AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Nevøen min som akkurat har fylt 11 er på instagram. I begynnelsen delte han ganske uskyldige bilder som av lørdagsgodteriet, naturbilder og selfies. Følgerene hans virket til å være familie og klassekamerater. I det siste har han begynt å legge ut ganske grove vitser, og veldig mange bilder av seg selv og søsknene sine. Ser han har fått mange ukjente følgere også. Vi bor på et lite sted så jeg har oversikt over hvem han går i klasse med og omgås med. Det jeg reagerer på er disse grove vitsene (som jeg ikke hadde skjønt noe av når jeg var 11 år), de er om blant annet dildoer og gutter som får ståtiss av blondiner. Har sagt fra til moren hans at det er ganske grov humor for en 11 åring å være, men hun bare fjaser det bort. Foreldrene hans er mildt sagt opptatt av at han skal være en av de kule i klassen, så de ser det nok ikke på samme måte som meg. Er det virkelig ok for en 11 åring å legge ut slik? Anonymous poster hash: a59b9...977 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Ja, det er det. Anonymous poster hash: 7e634...455 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Han er 11 år. Ingenting er mer morsomt enn pikk og pupper.Anonymous poster hash: 4e77c...055 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Er det ikke 13-årsgrense på instagram da? Jeg synes det høres langt over grensen ut. Anonymous poster hash: a7cdc...4d8 4
Gjest imperio Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 En 11åring burde være ute i gaten og lekt fotball. Men ingen er ute lengre. Da jeg var 11 så forsto jeg grove vitser, men folk er jo forskjellige. Men han burde lære seg litt om nettvett, og hvilke konsekvenser det har å legge ut bilder på nett. Facebook er en ting, det er jo lukket, om man kan det med innstillingene, men instagram er åpent for alle.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Mine to på 12 og 16 får ikke lov å være der og er ikke der heller. Syns absolutt i sånt er greit. Ikke grove vitser heller. Hva de fniser over når de er alene er en ting, noe annet å legge ut på instagram. Å ha fremmede følgere er heller ikke ok i mine øyne. Foreldrene bør være klar over at det ofte er de kule i klassen som er mobberne og.Anonymous poster hash: 3cd10...0a2 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Mine to på 12 og 16 får ikke lov å være der og er ikke der heller. Syns absolutt i sånt er greit. Ikke grove vitser heller. Hva de fniser over når de er alene er en ting, noe annet å legge ut på instagram. Å ha fremmede følgere er heller ikke ok i mine øyne. Foreldrene bør være klar over at det ofte er de kule i klassen som er mobberne og.Anonymous poster hash: 3cd10...0a2 16 år og får ikke lov til å ha instagram? Anonymous poster hash: d2cc4...e63 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 16 år og får ikke lov til å ha instagram? Anonymous poster hash: d2cc4...e63 Jeg kan forestille meg at 16 åringen enkelt kan ha sin egen instagram konto uten at mor nødvendigvis er klar over det.. Sikkert derfor 16 åringen ovenfor mor "aksepterer" at h*n ikke får lov Anonymous poster hash: c2364...53c 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Jeg kan forestille meg at 16 åringen enkelt kan ha sin egen instagram konto uten at mor nødvendigvis er klar over det.. Sikkert derfor 16 åringen ovenfor mor "aksepterer" at h*n ikke får lov Anonymous poster hash: c2364...53c Ja, for instagram er jo det kuuuleste av alt. NotAnonymous poster hash: e28e1...652
spektralkatt Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 jeg tror jeg hadde vært litt bekymret for disse ukjente følgerene, og i alle fall om de var voksne mennesker. om kontoen hans består av bilder av han og småsøskenene, og seksualiserte vitser, syns jeg det er en ganske uheldig blanding. jeg hadde vært redd han tiltrakk seg folk han ikke burde hatt noe med å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 11-åringen min er på instagram, men bryr seg svært lite om det, han har bare lagt ut et par spillbilder. Dessuten så følger jeg han, så jeg ser all aktivitet. Jeg hadde slettet kontoen hans hadde han lagt ut noe jeg ikke liker. Så dette er helt opp til foreldrene, mener jeg. Dessuten så blir 11-åringen min fortsatt flau av å bare se noen kysse på TV, så sjansen for at han skal legge ut noe grovt er foreløpig veldig liten. Anonymous poster hash: 0ac22...c9b
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 har han åpen profil? den burde stenges med en gang, og slette alle ukjente følgere. Anonymous poster hash: 1ed39...df3 1
Commander Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 (endret) Mine to på 12 og 16 får ikke lov å være der og er ikke der heller. Syns absolutt i sånt er greit. Ikke grove vitser heller. Hva de fniser over når de er alene er en ting, noe annet å legge ut på instagram. Å ha fremmede følgere er heller ikke ok i mine øyne. Foreldrene bør være klar over at det ofte er de kule i klassen som er mobberne og.Anonymous poster hash: 3cd10...0a2 Jeg syntes du overdriver. Teknologien er der. Ungdommen kommunsierer på andre arenaer idag enn før. Om vi nekter dem å delta så blir de utenfor. Mine barn på omtrent samme alder er på Face og Insta. Men jeg har tilgang. Idretten de holder på med går det meste av info på face og insta brukes for underholdning, relasjonsbygging og selvfølgelig å vise seg frem. (som folk alltid har gjort). Nettvett og evt dårlige vurderinger blir tatt opp fortløpende. Jeg har tilgang på vennelister og profilene er låst. Om du tror du klarer å holde en 16 åring utenfor sosiale media er du litt naiv er jeg redd for. Tillit og åpenhet er viktig når verden er som den er. Å holde barna utenfor de arenaene vennene faktisk befinner seg på har jeg ikke trua på. De som vokser opp idag med sosiale medier får dette inn med morsmelka og er ofte dyktigere enn nyinnlogga bestemødre som ikke forstår seg på spillereglene på nett. Og at "kule" på nett er mobbere veit jeg ikke noe om, men da kan man oppdage det lettere ved å lese litt mellom linjene. Hvem er venner med hvem, hvem blir tagget og ikke, hvem får ikke "likes" av dine barn osv. Enda en bit i puslespillet. At de opererer i de skjulte pga av hysteriske foreldre tjener ingen. Endret 9. april 2015 av Commander 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Min 11-åring får ikke være på hverken Instagram eller Facebook av den enkle årsak at det er 13-årsgrense. Hvorfor skal man lære ungene at det er lov å bryte regler? Sal det være slik da, at dersom man syns det er tullete at det er 18-årsgrense for å kjøre bil så skal ungen få lov til det? Men jeg ser jo at det er mange i klassen til mine barn som er på disse sosiale mediene og mange oppfører seg slik som gutten i HI gjør. Jeg synes IKKE det er greit og forstår ikke at foreldrene kan godta dette. For noen måneder siden var politet på skolen til mine barn for å opplyse om at de etterforsket en sak der noen (barn) på skolen hadde laget en instakonto der de la ut manipulerte bilder av andre barn på skolen, skrev om falske rykter osv. Det var så ille at et barn utviklet sosial angst og går ikke på skolen i dag, men er i psykisk behandling (11-åring!!!). 11-12åringer forstår ikke konsekvensene av hva de gjør (og så kan man diskutere om 18-åringer er noe mer modne...), og så lenge det er satt en regel om 13-årsgrense syns jeg man skal forholde seg til det. Det bør ikke være vanskelig for foreldre å forklare dette for en 11-åring! Anonymous poster hash: 80c49...a8c 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #16 Skrevet 9. april 2015 En 11åring burde være ute i gaten og lekt fotball. Men ingen er ute lengre. Da jeg var 11 så forsto jeg grove vitser, men folk er jo forskjellige. Men han burde lære seg litt om nettvett, og hvilke konsekvenser det har å legge ut bilder på nett. Facebook er en ting, det er jo lukket, om man kan det med innstillingene, men instagram er åpent for alle. Instagram er jo ikke åpent for alle om du setter kontoen din privat.. Det burde i hvert fall foreldre gjøre for så små barn.. Anonymous poster hash: 2bd0a...def 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #17 Skrevet 9. april 2015 Stebarnet har instagram, jeg har tidligere sett at h*n har lagt ut bilder som h*n har rappet fra min instagramkonto. Nå har h*n låst kontoen og attpåtil byttet brukernavn flere ganger, så vi har ikke sjanse for å følge med på hva h*n driver med H*n har dessverre svært lite respekt for andre mennesker, så hva h*n kan finne på der inne, tørr jeg knapt tenke på.. Anonymous poster hash: 33590...27e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #18 Skrevet 9. april 2015 Jeg oppdaget at 11-åringen her hadde instagramkonto uten å ha fått lov. Og han visste at det ikke var aktuelt før han nådde aldersgrensen. I tillegg hadde han fullstendig åpen profil, med fullt navn, og ett av bildene han hadde lagt ut, var et kart fra gule sider hvor han hadde merket av hvor vi bor... Flere av de han fulgte var profiler som la ut lettkledde bilder, og mange av disse fulgte ham tilbake. Vi inngikk et kompromiss: han fikk ha instagram hvis han slettet kontoen, opprettet en ny, privat, gjensidig følging med meg, og at jeg skulle godkjenne alle følgere/han fulgte. Nå er han 13, og kontrollen er ikke så streng, men det han gjorde bekreftet at han langt ifra var moden til å oppholde seg på insta. Jeg er helt enig i at det blir for vanskelig og for dumt å nekte dem å være på de forskjellige sosiale mediene når de når aldersgrensen, men jeg synes likevel man må ha en viss kontroll. Han har også Facebook nå, og vi voksne har bestemt innstillingene, og han må være venn med oss. Jeg er ikke dummere enn at jeg forstå at han godt kan lure oss med andre, og hemmelige kontoer de forskjellige stedene, men det betyr uansett ikke at han skal oppleve at vi bifaller det. Anonymous poster hash: 47e96...e6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå