Gå til innhold

Medisin-dose.. Tatt feil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på antidepressiv. Har gått på 30 mg, men for 2 uker siden trappet jeg ned til 25mg( går til psykiater), men på mandag til Idag tok jeg 30 mg. ( delt feil) og var meningen jeg skulle ned til 20 mg Idag. Noen som vet om det er skadelig?? Andre det har skjedd med, og kanskje fått vite om det går fint ?

Anonymous poster hash: 47169...035

Videoannonse
Annonse
Gjest imperio
Skrevet

Det tar noen uker før det får effekt, så det å ta feil dose noen få ganger utgjør ingenting. I verste fall så kan du få noen bivirkninger, slik som da du starter opp og slutter. Men mest sannsynligvis ikke, siden det kun er snakk om noen få dager.

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakta i kveld eller behandler i morgen og spør hvordan dettet skal løses!

Anonymous poster hash: 37d1b...aa4

AnonymBruker
Skrevet

En så liten doseøkning er helt sikkert ikke farlig. Det er riktignok mulig at du, avhengig av hvilken type antidepressiva dette er, bør bruke litt lengre tid på nedtrappingen når du nå ved et uhell har trappet litt opp i stedet for litt ned. Det får du ta opp med behandleren din. Men du har tatt 20 % mer av en langtidsvirkende medisin i noen få dager, en medisin du er vant til å ta, og det er ikke noe å bekymre seg for. Du kan jo godt dobbeltsjekke i Felleskatalogen, den er tilgjengelig på nett, hvis du likevel er bekymret. Men vanlige antidepressiva (SSRI-er), og forsåvidt også andre typer antidepressiva, forskrives ikke akkurat i doser som er helt på grensen for toksisitet.

Selv har jeg tatt dobbelt av maksimal døgndose av en korttidsvirkende ("rett i blodet") medisin som står på narkotikalisten. Jeg har den på resept, og det var en ren forglemmelse, men det var jo ikke kjempelurt. Fikk likevel beskjed om å slappe helt av, det var ikke noe som helst å bekymre seg for. Du kan ta det med ro. Men snakk med behandleren din om hvorvidt det kanskje er lurt å legge en litt annerledes plan for akkurat hvordan og over hvor lang tid du trapper ned, hvis man vil være på den sikre siden mht. bivirkninger under seponering. Jeg tviler litt på at det er nødvendig, men der er behandleren din definitivt rette instans.

Anonymous poster hash: 124a7...a51
Gjest imperio
Skrevet

Må nevne at jeg fikk så å si ingen bivirkninger da jeg startet, kun litt svimmel i to-tre dager. Sluttet på dagen (fra 20mg cipralex). Rotet bort pille-boksen og var tom for tabletter.. mens jeg var på ferie uten mulighet til å ringe lege for å få ny resept. Her snakker vi om full panikk på grunn av en serie uheldige hendelser :fnise: Men ja, ble til at jeg da sluttet siden jeg ikke hadde medisinene i 1 uke. Gått 5 uker nå, null bivirkninger.

Så hvordan du reagerer på å ta feil dose noen dager, kan være helt forskjellig fra hvordan jeg reagerte.
Burde ring legen å spørre i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...