Gå til innhold

Frikort - gebyr ved ikke oppmøtt time?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mye å tenke på i det siste og timen hos psykologen gikk i glemmeboken, dvs at man får et gebyr på SYV HUNDRE kr. Det er 1 ukes middag i min bok, men sånn er det. Greia er at jeg dagen før en psykologtime alltid skal få en påminnelse fra Ahus via sms. "Husk timen i morgen kl (fyll inn)". Det skjer alltid, det skal alltid skje, det er sånn det fungerer. Men denne gangen fikk jeg ingen sms fra Ahus, så da tenkte jeg ikke på det for jeg i går sjekket notatene mine og så at jeg skulle vært der på tirsdag. Men rett før påskeferien (onsdag), fikk jeg et ubesvart anrop fra nummeret til psykologen. Har nylig begynt behandling der, og allerede fått 3 anrop der det i 100% av tilfellene har dreid seg om at timen ikke passet. Jeg fikk ikke ringt tilbake heller fordi det var for sent og vips så var det påskeferie. Skriver meg litt bort her, men spørsmålet mitt er: timen koster 350kr, gebyret på det samme. Jeg har fått frikort, men må jeg betale både for timen og gebyret, siden jeg ikke møtte opp, eller kun gebyret?

Anonymous poster hash: 5c9db...902

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler gebyret, og det dekkes ikke av frikortet.

Anonymous poster hash: 1c547...7b8

AnonymBruker
Skrevet

...men 60kr fra eller til gjør nok ikke den store forskjellen, økonomisk sett.

Skrevet

Helfo dekker ikke kostnadene for at pasienter ikke møter til time så den regninga må du ta selv. Men du kan jo forsøke å klage hvis det er sånn at du SKAL få sms- påminnelse hver gang. Det er jo kanskje verdt et forsøk?

AnonymBruker
Skrevet

Helfo dekker ikke kostnadene for at pasienter ikke møter til time så den regninga må du ta selv. Men du kan jo forsøke å klage hvis det er sånn at du SKAL få sms- påminnelse hver gang. Det er jo kanskje verdt et forsøk?

Jeg skal det, ja, men hvem klager jeg til da, da? Jeg burde jo husket på det selv, men var utslitt etter å ha hatt unge som ikke sov om natta hele påskeferien, så det var jo dumt at jeg ikke husket det.

AnonymBruker
Skrevet

...men 60kr fra eller til gjør nok ikke den store forskjellen, økonomisk sett.

Det er sant. Var bare nysgjerrig.

Hos oss er det oppslag hvor det står at man selv er ansvarlig for å holde rede på timene, og at man ikke slipper å betale selv om bestilt sms-varsling ikke kommer. Vil tro det er sånn overalt. Skjønner det er kjipt, men tviler sterkt på at du kommer noen vei med å klage.

Du får bare betale, og så forsøke å glemme det. Sure penger, jeg glemte en time selv men jeg var "heldig" og slapp unna med å kun betale legetimen ettersom det var før lovendringen.

Vet ikke hvordan det er hos deg, men her går man i luka etter timen og leverer et ark hvor det blant annet er krysset av for om man skal ha sms-varsling. Dersom dere har samme ordning ville jeg bare pratet med dem i luka, og gjort dem oppmerksom på at det ikke kom varsling. Du kan også sjekke at det har blitt krysset av for sms-varsling på arket. Er fort gjort å glemme, det har vi jo merket på lommeboka, begge to.

Anonymous poster hash: c121b...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant. Var bare nysgjerrig. Hos oss er det oppslag hvor det står at man selv er ansvarlig for å holde rede på timene, og at man ikke slipper å betale selv om bestilt sms-varsling ikke kommer. Vil tro det er sånn overalt. Skjønner det er kjipt, men tviler sterkt på at du kommer noen vei med å klage.Du får bare betale, og så forsøke å glemme det. Sure penger, jeg glemte en time selv men jeg var "heldig" og slapp unna med å kun betale legetimen ettersom det var før lovendringen. Vet ikke hvordan det er hos deg, men her går man i luka etter timen og leverer et ark hvor det blant annet er krysset av for om man skal ha sms-varsling. Dersom dere har samme ordning ville jeg bare pratet med dem i luka, og gjort dem oppmerksom på at det ikke kom varsling. Du kan også sjekke at det har blitt krysset av for sms-varsling på arket. Er fort gjort å glemme, det har vi jo merket på lommeboka, begge to. Anonymous poster hash: c121b...a8b

Jeg har ringt med dem og nevnte at det ikke kom noen varsling. Det er ikke de, men sykehuset som styrer varslingen, og den går jo automatisk. Leverer ikke noe ark, får bare regning i posten :)

Skrevet

Jeg skal det, ja, men hvem klager jeg til da, da? Jeg burde jo husket på det selv, men var utslitt etter å ha hatt unge som ikke sov om natta hele påskeferien, så det var jo dumt at jeg ikke husket det. Anonymous poster hash: 5c9db...902

I første omgang så ville jeg bare kontaktet de i resepsjonen der du skulle vært. Så får de evt ta det videre med regnskap eller sette deg over til den personen som er rett å snakke med.

det er jo uansett ditt ansvar, selvom de ikke har sendt sms, men tenker det er verdt et forsøk og hvis de er litt forståelsesfulle så kan det godt hende du kan slippe å betale. :) håper det ordner seg. Det er utrolig surt

Jeg glemte 2 legetimer på rad utpå nyåret. Og det koster mer for uteblitt time enn å faktisk ha legetimen. Veldig surt å måtte betale så mye penger uten å ha hatt utbytte av det. Jeg skjønner godt at man må betale når man ikke møter til timer, men det føles veldig urettferdig når man faktisk ønsket timen, men glemte det bort :-/

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mye å tenke på i det siste og timen hos psykologen gikk i glemmeboken, dvs at man får et gebyr på SYV HUNDRE kr. Det er 1 ukes middag i min bok, men sånn er det. Greia er at jeg dagen før en psykologtime alltid skal få en påminnelse fra Ahus via sms. "Husk timen i morgen kl (fyll inn)". Det skjer alltid, det skal alltid skje, det er sånn det fungerer. Men denne gangen fikk jeg ingen sms fra Ahus, så da tenkte jeg ikke på

det for jeg i går sjekket notatene mine og så at jeg skulle vært der

på tirsdag. Men rett før påskeferien (onsdag), fikk jeg et ubesvart

anrop fra nummeret til psykologen. Har nylig begynt behandling

der, og allerede fått 3 anrop der det i 100% av tilfellene har dreid seg

om at timen ikke passet. Jeg fikk ikke ringt tilbake heller fordi det

var for sent og vips så var det påskeferie. Skriver meg litt bort her,

men spørsmålet mitt er: timen koster 350kr, gebyret på det samme.

Jeg har fått frikort, men må jeg betale både for timen og gebyret,

siden jeg ikke møtte opp, eller kun gebyret?Anonymous poster

hash: [acronym="Full hash:

5c9db188375c19d710e03b042852b902"] 5c9db...902 [/

i]

Du må betale alt sammen selv om du har frikort.

Dette er noe de blåblå innførte fra 1.1.2015 for å forhindre at folk uteble fra sykehustimer uten å gi beskjed.

Hva som har skjedd med sms varslingen må du ta opp med sykehuset. Tror ikke dette er noe som gir grunn til å frafalle kravet du har mottatt. Kjiip, ja.

Anonymous poster hash: e099a...219

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvsagt må du betale både for timen og gebyret.

Du kan selvsagt prøve å klage på gebyret, men timen må du betale.

AnonymBruker
Skrevet

Du må betale alt sammen selv om du har frikort.

Dette er noe de blåblå innførte fra 1.1.2015 for å forhindre at folk uteble fra sykehustimer uten å gi beskjed.

Hva som har skjedd med sms varslingen må du ta opp med sykehuset. Tror ikke dette er noe som gir grunn til å frafalle kravet du har mottatt. Kjiip, ja.

Anonymous poster hash: e099a...219

Heia de blåblå! Not ;)

AnonymBruker
Skrevet

Heia de blåblå! Not ;)

Dette er jo en av de mere fornutige tingene de har gjort! Det vil jo fårhåpentligvis gjøre slik at flere møter opp til timene sine , som igjen minsker sykehuskøer og øker effektiviteten.

Anonymous poster hash: 17a78...e1d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Før var det slik at man måtte betale for uteblitt time om man ikke avbestillte et døgn i forveien, også selv om man har frikort. Visste ikke at det har blitt gebyr i tillegg. Men uansett synes jeg det er bra at man må ta ansvar for å møte opp. Tross alt er det gjerne lamge ventelister i psykiatrien og man får passe på å møte opp når man har vært så heldog å få et tilbud. Om man glemmer psykologtimer, så stiller jeg meg et spørsmål om hvor mye man trenger dem.

Anonymous poster hash: 3c26c...2f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heia de blåblå! Not ;)

Akkurat denne endringen er veldig god, selv om jeg ikke stemte på dem. I løpet av et år er det 250 000 ganger folk ikke møter opp til timer på sykehusene alene, og selvsagt det mangedobbelte i helsevesenet totalt. De fleste timer er jo andre steder enn på sykehus, som hos fastleger og psykologer. Det er en veldig stor prosentandel av timene som bare droppes, og alt i alt millioner av timer. Tenk på hvor store ressurser som kastes bort når høyt utdannet og dyrt fagpersonell sitter stille og venter i en time fremfor å få behandlet noen - millioner av ganger hvert år. Og hvor mye lengre køene blir på grunn av det. Bare fordi folk ikke møter opp.

Men dette er selvsagt jævlig surt å få krav om, det skjønner jeg. Det er forferdelig irriterende penger å måtte betale, og shit happens. Du bare glemte deg, og du pleier å få varsel. Jeg har gjort det samme to ganger hos psykologen min, og det svir skikkelig økonomisk som student å plutselig få slike regninger. Trøsten er at det utvilsomt er lurt i den store sammenhengen at det straffer seg, selv med noen uheldige utslag her og der.

Anonymous poster hash: 9fb95...135

• Liker 8
Skrevet

Dette er ikke en endring, det har vært slik i mange år. Gebyret dekkes ikke av frikort. Endringen som kom 1.1 var en dobling av størrelsen på gebyret, ikke praksisen rundt det.

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke en endring, det har vært slik i mange år. Gebyret dekkes ikke av frikort. Endringen som kom 1.1 var en dobling av størrelsen på gebyret, ikke praksisen rundt det.

Dette er riktig.

Man har alltid måtte betale for mistet time. At TS har belaget seg på SMS er uheldig i dette tilfelle, men det endrer jo ikke ansvaret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klar over at man har måttet betale vanlig pris for timen tidligere også, og at det er doblingen i gebyr som er ny. Får uansett tro det hjelper. Jeg vet ikke om dette med dobbelt gebyr gjelder overalt, da, jeg ble litt overrasket da en jeg kjenner nylig slapp unna med "vanlig" gebyr for å utebli. Mulig det er en innfasing.

Jeg er i hvert fall bare glad man iverksetter noen helt konkrete tiltak her, det er helt vanvittig hvor store ressurser som kastes bort på å stå i givakt for folk som ikke dukker opp. Det er vel mange som har glemt en avtale i løpet av livet, men her går det på bekostning av en annen med et medisinsk behov. Det er ikke som å glemme å dra på en forestilling man har kjøpt billett til, akkurat.

Så det er surt, TS. Noe dritt at det koster såpass å glemme seg. Men det er gode grunner til innskjerpingen.

Anonymous poster hash: 9fb95...135

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jaaada, uansett hvor usannsynlig interessant det er å spore helt av med diskusjoner, så skal dere få vite at det ordnet seg. Sånn. Ferdig tråd, takk til alle hyggelige svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...