Gå til innhold

gammel kneskade årsaken til vondt kne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ved to anledninger fått to kraftige støt mot kneet for flere år siden. Vondt mens det sto på, men har levd godt med kneet i mange år etterpå. Nå er det vondt i kneet plutselig. Hører knasle-lyder når jeg beveger beinet. Kan ikke lenger sitte på huk.

Noe som går over etter en stund, eller?

Misliker å gå til legen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som "alle" på KG misliker å gå til legen for tiden. det er ikke så mye mer å gjøre egentlig. Sånt kan man ikke svare på på KG. Har du knesmerter skal du helst ikke sitte så mye på huk, det bare forverrer det. Når du hører knasle-lyder i kneet så er det jo noe galt, og det er ikke sikkert at går an å finne ut hva er, uten at du har tatt røntgen først. Ergo er du nødt til å gå til legen for å få svar på det meste her.

Men for å ha sagt det... Jeg har slitt med knesmerter i ti år etter et fall mot hardt underlag. Har aldri blitt bra, men alle røntgenbilder og MR-bilder er helt normale. Du vet ikke om det går over av seg selv, men hvis du går til legen og så tar røntgen så kan du lettere få svar på om det faktisk gjør det eller ikke

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Høres ut som bruskdannelse eller slitasjegikt etter meniskskade. Sliter med det selv, og det er ikke så mye som kan gjøres i mitt tilfelle i hvert fall. Knær som har fått mye juling oppigjennom. Jogging på asfalt er helt no-no, og helst ikke gåing på asfalt heller. Alltid bruke joggesko (unntatt når man MÅ bruke noe annet), og alltid jogge i skogen. Sykling er fint og pass på å ikke brystsvømme (med beina) når du svømmer. Gå gjerne på ski men vær forsiktig i bakkene.

I mitt tilfelle går det litt opp og ned. Noen ganger kommer smertene brått og det knaser og er ekkelt. Men brått så er de borte i flere mnd i slengen. Ofte en sammenheng med fottøy, underlag og trening/ikke trening. Jevn treningsmengde er det beste.

Skrevet

Gamle kneskader kan gjøre at du får periodevis vondt i kneet i mange år etter at skaden oppstod.

Selv har jeg hatt vann i kneet to ganger, og selv om jeg ikke har hatt det etter 2007, så har jeg periodevis vondt i det samme kneet. Såpass vondt at det stikker skikkelig når jeg går i trapper eller prøver å bøye meg ned, men det går som regel over igjen etter et par uker. I gjennomsnitt har jeg fire-seks vonde kneperioder per år, og det kan være de to rundene med vann i kneet som har forårsaket en slitasje i kneet, men jeg har aldri brydd meg med å få sjekket det opp siden det ikke plager meg mer enn nødvendig.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Hyggelig!

Ja er nok bare å gå til legen. Er spesielt kjedelig når man som jeg jobber om natta (som avisbud) og sover om dagen. På den annen side trenger jeg ikke fri fra jobben for å gå til legen.

Tror nok dette med kneet betyr slutten på en lysende karriere som avisbud i alle fall..

Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis bety slutten for karrieren :P
Feks kan det hende at du har fått en liten betennelse/inflammasjon inni kneet, som lett kan kureres med en ukes naproxen-kur. Eller det kan vise seg at du har småbiter fra kneskålen liggende inni kneleddet som er årsaken til knasingen, som kan opereres bort.

Men legen kan gi deg et bedre svar, be om en ordentlig utredning hvis fastlegen virker usikker og ikke henviser deg videre med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis bety slutten for karrieren :P

Feks kan det hende at du har fått en liten betennelse/inflammasjon inni kneet, som lett kan kureres med en ukes naproxen-kur. Eller det kan vise seg at du har småbiter fra kneskålen liggende inni kneleddet som er årsaken til knasingen, som kan opereres bort.

Men legen kan gi deg et bedre svar, be om en ordentlig utredning hvis fastlegen virker usikker og ikke henviser deg videre med en gang.

Ok, nyttige opplysninger, mange takk:-)

Litt skuffa er jeg, over at det ikke betyr slutten på karrieren. Hadde ikke hatt noe i mot å slutte nemlig. Men men. "Arbeit macht frei" ..

AnonymBruker
Skrevet

fullt mulig ja. hva med fysioterapi evt kirurgi for å bytte ut den slitte kneskålen din?

Anonymous poster hash: 37e75...0bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...