AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Er det sant at heroin er like billig å produsere som hvetemel, og at det kun er forbudet som gjør at prisen er så høy og at narkokartellene blir styrtrike? Anonymous poster hash: e7cf2...306
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Er det sant at heroin er like billig å produsere som hvetemel, og at det kun er forbudet som gjør at prisen er så høy og at narkokartellene blir styrtrike? Anonymous poster hash: e7cf2...306 Jeg skal ikke svare for produksjonskostnadene for heroin, men kan opplyse om at produksjon av én liter ren sprit koster mindre enn en flaske brus i butikken. Er det noen kriminelle faktorer som gjør at sprit er så dyrt på polet?Anonymous poster hash: eb38a...c3f
Gjest HeiHade Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 (endret) Jeg skal ikke svare for produksjonskostnadene for heroin, men kan opplyse om at produksjon av én liter ren sprit koster mindre enn en flaske brus i butikken. Er det noen kriminelle faktorer som gjør at sprit er så dyrt på polet?Anonymous poster hash: eb38a...c3f Det går vel mer på etterspørsel, pluss avgiftene så klart, vil jeg tro. Folk er villige til å betale i dyre dommer for alkoholrusen, så da går det an å selge for det. Endret 9. april 2015 av HeiHade 1
waco Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Jeg skal ikke svare for produksjonskostnadene for heroin, men kan opplyse om at produksjon av én liter ren sprit koster mindre enn en flaske brus i butikken. Er det noen kriminelle faktorer som gjør at sprit er så dyrt på polet?Anonymous poster hash: eb38a...c3f På filipinnene koster en liter wiskey nøyaktig det samme som en liter cola på 7-eleven. Selvsagt foretrekker man å kjøpe cola fremfor wiskey, det er jo bare overtroiske mennesker som tror noe annet. En dose metadon koster i norge 10 kroner i 1975, i 1976, året etter narkotikaforbudet kostet en dose metadon 2500 kroner. Kiloprisen for kokain burde vært 10 kroner. Da ville alle problemene vedrørende kokain forsvinne på et sekund.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Nei, da tror jeg du har fått rent mel i posen Anonymous poster hash: 3f1b3...a19 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Det går vel mer på etterspørsel, pluss avgiftene så klart, vil jeg tro. Folk er villige til å betale i dyre dommer for alkoholrusen, så da går det an å selge for det. Det handler ikke om etterspørsel, men om avgifter. Ikke-medisinsk heroin ville ikke blitt avgiftsbelagt noe lettere. Ergo er dette langt mer komplekst enn at et forbud skaper profittmarginer for kriminelle. På filipinnene koster en liter wiskey nøyaktig det samme som en liter cola på 7-eleven. Selvsagt foretrekker man å kjøpe cola fremfor wiskey, det er jo bare overtroiske mennesker som tror noe annet. En dose metadon koster i norge 10 kroner i 1975, i 1976, året etter narkotikaforbudet kostet en dose metadon 2500 kroner. Kiloprisen for kokain burde vært 10 kroner. Da ville alle problemene vedrørende kokain forsvinne på et sekund. En liter GOD whiskey koster ikke det samme som en liter cola på filippinene. Jeg vet ikke hvor du har tallene dine fra, men en gjennomsnittlig metadondose i dag koster ca. 40 kroner. Du kan selv sjekke i felleskatalogen. Jeg har tatt utgangspunkt i en dose på 120 mg (som egentlig er høyt i internasjonal målestokk), og en konsentrasjon på 5 mg/ml. Preparatet er Metadon fra A/S den Norske Eterfabrikk. Du får kanskje andre priser om du velger andre produsenter, f. eks. Martindale, men dette er ikke i nærheten av hva du påstår. Påstanden om at problemene knyttet til narkotiske stoffer forsvinner om man senker prisene er så latterlig at jeg ikke har ord for det.Anonymous poster hash: eb38a...c3f 1
waco Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Det handler ikke om etterspørsel, men om avgifter. Ikke-medisinsk heroin ville ikke blitt avgiftsbelagt noe lettere. Ergo er dette langt mer komplekst enn at et forbud skaper profittmarginer for kriminelle. En liter GOD whiskey koster ikke det samme som en liter cola på filippinene. Jeg vet ikke hvor du har tallene dine fra, men en gjennomsnittlig metadondose i dag koster ca. 40 kroner. Du kan selv sjekke i felleskatalogen. Jeg har tatt utgangspunkt i en dose på 120 mg (som egentlig er høyt i internasjonal målestokk), og en konsentrasjon på 5 mg/ml. Preparatet er Metadon fra A/S den Norske Eterfabrikk. Du får kanskje andre priser om du velger andre produsenter, f. eks. Martindale, men dette er ikke i nærheten av hva du påstår. Påstanden om at problemene knyttet til narkotiske stoffer forsvinner om man senker prisene er så latterlig at jeg ikke har ord for det.Anonymous poster hash: eb38a...c3f Oj, jeg beklager jeg forglemte jeg. Jeg kunne ikke vite at du ikke visste at metadon ble forbudt i norge i 1976, og først tillatt igjen som prøveforsøk i oslo 1993. Min feil. Siden du ikke visste dette her så forsvant jo hele poenget. Dengang metadon var tillatt og lovlig kostet en dose metadon i 1975 ca 10 kroner dosen. Året etter, altså i 1976 kostet en dose metadon på det illegale markedet 2500 kroner. Hvorfor du tar utgangspunkt i dag for noe jeg konkretiser til å være i 1976, nei det forstår jeg ikke, men det kan ha noe med forglemmelsen min? Har det det? Er det derfor du tok utgangspunkt i dag når jeg poengterer at jeg snakket om 1976? Det at problemer omkring narkotiske stoffer behøver du ikke å forstå. Det gjør ingenting det. Ghb for eksmpel var et tillatt og legalt stoff i norge helt frem til 1999. På åttitallet var ikke ghb i et problem. Ta for eksempel syntetisk narkotika. Helt tillatt i norge frem til år 2010. På nittitallet, når folk tok syntetisk narkotika så bare lo folk! Det var ikke forbudt, - ergo ingen problem.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Oj, jeg beklager jeg forglemte jeg. Jeg kunne ikke vite at du ikke visste at metadon ble forbudt i norge i 1976, og først tillatt igjen som prøveforsøk i oslo 1993. Min feil. Siden du ikke visste dette her så forsvant jo hele poenget. Dengang metadon var tillatt og lovlig kostet en dose metadon i 1975 ca 10 kroner dosen. Året etter, altså i 1976 kostet en dose metadon på det illegale markedet 2500 kroner. Hvorfor du tar utgangspunkt i dag for noe jeg konkretiser til å være i 1976, nei det forstår jeg ikke, men det kan ha noe med forglemmelsen min? Har det det? Er det derfor du tok utgangspunkt i dag når jeg poengterer at jeg snakket om 1976? Det at problemer omkring narkotiske stoffer behøver du ikke å forstå. Det gjør ingenting det. Ghb for eksmpel var et tillatt og legalt stoff i norge helt frem til 1999. På åttitallet var ikke ghb i et problem. Ta for eksempel syntetisk narkotika. Helt tillatt i norge frem til år 2010. På nittitallet, når folk tok syntetisk narkotika så bare lo folk! Det var ikke forbudt, - ergo ingen problem. Metadon har aldri vært forbudt i norge, Waco. Det har vært uregulert som substitusjonspreparat ved opiatavhengighet frem til man begynte forsøkene med dette på 90-tallet. Metadon har vært brukt til smertelindring i hele den perioden du nevner. Det er ikke førstevalget, men noe forbud har det ikke vært. De illegale prisene er vel egentlig ikke et spesielt godt mål, vel? I så fall burde man jo anbefale folk å drikke hjemmebrent, for du får ikke billigere rus enn det.Anonymous poster hash: eb38a...c3f 1
PPM Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 Er det sant at heroin er like billig å produsere som hvetemel, og at det kun er forbudet som gjør at prisen er så høy og at narkokartellene blir styrtrike? Anonymous poster hash: e7cf2...306 Nei, det er ikke sant. Den er nok ikke kjempedyr å produsere, men det er snakk om veldig mye jobb under innhøstningen av råmaterialet i forhold til det det er med hvete.
waco Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Metadon har aldri vært forbudt i norge, Waco. Det har vært uregulert som substitusjonspreparat ved opiatavhengighet frem til man begynte forsøkene med dette på 90-tallet. Metadon har vært brukt til smertelindring i hele den perioden du nevner. Det er ikke førstevalget, men noe forbud har det ikke vært. De illegale prisene er vel egentlig ikke et spesielt godt mål, vel? I så fall burde man jo anbefale folk å drikke hjemmebrent, for du får ikke billigere rus enn det.Anonymous poster hash: eb38a...c3f Tydelig at jeg snakker med uvitenhet. Men det gjør ingenting. Ingen i norge fikk skrevet ut metadon på resept melllom 1976 og prøveprosjektet i oslo 1993. Men det gjør ingenting at du tror noe annet. =) Fortell litt om problemene vi hadde med GHB på åttitallet da? Hva med syntetisk narktoka på nitti-tallet, -var det noen problem eller? Forstår du selv nå at narkotikaproblemene er skapte. Man bare putter nye stoffer på en lang narkotika-liste i en tro at problemene skal forsvinne. Det er så tøysete som det går an å få det til å bli. Visste du at i 1978 ble rød chili fjernet fra narkotikalisten, men ikke chili fra sudan? All chili fra sudan er nemlig på narkotikalisten. Hehe, det får en til å smile, ikkesant?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 Tydelig at jeg snakker med uvitenhet. Men det gjør ingenting. Ingen i norge fikk skrevet ut metadon på resept melllom 1976 og prøveprosjektet i oslo 1993. Men det gjør ingenting at du tror noe annet. =) Fortell litt om problemene vi hadde med GHB på åttitallet da? Hva med syntetisk narktoka på nitti-tallet, -var det noen problem eller? Forstår du selv nå at narkotikaproblemene er skapte. Man bare putter nye stoffer på en lang narkotika-liste i en tro at problemene skal forsvinne. Det er så tøysete som det går an å få det til å bli. Visste du at i 1978 ble rød chili fjernet fra narkotikalisten, men ikke chili fra sudan? All chili fra sudan er nemlig på narkotikalisten. Hehe, det får en til å smile, ikkesant? Du oppgir ingen kilder, og du overdriver og manipulerer fakta som vanlig. Du må vise meg en god kilde på at gateprisen for én dose metadon i 1976 var en hel månedslønn. Det solgte nok godt..... Du beviser bare igjen din manglende forståelse for hvordan dette fungerer.Anonymous poster hash: eb38a...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 Narkotikaproduksjon, menneskehandel og korrupsjon går liksom hånd i hånd. Anonymous poster hash: d31fa...931
waco Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Du oppgir ingen kilder, og du overdriver og manipulerer fakta som vanlig. Du må vise meg en god kilde på at gateprisen for én dose metadon i 1976 var en hel månedslønn. Det solgte nok godt..... Du beviser bare igjen din manglende forståelse for hvordan dette fungerer.Anonymous poster hash: eb38a...c3f Hentet fra Evy Frantzen kronikk fra UIO. Dette her er pensum på krim-studiet. Det er ikke meningen at du skal forstå noe som helst av dette her. Jeg er blitt godt kjent med flere som hadde slik kvote fra private leger i syttiårene. Fem av mine informanter hadde metadonkvote fra 1973 til det ble stopp 1. juli 1976 . Ståle, jeg kaller ham det, forteller om den tiden: "Det fungerte helt fint for meg. I den tiden jobbet jeg hele tiden. Jeg var ansatt i samme firma, og de var fornøyd med meg. Den lønna jeg fikk levde jeg av, og jeg forsørget familien min. Altså var jeg som et vanlig menneske i de årene," . Ståle er bitter for at foreskrivingen av metadon ble stanset: "På den måten tok de fra meg 20 år av livet mitt. Det er 20 år som kunne vært bra, men som i stedet, bokstavelig talt med et pennestrøk, ble et helvete for meg og alle rundt meg. " Miriam og hennes daværende mann hadde også metadonkvote. Om den tiden sier hun: "Jeg husker de åra da vi fikk metadonkvote. Det var fra 73 til 76. Fy fader, det var jo aldri noe, ikke noe trøbbel med politiet, ikke noe tull. Vi holdt oss til kvota vår, ja, vi var jo ute og festet i helgene, men det var jo som andre folk - at vi drakk alkohol, ellers var det jo ikke noe. Vi jobba, betalte regninger, reiste på turer, var ute og bada og levde vanlige liv." Også Elias forteller om det han betegner som et vanlig liv. Han bodde sammen med sønnen og kona - både Elias og kona hadde metadonkvote . Elias sier: "Livet var enkelt, da. Men så skjedde det. Praktisk talt ble det stopp over natta. Jeg mener at jeg betalte 7,40 for hundre metadoner på apoteket i den tiden. Det var jo ikke noe problem med den lønna jeg hadde. Det gikk fint. Jeg er rørlegger, jeg hadde en flott jobb og ei bra lønn i flere år. Metadonet kunne jeg betale for uten å være kriminell. Jeg gikk på jobb, og hun var hjemme sammen med guttungen. Slik var det, og det var et bra liv. Men da jeg våkna 1. juli, og det var ut på gata for å få det dopet vi måtte ha, så visste jeg at nå var det slutt. Jeg måtte slutte å jobbe. Jeg hadde ikke tid til å jobbe, ikke råd til å jobbe. Jeg måtte skaffe 2500 kroner om dagen, det kunne jeg ikke få med et ærlig arbeid," sier Elias. ----------------- Som sagt, du behøver ikke forstå dette her, og det som er så flott! =) http://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/dreper_vi_de_narkomane_-_evy_frantzen_-_09.01.2002.pdf
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Du må lære deg å lese, Waco. Kilden din bekrefter nettopp det jeg sa - at forskrivning av metadon som substitusjonsbehandling fra private leger ble forbudt i 1976, og IKKE at annen terapeutisk bruk av metadon var ulovlig. For det var det nemlig ikke. Det står heller ikke at én dose kostet 2500 kr. Det står at det var det én enkeltbruker hevder han brukte pr. døgn. Det kan skjule seg mange enkeltposter under det beløpet. Uansett er hele problemstillingen irrelevant for dagens situasjon, i og med at substitusjonsbehandling er svärt utbredt i dag, og at vi har erfaringsgrunnlag for at det ofte ikke stopper samtidig bruk av illegalt heroin, benzodiazepiner, cannabis og for noen, sentralstimulerende midler. Det du samtidig glemmer, er at mange leger forskrev kvoter av opiater med langtidsvirkende depoteffekt i perioden fa 1976 - 2004, ofte i form av Dolcontin. Det fantes med andre ord et alternativ. Riktig nok ble dette ikke sett på med blide øyne av helsemyndighetene, men det skjedde i en viss utstrekning. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener erfaringene til en liten pasientgruppe på 1970-tallet er mer gyldige enn den store gruppen pasienter som lever under dagens situasjon?Anonymous poster hash: eb38a...c3f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Hentet fra Evy Frantzen kronikk fra UIO. Dette her er pensum på krim-studiet. Det er ikke meningen at du skal forstå noe som helst av dette her. Jeg er blitt godt kjent med flere som hadde slik kvote fra private leger i syttiårene. Fem av mine informanter hadde metadonkvote fra 1973 til det ble stopp 1. juli 1976 . Ståle, jeg kaller ham det, forteller om den tiden: "Det fungerte helt fint for meg. I den tiden jobbet jeg hele tiden. Jeg var ansatt i samme firma, og de var fornøyd med meg. Den lønna jeg fikk levde jeg av, og jeg forsørget familien min. Altså var jeg som et vanlig menneske i de årene," . Ståle er bitter for at foreskrivingen av metadon ble stanset: "På den måten tok de fra meg 20 år av livet mitt. Det er 20 år som kunne vært bra, men som i stedet, bokstavelig talt med et pennestrøk, ble et helvete for meg og alle rundt meg. " Miriam og hennes daværende mann hadde også metadonkvote. Om den tiden sier hun: "Jeg husker de åra da vi fikk metadonkvote. Det var fra 73 til 76. Fy fader, det var jo aldri noe, ikke noe trøbbel med politiet, ikke noe tull. Vi holdt oss til kvota vår, ja, vi var jo ute og festet i helgene, men det var jo som andre folk - at vi drakk alkohol, ellers var det jo ikke noe. Vi jobba, betalte regninger, reiste på turer, var ute og bada og levde vanlige liv." Også Elias forteller om det han betegner som et vanlig liv. Han bodde sammen med sønnen og kona - både Elias og kona hadde metadonkvote . Elias sier: "Livet var enkelt, da. Men så skjedde det. Praktisk talt ble det stopp over natta. Jeg mener at jeg betalte 7,40 for hundre metadoner på apoteket i den tiden. Det var jo ikke noe problem med den lønna jeg hadde. Det gikk fint. Jeg er rørlegger, jeg hadde en flott jobb og ei bra lønn i flere år. Metadonet kunne jeg betale for uten å være kriminell. Jeg gikk på jobb, og hun var hjemme sammen med guttungen. Slik var det, og det var et bra liv. Men da jeg våkna 1. juli, og det var ut på gata for å få det dopet vi måtte ha, så visste jeg at nå var det slutt. Jeg måtte slutte å jobbe. Jeg hadde ikke tid til å jobbe, ikke råd til å jobbe. Jeg måtte skaffe 2500 kroner om dagen, det kunne jeg ikke få med et ærlig arbeid," sier Elias. ----------------- Som sagt, du behøver ikke forstå dette her, og det som er så flott! =) http://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/dreper_vi_de_narkomane_-_evy_frantzen_-_09.01.2002.pdf Metadon brukes til rehabilitering av heroinmisbrukere, og det begynte i 1998. Det var ikke ulovlig på noe tidspunkt, det var bare det at LAR ikke ble introdusert før i 1998. Og jeg kan dessverre ikke si at jeg synes synd i de som misbruker narkotika. Det er et eget valg og jo dyrere deter, jo mindre kjøper det. Du er en stor forkjemper av narkotika og vil selvsagt ha det billig for at du kan ha råd til det selvAnonymous poster hash: 91b76...ceb 1
waco Skrevet 9. april 2015 #16 Skrevet 9. april 2015 (endret) Du må lære deg å lese, Waco. Kilden din bekrefter nettopp det jeg sa - at forskrivning av metadon som substitusjonsbehandling fra private leger ble forbudt i 1976, og IKKE at annen terapeutisk bruk av metadon var ulovlig. For det var det nemlig ikke. Det står heller ikke at én dose kostet 2500 kr. Det står at det var det én enkeltbruker hevder han brukte pr. døgn. Det kan skjule seg mange enkeltposter under det beløpet. Uansett er hele problemstillingen irrelevant for dagens situasjon, i og med at substitusjonsbehandling er svärt utbredt i dag, og at vi har erfaringsgrunnlag for at det ofte ikke stopper samtidig bruk av illegalt heroin, benzodiazepiner, cannabis og for noen, sentralstimulerende midler. Det du samtidig glemmer, er at mange leger forskrev kvoter av opiater med langtidsvirkende depoteffekt i perioden fa 1976 - 2004, ofte i form av Dolcontin. Det fantes med andre ord et alternativ. Riktig nok ble dette ikke sett på med blide øyne av helsemyndighetene, men det skjedde i en viss utstrekning. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener erfaringene til en liten pasientgruppe på 1970-tallet er mer gyldige enn den store gruppen pasienter som lever under dagens situasjon?Anonymous poster hash: eb38a...c3f Du er jo analfabet. Du påstod at metadon var tilgjengelig du. Men det er ikke så viktig for meg hvem som har rett. Du er jo blant den oppfatning at de få heroinbrukere vi hadde før narkotikaforbudet og de veldig mange heroinister etter narkotikaforbudet, - er et bevis for at narkotikaforbudet fungerer! Så for meg gjør det ingenting. Greit at nevner dolcontin. Men det skrev du ikke før nå. Men gjør heller ingenting. Jeg synes forbudt mot metadon, forbudet mot dolcontin og heroin er like latterlige. Men det blir avansert for enkelte har jeg forstått flere ganger. For eksempel trondheim etter mine informanter i miljøet et sted hvor selvjustisen står sterkt. Heroin er vanskelig å oppdrive, men dolcontin er lettere tilgjengelig. I Oslo er det motsatt i følge min informant. Her er legene restriktive med dolcontin og heroin er veldig enkelt å få tak i. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det virker som om byene har fått interne ruskulturer som skiller seg litt fra hvem by du er i. Endret 9. april 2015 av waco
waco Skrevet 9. april 2015 #17 Skrevet 9. april 2015 Metadon brukes til rehabilitering av heroinmisbrukere, og det begynte i 1998. Det var ikke ulovlig på noe tidspunkt, det var bare det at LAR ikke ble introdusert før i 1998. Og jeg kan dessverre ikke si at jeg synes synd i de som misbruker narkotika. Det er et eget valg og jo dyrere deter, jo mindre kjøper det. Du er en stor forkjemper av narkotika og vil selvsagt ha det billig for at du kan ha råd til det selvAnonymous poster hash: 91b76...ceb N Metadon brukes til rehabilitering av heroinmisbrukere, og det begynte i 1998. Det var ikke ulovlig på noe tidspunkt, det var bare det at LAR ikke ble introdusert før i 1998. Og jeg kan dessverre ikke si at jeg synes synd i de som misbruker narkotika. Det er et eget valg og jo dyrere deter, jo mindre kjøper det. Du er en stor forkjemper av narkotika og vil selvsagt ha det billig for at du kan ha råd til det selvAnonymous poster hash: 91b76...ceb Nei, det er ikke kostnaden som er motiverende for prisfastsettelsen. Det er salget. Dess dyrere desto mer lønnsomt å selge. Risiko er lik avkastning. Derfor lønner det seg at prisene er høye for selgerne.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #18 Skrevet 9. april 2015 Du er jo analfabet. Du påstod at metadon var tilgjengelig du. Men det er ikke så viktig for meg hvem som har rett. Du er jo blant den oppfatning at de få heroinbrukere vi hadde før narkotikaforbudet og de veldig mange heroinister etter narkotikaforbudet, - er et bevis for at narkotikaforbudet fungerer! Så for meg gjør det ingenting. Greit at nevner dolcontin. Men det skrev du ikke før nå. Men gjør heller ingenting. Jeg synes forbudt mot metadon, forbudet mot dolcontin og heroin er like latterlige. Men det blir avansert for enkelte har jeg forstått flere ganger. For eksempel trondheim etter mine informanter i miljøet et sted hvor selvjustisen står sterkt. Heroin er vanskelig å oppdrive, men dolcontin er lettere tilgjengelig. I Oslo er det motsatt i følge min informant. Her er legene restriktive med dolcontin og heroin er veldig enkelt å få tak i. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det virker som om byene har fått interne ruskulturer som skiller seg litt fra hvem by du er i. Problemet ditt er at du ser alt fra et rusbrukerperspektiv, og da blir konklusjonene dine konsekvent gale. Metadon var på ingen måte utilgjengelig i den perioden du nevner - men det var ikke tilgjengelig for å behandle rusproblematikk, og det var neppe tilgjengelig på gaten. Helsevesenet hadde samme tilgang som de alltid har hatt, til bruk som var forsvarlig fundert i klinisk praksis. Det er greit at du ikke forstår helseperspektivene i disse sakene, men du må forholde deg til faktiske forhold. At du ikke liker at disse medikamentene er regulert er så sin sak, men du prøver jo ikke en gang å forstå hvorfor.Anonymous poster hash: eb38a...c3f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #19 Skrevet 9. april 2015 Men det er ikke så viktig for meg hvem som har rett. Du er jo blant den oppfatning at de få heroinbrukere vi hadde før narkotikaforbudet og de veldig mange heroinister etter narkotikaforbudet, - er et bevis for at narkotikaforbudet fungerer! Du ignorerer fortsatt at narkotikameldingen fra 1975 oppgir at heroin kun hadde vært sett sporadisk i norge frem til da, og at noe av grunnen til forbudet var å forsøkeå stoppe et voksende problem, slik at det ikke fikk utvikle seg fritt?Anonymous poster hash: eb38a...c3f
waco Skrevet 9. april 2015 #20 Skrevet 9. april 2015 Problemet ditt er at du ser alt fra et rusbrukerperspektiv, og da blir konklusjonene dine konsekvent gale. Metadon var på ingen måte utilgjengelig i den perioden du nevner - men det var ikke tilgjengelig for å behandle rusproblematikk, og det var neppe tilgjengelig på gaten. Helsevesenet hadde samme tilgang som de alltid har hatt, til bruk som var forsvarlig fundert i klinisk praksis. Det er greit at du ikke forstår helseperspektivene i disse sakene, men du må forholde deg til faktiske forhold. At du ikke liker at disse medikamentene er regulert er så sin sak, men du prøver jo ikke en gang å forstå hvorfor.Anonymous poster hash: eb38a...c3f Selvsagt ser jeg motbydeligheten at mennesker som kunne leve normale liv med jobb og innhold ble tvunget til illegal virksomhet over natten på syttetallet synes jeg er helt forferdelig. Mange tragedier kunne vært unngått og mange menneskeliv kunne levd idag. Men som sagt du behøver ikke å forstå at det var en tragedie for mennesker som var avhengige av metadon at metadon ble forbudt. Hvorfor skal du skjønne? Og hvordan skal du forstå dette her? Det er ikke meningen at du skal forstå dette her, derfor gjør det ingenting. Jeg skjønner det heller ikke, men forsøker å forestille meg det. Du gjør ikke det, derav forskjellen mellom oss to. Jeg sier ikke at jeg er bedre enn deg for det. Neinei, bare annerledes enn deg. Jeg kan også begynne å analysere verden rundt meg fra et behandlerperspektiv, hvor jeg er behandleren som skal behandle alt og alle, men hvorfor det, - det er mye mer innholdsrikt å forestille seg verden fra et metadon-bruker-perspektiv. (ps må nevne at jeg aldri har brukt opiater bortsett fra et sykehusopphold på nitti-tallet dengang aporex var tillatt). Og jeg kjente ingen ubehagelige bivirkninger av å slutte etter åtte uker daglig bruk. Ingenting faktisk. Så jeg vet at den redselen for opiatavhengighet er bare overtro, tull og tøys.) Den er for de uvitende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå