Gå til innhold

Hodepine etter løping.....hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til å løpe, løper 4-5 ganger i uken, 10km hver økt, og anser meg selv som i god form. Har løpt i flere år.

Idag derimot så presset jeg meg og løp 15km, altså 5km lengre enn jeg bruker å løpe.

Merket underveis at det var tungt, og kroppen hang ikke helt med på en måte, og jeg stivnet i ryggen og mellom skulderbladene. Drakk vann underveis, og vann etterpå, samt et måltid. Spiste og en lett frokost før jeg trente, så ikke noe trening på tom mage.

Etter noen timer så kom hodepinen sigende, og den vil virkelig ikke slippe taket, selv om jeg har tatt både ibux og paracet.

Noen som har erfaring og vet hva det kommer av? Har aldri opplevd det sånn før.

Anonymous poster hash: aa813...818
Videoannonse
Annonse
Gjest anonym2233
Skrevet

Opplevd dette par ganger, med en intens hodepine.

Det som har hjulpet meg, er å drikke masse vann... Masse ! :)

Nok litt dehydrert:)

AnonymBruker
Skrevet

hehe. Kjenner meg igjen der. :-) Jeg har det vel slik etter 50% av joggeturene mine. For min del får jeg hodepine pga væsketap. Jeg svetter mye. Selv om jeg har med meg drikke under joggetur er dette likevel ikke nok. Får hodepine ofte. Tror jeg bare svetter ekstremt mye mer enn jeg klarer å erstatte..

Anonymous poster hash: 206de...972
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd dette par ganger, med en intens hodepine.

Det som har hjulpet meg, er å drikke masse vann... Masse ! :)

Nok litt dehydrert:)

Jeg har drukket vann i bøtter og spann føler jeg, løper på do og tisser konstant, så tror ikke jeg er dehydrert nå iallefall :) Drakk 7dl (drikkeflaske) vann under trening (har stående på tredemølla), samt samme mengde vann rett etter, og har drukket jevnt og trutt siden. Bare vann, ikke kaffe eller noe som kan være vanndrivende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får hodepine etter nesten alle joggeturer untatt de på sommeren. Jeg har det nemlig slik at om jeg fryser litt på ørene, så går alt til helvete.

Hos deg er det kanskje væsketap ja. Den hodepinen er faktisk ganske jævlig.

Anonymous poster hash: 05036...a63
AnonymBruker
Skrevet

hehe. Kjenner meg igjen der. :-) Jeg har det vel slik etter 50% av joggeturene mine. For min del får jeg hodepine pga væsketap. Jeg svetter mye. Selv om jeg har med meg drikke under joggetur er dette likevel ikke nok. Får hodepine ofte. Tror jeg bare svetter ekstremt mye mer enn jeg klarer å erstatte..

Anonymous poster hash: 206de...972

Ts:

Ja, det er sant, jeg svetter noe enormt når jeg løper. Ser nesten nydusjet ut i håret, og fletta mi er helt våt nederst pga den sveiper borti korsryggen.

Men, når jeg tisser blankt og ikke mørk og konsentrert urin så kan jeg vel ikke være dehydrert?

Gjest anonym2233
Skrevet

Ta en powernap/ liten matbin, se om det hjelper? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok drukket for mye vann på kort tid, og forstyrret saltbalansen.

Jeg hadde det slik da jeg ble vannforgiftet.

Ikke drikk mer nå, men få i deg noe salt, da håper jeg du blir bedre etterhvert.

Hvis ikke, ta kontakt med legen.

Anonymous poster hash: f46f2...ecb
AnonymBruker
Skrevet

Spiste nettopp middag nå, så håper det gjør susen.

Grovt regnet så har jeg nok drukket ca 3 liter vann idag (men som sagt, svetter mye når jeg trener)

Dette er virkelig irriterende og intenst!

Takk for svar alle :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dehydrert og mangel på electrolytes- sodium, bicarbonate, potassium, kalsium og magnesium.

Anonymous poster hash: 657db...c42
Skrevet

Høres ut som du har anspent musklene i nakken, og det fører ofte til hodepine.

AnonymBruker
Skrevet

Dehydrert og mangel på electrolytes- sodium, bicarbonate, potassium, kalsium og magnesium.

Anonymous poster hash: 657db...c42

Kalsium og magnesium tar jeg daglig tilskudd av fra før av, kanskje jeg skal prøve å hive innpå en ekstra dose.

Ts

Skrevet

Ts:

Ja, det er sant, jeg svetter noe enormt når jeg løper. Ser nesten nydusjet ut i håret, og fletta mi er helt våt nederst pga den sveiper borti korsryggen.

Men, når jeg tisser blankt og ikke mørk og konsentrert urin så kan jeg vel ikke være dehydrert?

Smerten kommer av at hjernen din skrangler rundt i skallen mens du løper.

Fra spøk til revolver: Det kan komme av dehydrering, men det kan også være at du har litt lite salt i kroppen. Hvis man holder på med noe over lang tid, f. eks. danser en hel kveld, og fyller på med mye reint vann, kan man fort få for lite natrium i kroppen. Det kan i verste fall være livstruende: Kroppen er laget slik at en viss mengde vann trenger inn i hjernen. Når saltinnholdet er for lavt, vil denne prosessen (osmose, hvis jeg ikke husker feil) gjøre at det blir for mye vann i hjernen. Hjernen sveller, man får vondt i hodet, og dør i løpet av kort tid hvis man ikke får medisinsk hjelp.

Dette hendte noen ganger på nittitallet da det var populært med morgenklubber der man fortsatte dansinga etter rave-partyet (og folk hadde gjerne tatt ecstacy). Disse morgenklubbene serverte vann til 20 kroner glasset, da var det ikke helt enkelt å inndra sjenkebevilgningen.

Det er mange andre mulige årsaker til at du fikk vondt i hodet. Du kan ha en begynnende infeksjon i kroppen. Du kan ha dårlig dagsform. Du kan ha gjort noe slemt i ditt tidligere liv som har gitt deg dårlig karma, og som plutselig valgte å slå til. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Smerten kommer av at hjernen din skrangler rundt i skallen mens du løper.

Fra spøk til revolver: Det kan komme av dehydrering, men det kan også være at du har litt lite salt i kroppen. Hvis man holder på med noe over lang tid, f. eks. danser en hel kveld, og fyller på med mye reint vann, kan man fort få for lite natrium i kroppen. Det kan i verste fall være livstruende: Kroppen er laget slik at en viss mengde vann trenger inn i hjernen. Når saltinnholdet er for lavt, vil denne prosessen (osmose, hvis jeg ikke husker feil) gjøre at det blir for mye vann i hjernen. Hjernen sveller, man får vondt i hodet, og dør i løpet av kort tid hvis man ikke får medisinsk hjelp.

Dette hendte noen ganger på nittitallet da det var populært med morgenklubber der man fortsatte dansinga etter rave-partyet (og folk hadde gjerne tatt ecstacy). Disse morgenklubbene serverte vann til 20 kroner glasset, da var det ikke helt enkelt å inndra sjenkebevilgningen.

Det er mange andre mulige årsaker til at du fikk vondt i hodet. Du kan ha en begynnende infeksjon i kroppen. Du kan ha dårlig dagsform. Du kan ha gjort noe slemt i ditt tidligere liv som har gitt deg dårlig karma, og som plutselig valgte å slå til. ;)

Uups, håper jeg ikke dør i løpet av kort tid da!

Spiser generelt lite salt i kosten, og salter aldri maten. Får bare i meg det som er naturlig salt.

Jeg har noen sånn rehydreringsvannoppløselige tabletter liggende i skapet etter en runde med salmonella sist jeg var ute på tur, kunne kanskje prøvd å tatt en av de?

Har også tatt kalsium og magnesium nå, pluss en voltaren og to paracet (voltaren i tilfelle det er muskulært), håper det gjør susen.

Haha, dårlig karma ja.... jeg er som oftest snill og grei da. Tror jeg ;)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts:

Oppdatering:

Hodepina er så og si borte :danse:

Middag, litt mere smertestillende, en middagsdupp og våknet så og si helt fin :)

Merkelige saker.

Skal ha løpefri i morgen, men tenkte meg en langtur på mølla igjen fredag. Kanskje jeg bare skal gå for 10km som vanlig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...