AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Jeg planlegger en fest om en måneds tid, men er usikker på regler ang. støy. Her jeg bor er det mye ferieboliger, og dagen jeg har planlagt å ha festen, er det sannsynligvis mye folk i husene rundt mitt. Hvor høy musikk er lov? Hvilke klokkeslett må man være stille? Er det ulike tider i ukedager og i helger? Håper noen kan svare meg på dette Må legge til at jeg omtrent aldri har fest og jeg tror ikke naboene har hatt grunn til å klage tidligere. Men et par av hyttenaboene er litt vanskeligere enn andre... De har forresten holdt meg våken med fester tidligere, så de har strengt tatt ikke så mye de skulle ha sagt om jeg har én fest. Anonymous poster hash: e306d...f96
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Det er ikke lov med høy musikk som forstyrrer naboene! Da ringer de som ikke aksepterer dette politiet, som igjen må bruke tid og resurser på å fortelle deg dette. Normal folkelig støy skal avsluttes innen klokken 23 noen steder i følge politivedtektene klokken 22, avhengig av hvor AB skal avholde fest. Selv om du måtte være på egen tomt så kan du ikke ture frem som du vil! Med mindre du er på et øde område langt utenfor folks hørevidde. Anonymous poster hash: 2235b...cae
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Selvfølgelig kan du ha fest en sjelden gang ☺ Dersom du er bekymret for naboer kan du jo ta en prat med de og advare om at du skal ha en sammenkomst. Pass selvfølgelig på at du ikke spiller for høy musikk utover natta, men dette går nok fint ☺Anonymous poster hash: 3c9ba...332
Betty2 Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Normalt sett skal det være rolig etter kl 23. men de aller fleste godtar en fest i ny og ned, og om noen skulle klage kan mann jo dempe musikken noen hakk be gjerne folk være rolig når de er utefor huset, slik at de ikke står utefor hoyer og roper. Har selv hatt fester i tettbebygde bolig områder, og det har gått helt fint, har gjerne holdt på til rundt kl 3. Skal sies at jeg informerte naboen som bodde vegg i vegg, slik at de var foreberedt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Vel, helt i bunn har man grannelovas § 2 og straffelovens § 350c, som sier henholdsvis at man ikke skal gjøre "noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe" for naboer og at det er straffbart om man "ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer omgivelsenes nattero". Det er ganske vide bestemmelser, og de aller fleste kommuner har derfor egne, mer presise og konkrete regler for når det må være stille. Hvordan det er i din kommune vet jeg ikke, det må du nesten undersøke selv på deres nettsider. Politivedtekter, størforskrifter og lignende inneholder ofte regler om dette. Reglene sier gjerne at det ikke skal bråkes etter kl. 23, men tidene kan altså variere fra sted til sted. Det er hva loven sier om det. I praksis er det klart det ikke er slik at alle fester enten slutter eller blir helt lydløse kl. 23, det vet vi jo alle. Dette blir ofte bare en skjønnsmessig vurdering, så det er typisk ikke loven som blir avgjørende her, det er hva folk faktisk aksepterer der du er som betyr noe. De fleste naboer vil jo leve greit med at det kommer litt lyd fra en fest litt utover natten en sjelden gang, særlig i helger. Men du er altså prisgitt naboenes toleranse og i verste fall politiets grense for å gidde å bry seg. Så det lureste du kan gjøre er å gi naboene en liten advarsel, dersom det passer seg, og ellers være grei og holde støynivået så moderat du kan uten at det ødelegger festen. Jeg tror knapt jeg har vært på en fest der to hakk lavere volum på anlegget hadde ødelagt noe særlig, og det er verdt det hvis man da kjøper seg en time ekstra tålmodighet fra naboer. For min del er det egentlig viktigst at jeg vet sånn cirka når jeg kan vente at festen er slutt. Jeg lever mye greiere med musikk til halv to dersom jeg vet at den skal vare til rundt halv to enn hvis jeg sitter fra elleve og lurer på når i helvete det skal ta slutt. Anonymous poster hash: 55234...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Jeg planlegger en fest om en måneds tid, men er usikker på regler ang. støy. Her jeg bor er det mye ferieboliger, og dagen jeg har planlagt å ha festen, er det sannsynligvis mye folk i husene rundt mitt. Hvor høy musikk er lov? Hvilke klokkeslett må man være stille? Er det ulike tider i ukedager og i helger? Håper noen kan svare meg på dette Må legge til at jeg omtrent aldri har fest og jeg tror ikke naboene har hatt grunn til å klage tidligere. Men et par av hyttenaboene er litt vanskeligere enn andre... De har forresten holdt meg våken med fester tidligere, så de har strengt tatt ikke så mye de skulle ha sagt om jeg har én fest.Anonymous poster hash: e306d...f96 Hva er egentlig greia med høy musikk på private fester? De fleste private hjem har ingen dansegulv. Hvorfor kan ikke en fest foregå stille og rolig for seg så alle kan snakke sammen istedet for å skrike til hverandre hele kvelden.? Anonymous poster hash: d1774...4bd 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Hva er egentlig greia med høy musikk på private fester? De fleste private hjem har ingen dansegulv. Hvorfor kan ikke en fest foregå stille og rolig for seg så alle kan snakke sammen istedet for å skrike til hverandre hele kvelden.?Anonymous poster hash: d1774...4bd Noen liker faktisk å ha litt høyere musikk på fest. Det må da være lov å like? Jeg skjønner at noen har roligere fester, men i min gjeng pleier vi å ha høy musikk og dansing. Vi skriker ikke til hverandre. Det går faktisk an å snakke normalt sammen, selv om musikken er høy. Anonymous poster hash: e306d...f96
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 Det er ikke lov med høy musikk som forstyrrer naboene! Da ringer de som ikke aksepterer dette politiet, som igjen må bruke tid og resurser på å fortelle deg dette. Normal folkelig støy skal avsluttes innen klokken 23 noen steder i følge politivedtektene klokken 22, avhengig av hvor AB skal avholde fest. Selv om du måtte være på egen tomt så kan du ikke ture frem som du vil! Med mindre du er på et øde område langt utenfor folks hørevidde. Anonymous poster hash: 2235b...cae Jeg har ikkw tenkt å ture frem som jeg vil! Det er jo derfor jeg spør om råd her.Anonymous poster hash: e306d...f96
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #9 Skrevet 11. april 2015 Takk for tips fra dere andre! Jeg skal selvfølgelig ta hensyn til naboene og ikke ha kjempehøy musikk hele natta Lurt å ta en prat med naboene før festen!Anonymous poster hash: e306d...f96
Skriblerier Skrevet 11. april 2015 #10 Skrevet 11. april 2015 Prat med naboene eller legg et varsel i postkassene. Dette får vi når naboen en skjelden gang skal ha fest.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Prat med naboene eller legg et varsel i postkassene. Dette får vi når naboen en skjelden gang skal ha fest. Lurt! Anonymous poster hash: e306d...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå