Gå til innhold

Hva er straffen for å ta av ting som har blitt kastet fra butikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på varer som fremdeles er brukbare/spisende som kastes fordi det går ut på dato.. Dette kastes i søpla. Så, hva er straffen for å ta det?

Anonymous poster hash: 064a0...7b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke no, med mindre du bryter opp låser/containere, forsøpler og slikt tror jeg?

Anonymous poster hash: 4b4e6...811

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville virkelig ikke anbefalt å grave i matcontainerne til butikken uansett om det er straffbart eller ikke, for det er utrolig mye ekkelt som blir kastet i dem.

Er butikken også flinke til å sortere, ligger det veldig lite mat der som fortsatt er pakket inn i originalemballasjen, og det fører til mye bakterievekst og mugg. Som igjen kan føre til at du blir alvorlig syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente potetgull o.l

Anonymous poster hash: 064a0...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Som ved annet tyveri, dersom du blir tatt.

Anonymous poster hash: c9bf2...96c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en fantastisk fangst for en måned siden. Fant hele 7 kilo med svinekoteletter og entrecote som var utgått på dato i søppelcontaineren utenfor Kiwi. Alt med tett pakning. Bare vasket utenpå emballasje, åpnet det og la det i nye rene plastposer. Og rett opp i fryseren. Spiser fortsatt på kjøttet nå..

Skammelig å kaste mat slik, aller mest at dyrene skal måtte fores og drepes til ingen nytte. Så jeg har ingen dårlig samvittighet for å "stjele" avfall...

Anonymous poster hash: 1ac46...e49
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Du vet ingenting om hvorfor noe kastes. Om det er greit spiselig vare med dårlig dato, eller beordret kastet av leverandør pga smittestoffer eller annet farlig. Hvis butikken har en avtale om henting til dyrefor, eller annet avfallet skal brukes til råstoff for, stjeler en faktisk en ressurs andre eier. Dette kan straffes som tyveri eller naskeri, alt etter verdi. Klipper eller ødelegger du låser etc, anses det som skadeverk.

Vet forresten om steder hvor kjøttvarer kan stå i romtemperatur i dagesvis, før de går i containeren...

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

Vet forresten om steder hvor kjøttvarer kan stå i romtemperatur i dagesvis, før de går i containeren...

Dette er også et godt poeng. Når varen allikevel har gått ut på dato eller blitt ødelagt på noe vis, blir ikke lenge kjølekjeden ivaretatt for de aktuelle varene.

For alt du vet kan kjøttvarer ha ligget i romtemperatur i både mange timer og flere dager før de faktisk blir kastet i containeren. Når det da på toppen av det hele er et hull i pakningen som fører til at varen blir forkastet, vet ikke nødvendigvis engang de ansatte hvor lenge den pakningen har vært skadet, som igjen betyr at det allerede kan ha vært mye ufne bakterier i vekst lenge før varen ble kastet.

Når det gjelder potetgull, blir det som regel åpnet og tømt i matsøpla før posene blir kastet i søppel eller plastavfall hvis butikken er flink å kildesortere.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke ulovlig akkurat, det finnes mennesker som får all maten sin fra andres søppelbøtter. Har sett innslag om det på tv, utrolig mye god mat de fant.

Anonymous poster hash: 46d5c...00a

Skrevet

Jo, det er ulovlig å stjele søppel. Det vil rammes av bestemmelsene om naskeri eller tyveri, avhengig av verdien på søppelet. Som søppel er det vel en eventuell resirkuleringsverdi man må ta utgangspunkt i, så det kan neppe bli noe annet enn naskeri i praksis. Bryter du opp en container er det å bane seg adgang, og da blir det morsomt nok grovt tyveri.

Det skal nok godt gjøres at butikkene tar seg bryet med å anmelde slikt, og det spørs også om politiet vil nedprioritere en slik anmeldelse uansett. Men du kan jo ha uflaks.

I så fall vil jeg tro du får et forelegg på fem-seks tusen for naskeri.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis conteineren ikke er låst er det lovlig. Bare rydd etter deg, og ikke bråk slik at du forstyrrer naboene.

Anonymous poster hash: ebd47...2cd

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke lovlig. Noen andre eier det, selv om det er søppel. Å permanent frata noen andre deres eiendom uten deres tillatelse er ulovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...