Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lett å få trygd? Har hørt at det bare er å gå til psykologen og si at du er deprimert, så får du trygd. Er det sant? Må innrømme at tanken på et friår virker fristende, etter tre år med ensformig fabrikkarbeid.

Anonymous poster hash: 7149c...706
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 1e0f3...52b
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke langt uten diagnose.

Anonymous poster hash: ccf4e...0da
Gjest Raptuza
Skrevet

Får nok mer å rutte med som arbeider. Forutsatt at du ikke feiler noe.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er syk er det ikke nok med en diagnose for å få støtte fra NAV, du må også ha bevist at du har nedsatt arbeidsevne på grunn av denne sykdommen.

Jeg synes det var lett å få penger fra NAV, men det er fordi det aldri har vært noen tvil om at jeg har vært for syk til å arbeide, og jeg har hatt leger/behandlere som er enige i den konklusjonen.

Anonymous poster hash: d441f...05d
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er lett, altfor lett. Jeg har fysisk sykdom i tillegg til psykisk sykdom, og den fysiske sykdommen er det største hinderet. Til sammen danner de et komplisert sykdomsbilde, som gjør det vanskelig å finne en passende jobb. Jeg er slett ikke kresen, bare så det er sagt. En hvilken som helst "drittjobb" ( mangel av bedre uttrykk) er bra nok, det er ikke motivasjon jeg mangler.

Men NAV er raskt ute med å på eget initiativ foreslå diverse trygdeordninger.

Skulle gjerne hatt din ensformige fabrikkjobb. Av ren nysgjerrighet - hva er det du gjør? Du trenger ikke gå i detaljer om du er redd for å bli gjenkjent. Jobber du dagtid, turnus, skift?

Anonymous poster hash: 110d2...ac4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke bare å gå til psykologen og si at du har en diagnose. Det er opp til en psykolog å avgjøre. Uansett er det leit om personer som kun er ute etter trygd uten reell sykdom skal ta opp plassene til dem som virkelig trenger det.

Anonymous poster hash: d1140...215

• Liker 2
Skrevet

Er det lett å få trygd? Har hørt at det bare er å gå til psykologen og si at du er deprimert, så får du trygd. Er det sant? Må innrømme at tanken på et friår virker fristende, etter tre år med ensformig fabrikkarbeid.

Trygd? Hva mener de med trygd??

Gjest Vevila
Skrevet

Regner med TS er et troll? Man får ikke lett trygd nei, selv de som "har rett på" trygd sliter med å få søknaden gjennom. Derimot er det lett å få sosial hjelp, men det er ikke akkurat fett å leve på og man må være beredt på å ta hva enn slags jobb nav ønsker at man skal ta.

Skrevet

Sosialstønad er lett nok, du må bare sørge for å være blakk. Trygd er ørten hakk verre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg symptomene på en av diagnosene som gir rett til trygd. De fleste som har uføretrygd i dag har det på grunnlag av diagnoser som ikke har noen påvisbare fysiske symptomer, så hvis du sier de rette tingene og tar tiden til hjelp vil du til slutt få trygd.

Anonymous poster hash: aefb9...849
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er lett, altfor lett. Jeg har fysisk sykdom i tillegg til psykisk sykdom, og den fysiske sykdommen er det største hinderet. Til sammen danner de et komplisert sykdomsbilde, som gjør det vanskelig å finne en passende jobb. Jeg er slett ikke kresen, bare så det er sagt. En hvilken som helst "drittjobb" ( mangel av bedre uttrykk) er bra nok, det er ikke motivasjon jeg mangler.

Men NAV er raskt ute med å på eget initiativ foreslå diverse trygdeordninger.

Skulle gjerne hatt din ensformige fabrikkjobb. Av ren nysgjerrighet - hva er det du gjør? Du trenger ikke gå i detaljer om du er redd for å bli gjenkjent. Jobber du dagtid, turnus, skift?

Anonymous poster hash: 110d2...ac4

Kjører truck :P

Gjest Margit Spat
Skrevet

Kjedsomhet er ingen diagnose som gjør deg ute av stand til å arbeide, og det vil både fastlege og eventuell psykolog gjennomskue.

Skrevet

Tja sosialstødnad er jo lett å få siden alle har krav på penger til å leve, men i mange kommuner så er det et krav om aktivitet/praksisplass ute i jobb for de som motar dette.

Det er ikke sånn at du bare kan si du er deprimert. Utredninger er ganske komplisert og din tilstand vil bli synlig. Jeg måtte svare på ca 600 spørsmål om følelser, livet osv osv og det var bare en liten del i forkant av utredning/behanding.

Som du kanskje forstår så er det ikke noe latmannsliv å være psykisk dårlig og å motta ytelser fra nav. Noen får kanskje til å late seg imens de får penger fra nav, men jeg opplever systemet som veldig strengt i forhold til krav og regler og ikke minst egen aktivitet.

Gjest anonym2233
Skrevet

Dersom en ønsker et friår, er det ikke bare å søke om permisjon uten lønn..noe lignende? Selvfølgelig spare til dette formålet selv, enn å "lure til seg en diagnose" for å bli sykmeldt.

Det er rett og slett moralsk feil, og økonomisk svindel ovenfor staten!

Er du ikke syk, nedsatt arbeidsevne evne pga fysisk sykdom eller psykisk sykdom, men lei arbeidsplassen du har nå... Så tar du heller Og bytter jobb! :)

Kanskje ikke helt svar på innlegget ditt, men min mening på ditt innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke tro alt du hører. Fy faen så mange uvitende kjøtthuer det finnes.

Anonymous poster hash: 1630b...8da

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke tro alt du hører. Fy faen så mange uvitende kjøtthuer det finnes.

Anonymous poster hash: 1630b...8da

Da tror jeg ikke dette heller.

Anonymous poster hash: 4c1c3...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her med hjernesvulst og er fratatt mulighten til å jobbe, synes egentlig du burde skamme deg :glare:

Anonymous poster hash: 42059...fb2
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bare psykolgen som har noe å si. Legen må også være med på at man har en sykdom som gjør at man ikke kan jobbe.

Så har du Nav, som også skal vurdere saken din.

Dessuten er det vel ikke bare å få uføretrygd. Først må du vel gjennom aap, så må du gjennom diverse tiltak for å vurdere din arbeidsevne. Hvis du da ikke kan jobbe, så kan du søke om uføretrygd og det tar opp til ett år å behandle.

Så det går fort noen år før man får det, og det er ikke lett i det hele tatt.

At Nav i noen tilfeller ikke er interessert i å hjelpe, men bare utbetale penger er en annen diskusjon, men det skjer jo.

Anonymous poster hash: f79cf...4fe

Skrevet

Nope. Psykiske lidelser er visstnok det som er vanskeligst å få uføre fra. Dette fordi det er diagnoser som man ikke nødvendigvis vet at er varig/ikke kan behandles. Her vil du nok ende opp som en kasteball hvor du utprøves både her og der. Ikke å anbefale

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...