Gå til innhold

Utrolig at vi ikke har kommet lenger i likestillingen i 2004

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har både samboer og barn men håper å slippe å oppleve noe slikt. :-(

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor "vanskelig" en ex-kone blir, er vel avhengig av hvordan hun føler mannen har oppført seg overfor henne? (Men av og til kan kvinner oppføre seg bitchy uansett).

Det er jo litt opp til menn selv også, hvor mye de vil kjempe for å få beholde barna sine. Utvikling av lovverket og vinning av rettsaker- er et skritt på veien.

Jeg håper utviklingen går dithen at menn får like stor rett til barna som kvinnen. Det er ikke gitt av kvinner er bedre forsørgere og oppdragere enn menn.

Skrevet

Vi menn får akkurat så mye likestilling vi vil.

Vi tror kvinner generelt jobber for likestilling og ikke kvinnerett.

Vi får det vi ber om.

Vi kan jo tross alt ikke be kvinnene fikse dette for oss også?

De fleste av oss menn er oppvokst med 70 tallet på en eller annen måte.

Og med til en viss grad nedsatte følelses- og kommunikasjonsevner, sammenlignet med det annet kjønn, rører vi ild bare når vi må..

Egentlig er vi nokså feige der.

Vi er styrende fortsatt når det kommer til økonomi og ledelse.

Men noen andre har forstått at livet består av så fantastisk mye mer. :-?

Jeg er enig med "gjest" her. Å vinne noen rettsaker er kanskje veien? Altså det å måtte kjempe for rettigheter.

Et nokså ukjent begrep for norske hvite menn!

:ler:

Det kan vi som gruppe ha godt av.

Gjest GreenSky
Skrevet

Folk flest forbinder likestilling med kvinnesak. Det er helt feil. Eller i alle fall ensidig. Mannen taper på en god del områder når det gjelder likestilling. En kamerat og jeg startet mannsforening for tre år siden. Omsorgssaker var hjertesaken vår. Desverre ble det for vanskelig for å begge å drive organisasjon i tillegg til jobb og studier, så vi bukket under da mannsforeningen Reform kom på banen.

Skrevet

Menn er nok nødt til å stå på krava, slik kvinner nå ha gjort i mange tiår.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg er enig i at vi ikke kan sitte passivt å se på, og noe av problemet er at mange menn er passive. Et eksempel er at det "kun" jobber 20 % menn i likestillingsombudet (egentlig ganske mye når man tenker på at bare 10 % av søkerne er menn). Det er viktig for saker som denne at menn er mer med i likestillingen, det er ikke bra at bare 20 % i likestillingsombudet er menn, det er vel pr. dags dato mer et kvinnestillingsombud enn et likestillingsombud.

Problemet er også at en del kvinner mener de har enerett på temaet likestilling. Det har aldri vært sosialt akseptert for menn, fra hverken kvinner eller menn, og kjempe for sine rettigheter. Da er man en svak mann.

Er forresten også enig med Pinocchio i at en del kvinner jobber ikke for likestilling men for kvinnerett. F. eks. er det latterlig å si at kvinnefronten og Ottar (jada, vet at kvinner flest ikke støtter de : ) ), kjemper for likestilling. Det blir like dumt som å si at høyreekstreme jøder kjemper mot rasisme.

Vi får trøste oss med at det tydligvis går fremover, ihvertfall hvis vi tenker på formelle lover. Så er det holningsskapende arbeidet som gjenstår, og det gjelder ikke bare kvinners syn på dette, men faktisk også en del menn.

Skrevet

Jeg er feminist og setter likestilling veldig høyt. En av mine fanesaker er at kvinner må slippe menn til i hjemmet og dele permisjonen sin.

Veldig synd at menn taper når familien splittes, og dette er jo en tendens som har endret seg litt, men ikke mye, siden skilsmissene "begynte" på 60- og 70 tallet.

Jeg mener at kvinner må slippe menn til, men at menn virkelig må stå på kravene. Krev mer enn 4 uker omsorgspermisjon, og sørg for å ta ansvar hjemme. Vet om nok menn som jobber 50-60 timer i uken, og er overrasket når kjerringa flytter med ungene og da har de tapt dobbelt: De mister forholdet (det gjør jo begge), men de mister også hele familien (barna) i mange tilfeller.

Mitt råd til kvinner er: Sørg for likestilling i hjemmet (og ikke bruk amming som en dårlig unnskyldning), det vil du, dine barn og din mann tjene på (mindre skilsmisse!)

Mitt råd til menn er: Sørg for å prioritere familien og ikke bare jobb. Sørg for å bli tatt på alvor helt fra begynnelsen av, og vær med på å skape familien i samspill med mor.

Skrevet
Jeg er enig i at vi ikke kan sitte passivt å se på, og noe av problemet er at mange menn er passive. Et eksempel er at det "kun" jobber 20 % menn i likestillingsombudet (egentlig ganske mye når man tenker på at bare 10 % av søkerne er menn).

Kjenner en mann som jobbet med likestillingsarbeid. En gang hørte jeg han ble omtalt av noen andre, de sa "Har du hørt at XXX har ansatt EN MANN???? Hna er sikkert homofil."

Men har nok mye å ta igjen mht forståelsen av likestillingarbeidet. Likestillingsombudet jobber for menn også, men menn må også bli flinkere til å bruke tjenestene de tilbyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...