Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å åpne butikk.
Blir nok ikke i år, eller neste år, men i fremtiden.
Hvordan går man egentlig fram, ta kontakt med forskjellige engros leverandører?
Noen som vet hvilke lover og regler det er når man ønsker å åpne en butikk?

Det jeg har lyst til å åpne er en type butikk som selger forskjellige typer kaffe/te,pose/løsvekt,og te/kaffekopper.. Duftlys...slike ting :fnise:

Er det kanskje for mange som driver med slike ting mon tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har lyst til å åpne er en type butikk som selger forskjellige typer kaffe/te,pose/løsvekt,og te/kaffekopper.. Duftlys...slike ting :fnise:

Jepp.

Skrevet

Jepp.

x)

*Slenger på tarotkort,røkelser og drager..

Vi har allerede 2 butikker i byen min som selger slike ting.

Men de selger kanskje 2-3 merker, 5-6smaker av hvert merke.

Men ingen av de selger svart eller hvit te. Nå ønsker ikke jeg å åpne noe i byen min, da markedet er for lite :) Byen er ikke stor nok...

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel selge endel te poser for å betale lokalet der du har butikken og mnd lønnen din :D

Anonymous poster hash: 73a98...884
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne som selger hasj under disk?

Anonymous poster hash: a3457...5e7

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Dårlig idé og du vil ende opp med mer gjeld enn morro.

Hvis du vil drive selv, så er mitt tips at du finner ut hvordan ANDRE kan tjene penger for DEG. Du må selvsagt gjøre forarbeid og jobb selv, men at pengene ruller inn til deg for andres arbeid hver mnd.

Jeg sier ikke hvordan du skal gjøre det, for da blir du min konkurrent..men det finnes flere måter å gjøre det på. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Ja det var iallefall en dårlig ide å spørre her..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du googler f.eks. hvordan starte butikk, så får du mye mer detaljert informasjon enn noen gidder å skrive her.

Anonymous poster hash: 871bd...b42
Skrevet

De har bøker om dette på biblioteket :) Jeg tenker å starte eget firma selv, så har tittet innom.

Det kommer helt an på hvor du bor, men de fleste storbyer har nok dette.

Som noen sier her må du selge ganske mye for å få noe overskudd etter husleia. Kanskje du kan selge på nettet i tillegg? Eller selge noe annet også, noe som er dyrere og litt mer spennende? :)

Lykke til!

Skrevet

Du burde sjekke husleia for bedrifter, kan hende du skjønner hva folk her mener. Husleia er ikke akkurat kjent for å være billig i sentrum av byer. De fleste går med underskudd de første årene.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Ja det var iallefall en dårlig ide å spørre her..

Med en slik holdning tror jeg du i hvert fall bare skal gi opp før du har begynt. "Jaja..det var ingen hjelp å få..buhu". Det er beinhardt å overleve i businessnorge. Du skal ha en god og orginal idé, være knalltøff og jobbe beinhardt. Hvis ikke ender du opp på luksusfella.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre veldig vanskelig å får en butikk til å gå i rundt i dag. Har ei venninne som gjorde det, det har endt opp med å bli hennes største mareritt. Hun har holdt på i 2 år uten å kunne ta ut lønn til seg selv. Nå skal hun stenge, men vil sitte igjen med gjeld.

Anonymous poster hash: 57b44...4ee
  • Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

Jeg tror det er større sjanse for å lykkes om du får deg jobb i en lignende butikk med få ansatte, tar ansvar og sikter deg inn på å overta butikken noen år frem i tid (realistisk hvis vedkommende som driver den er litt eldre). Du må vel ikke nødvendigvis EIE butikken heller, holder det ikke å ha ansvaret for daglig drift og utvalg? Det er enklere å forbedre en eksisterende butikk, enn å starte en ny helt fra scratch.

Markedet du sikter deg inn på er dessverre ganske mettet. Alle, til og med interiørbutikker, selger jo kaffe, te og duftlys.

Edit: Om du får deg jobb i slik butikk og viser engasjement vil du jo også lære mye om drift etc, og skaffe deg et nettverk.

Endret av Idja
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mulig hvis du velger riktig plassering og riktige varer, men i første omgang ville jeg jobbet meg opp i en allerede eksisterende butikk. Å skulle starte en butikk fra scratch er vanskelig nok fra før, men ti ganger vanskeligere uten å ha butikkledererfaring fra før.

Anonymous poster hash: f34db...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Noe lignende Søstrene Grene, mener du? De selger alt det du nevner, og mer til. Jeg elsker den butikken, skulle ønske de hadde en her jeg bor.

De drives på franchisebasis.

http://www.grenes.dk/index.php?page=81&lang=119

Anonymous poster hash: 1066c...7a5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror veldig mange tror at det er fint og flott å drive for seg selv.

Jeg kunne aldri tenkt meg det. Uten at jeg har erfaring med det, tror jeg at de som virkelig lykkes jobber dag og natt de første årene. Ikke kan de ta ut veldig høy lønn de første årene heller. Og de er ikke garantert å lykkes selv om de jobber reva av seg. Hadde det vært en garanti for å lykkes kunne jeg også tenkt meg å starte for meg selv.

Mitt råd til unge er å ta en solid utdannelse, og på den måten komme seg i en jobb med både ansvar og god lønn. Samtidig som man har tryggheten og stabiliten det å "bare" være arbeidstaker gir.

Anonymous poster hash: 7b1f2...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok et godt råd å begynne med å jobbe i en slik butikk, og så kanskje skaffe seg en franchise-avtale med noen når du er klar. Kjempelurt å begynne planlegging allerede nå, for de som går dårlig, er de som ikke har planlagt alt i detalj.

Du vil trenge startkapital.

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/tips-til-deg-som-skal-starte-egen-bedrift/

http://www.ung.no/arbeid/1055_Vil_du_starte_din_egen_bedrift.html

https://www.dnb.no/starte-as

Anonymous poster hash: 298f2...82a
  • Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Tenk annerledes enn alle andre er mitt tips. Kan du noe? Har du erfaring med noe? Kan du få andre til å jobbe for deg og tjene penger til deg på grunnlag av det du har tilrettelagt?

I dag har jeg mange konsulenter som jobber for meg. Oooo høres fancy ut, men det er ikke det. Eneste jeg gjør er å skrive kontrakter og tjene penger. Er i praksis pensjonert. Var det vanskeøig? nei! lett! tok det tid? ja..6-7 år. Men verdt det. Pensjonist med nok passiv inntekt til å kunne overleve i en alder av 32.

Det å starte en liten søt butikk er mye gjeld, mye jobb, mye bekymringer og lite payback. RiskUreward ratio bånn i bøtta. Tenk helt annerledes. Siden jeg ikke er en bullshitter så skal jeg ikke si hvordan, for jeg ønsker ikke flere konkurrenter.

Men..

1. Kunne noe - være dyktig i det

2. Skaffe et renomé

3. Tilby andre muligheten til å nyte godt av ditt renomé mot betaling

thats it.

ta det til deg, eller ikke.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Tenk annerledes enn alle andre er mitt tips. Kan du noe? Har du erfaring med noe? Kan du få andre til å jobbe for deg og tjene penger til deg på grunnlag av det du har tilrettelagt?

I dag har jeg mange konsulenter som jobber for meg. Oooo høres fancy ut, men det er ikke det. Eneste jeg gjør er å skrive kontrakter og tjene penger. Er i praksis pensjonert. Var det vanskeøig? nei! lett! tok det tid? ja..6-7 år. Men verdt det. Pensjonist med nok passiv inntekt til å kunne overleve i en alder av 32.

Det å starte en liten søt butikk er mye gjeld, mye jobb, mye bekymringer og lite payback. RiskUreward ratio bånn i bøtta. Tenk helt annerledes. Siden jeg ikke er en bullshitter så skal jeg ikke si hvordan, for jeg ønsker ikke flere konkurrenter.

Men..

1. Kunne noe - være dyktig i det

2. Skaffe et renomé

3. Tilby andre muligheten til å nyte godt av ditt renomé mot betaling

thats it.

ta det til deg, eller ikke.

Jeg tror ikke TS er ute etter en god måte å tjene penger på eller en god måte å kunne pensjonere seg på. TS er ute etter å jobbe med noe hun liker. Da er liksom ikke "få andre til å jobbe for deg" det mest relevante rådet. ;)

• Liker 3
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke TS er ute etter en god måte å tjene penger på eller en god måte å kunne pensjonere seg på. TS er ute etter å jobbe med noe hun liker. Da er liksom ikke "få andre til å jobbe for deg" det mest relevante rådet. ;)

Ok..

Beklager at det ikke var fristende nok ;)

Hun får jobbe seg i hjel under en arbeidsgiver eller starte opp luksusfelledrømmen sin. Du har nok rett. De fleste VELGER å ikke tjene penger og ha andre til å jobbe for seg - fordi de heller vil arbeide 8-9 timer om dagen og tjene moderat. Mhm...:) De fleste vil heller jobbe med noe de "liker" enn å ha et liv fyllt av frihet. Jeg kan si deg at det IKKE er kjedelig å ha ansatte/konsulenter som tjener penger til en. Og jeg kunne klart jobbet enda MER og tjente enda mer, men vil heller ha fritid.

Jeg bare gav litt innsikt i hvordan man kan leve et fritt liv med egen business.

Endret av FuturePrimitive

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...