig behandlet. Behandler andre med respekt. Stiller opp for de rundt seg, uten å forvente eller kreve noe tilbake. Prøver å løfte andre mennesker opp :)

Samtidig så er det forskjell på å gjøre de tingene og det å være en dørmatte.

Anonymous poster hash: 70355...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Først må du ha det bra med deg selv.

Anonymous poster hash: 70355...c6c

Hva skjer dager du ikke har det bra? Slem og ond?

Dessverre fungere ikke det sånn, bare se rundt deg. Du har de som er lykkelige, har alt å gjerne litt rikere.. Men et bra menneske? Det vet ingen.

Anonymous poster hash: 78c72...a30

Skrevet

"Behandle andre slik du vil andre skal behandle deg" (noe i den duren).

AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig ett bra menneske? Til forskjell fra to eller tre?

Anonymous poster hash: d3e99...727

• Liker 4
Skrevet

Et godt menneske er en som. ..

- forsøker etter beste evne å gjøre det moralsk riktige

- setter andres behov foran sine egne (ikke alltid, men heller ikke aldri)

- er snill og inkluderende mot sine medmennesker

Jeg ser det er en del dobbeltmoral ute og går. Mennesker som skal redde verden, men som ikke klarer å være hyggelig mot sin sekretær eller mot postmannen. For meg er den store lakmustesten hvorvidt man snakker hyggelig til menneske man ikke vinner noe på å snakke hyggelig til. At du hilser høflig på mannen i kassa på butikken tjener du ingenting på, det er glemt idet det skjer. Likevel sier det alt.

Skrevet

Å være et godt menneske er veldig vanskelig.

Du må være godt hele tiden og aldri skade andre mennesker. Det er et kjempslit og gir rikelige belønninger for den som klarer det.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Daenerys, mod.

Skrevet

Skal ikke komme med en fullstendig analyse her, bare bringe inn et par momenter:

- Bevissthet. Å være seg sine moralske standarder bevisst. Hvem er jeg, og hvordan vil jeg handle? Ens moralske ryggrad er utsatt for slitasje. Hvor henter man seg inn igjen? Fra hvem får man påfyll til å fortsette å ønske å være et bra menneske? Omgangskretsen?

- Selvinnsikt (å tørre å se på seg selv med ærlige øyne) og ydmykhet, til forskjell fra stolhet. At man kan resonnere meg seg selv, og beslutte endring.

Er ting bra, er det bra. Men vi mennesker er feilbarlige.

Hvis vi evner å skjønne når vi har egenskaper som skaffer oss trøbbel (det kan være at vi oppdager at vi er smålige, eller griske, eller feige etc fordi vi handler annerledes enn vi trodde vi ville komme til å gjøre i en situasjon vi kom opp i,) vil en dose ydmykhet gi oss styrke til å og ta imot innspill til justeringer, eventuelt innse hva man vil endre på selv. Hvis man har besluttet at man vil være et bra menneske.

Dette var noen tanker; langtfra uttømmende om temaet.

Ha en god kveld, folkens! Det er fredag :skya:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...