Gå til innhold

Matpakke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dritt lei av brød, brød, brød til 2-åringen. Tips til sunne og smakfulle matpakker jeg kan lage? Hun er glad i brød, men hva med hjemmebakt skinkehorn? (Med variert fyll). Gjerne noe jeg kan lage i forveien, fryse og ta opp og tine. Et lite lyspunkt i bhg-hverdagen hennes.

Anonymous poster hash: 38338...6f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grove muffins. wraps, grønnsaksbiter, ostestaver, egg, nøtter, grove pizzasnurrer... (Middagsrester funker også.)

Det er masse muligheter i matpakka. Man må bare tenke på dem.

Anonymous poster hash: f0315...fca
AnonymBruker
Skrevet

Matmuffins

Omelett

Kokt egg

Wraps av speltlomper

Salat med fullkornspasta

Grove vafler (kan fint fryses og evt. tines i brødrister)

Fruktsalat

Eplebiter med kanel

Pannekaker rullet, med litt syltetøy inni

Terninger med fiskepudding og evt. noen pastaskruer til

Anonymous poster hash: 462ad...0c1
AnonymBruker
Skrevet

Hun liker ikke grønnsaker, så må være noe kamuflert i så fall. Kanske (kald) calzone hadde vært noe. Når du sier det, leste jeg en oppskrift en gang på rundstykke med innbakt egg. Verdt et forsøk

Anonymous poster hash: 38338...6f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grove kjeks med pålegg.

Pølsebiter, ost, grov pasta eller ris.

Diverse middag som kan spises kald.

Anonymous poster hash: d9440...95d

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut hippokratesmatoghelse på instagram! Jeg poster bilder og beskrivelser av matpakkene til min datter på straks 2 år. :)

Anonymous poster hash: 4cd4a...68a

AnonymBruker
Skrevet

Matpakker helt uten brød faktisk! :)

Anonymous poster hash: 4cd4a...68a

post-37809-0-90636500-1428498308_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Du er dritt lei, men jenta er glad i brød?

Hvis hun er fornøyd, så ser jeg ikke helt problemet jeg da. Det er jo hun som skal spise.

Anonymous poster hash: 0216b...cc2
  • Liker 8
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på grove matmuffins? Sånn når vi er inne på tema ;)

AnonymBruker
Skrevet

Grove muffins. wraps, grønnsaksbiter, ostestaver, egg, nøtter, grove pizzasnurrer... (Middagsrester funker også.)

Det er masse muligheter i matpakka. Man må bare tenke på dem.

Anonymous poster hash: f0315...fca

Ikke nøtter til 2-åringer.

Anonymous poster hash: fd5e3...6fd

• Liker 2
Skrevet

Ikke nøtter til 2-åringer.

Anonymous poster hash: fd5e3...6fd

Hvorfor ikke?? Mine har spist all slags nøtter siden før de var to...

AnonymBruker
Skrevet

Nøtter kan settes i halsen, og det står klart og tydelig på alle nøttepakker at nøtter ikke skal gis til barn under 3 år.

Anonymous poster hash: b8525...382

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker

Anonymous poster hash: 5adf8...cd6
Skrevet

Nøtter kan settes i halsen, og det står klart og tydelig på alle nøttepakker at nøtter ikke skal gis til barn under 3 år.

Nå står det vel slike advarsler på mange leker etc som innholder små ting barn kan sette i halsen, men dette er vel ikke noe man følger likevel? Da hadde ikke minstemann kunnet leke med lego før han ble tre år heller da :fnise:

Jeg har venner som ikke gir pølser med skinn eller druer fordi de er engstelige, for meg blir dette bare tøv...

Men kanskje jeg bare har hatt skikkelig flaks, siden de nesten daglig i over ett år før de "hadde lov" har spist alt av nøtter...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå står det vel slike advarsler på mange leker etc som innholder små ting barn kan sette i halsen, men dette er vel ikke noe man følger likevel? Da hadde ikke minstemann kunnet leke med lego før han ble tre år heller da :fnise:

Jeg har venner som ikke gir pølser med skinn eller druer fordi de er engstelige, for meg blir dette bare tøv...

Men kanskje jeg bare har hatt skikkelig flaks, siden de nesten daglig i over ett år før de "hadde lov" har spist alt av nøtter...

Det er jo bare en ukes tid siden en toåring døde i Sverige etter å ha satt en pølsebit i halsen, så man bør jo absolutt være forsiktig med hva man gir barn under 3 år å spise. Jeg har selv en på 2,5. Han får ikke nøtter, og han får heller ikke leke med leker med smådeler som han kan sette i halsen (deriblant selvsagt Lego). Synes det er rart at noen foreldre velger å være så slepphendte med noe som kan ha så fatale følger...

Anonymous poster hash: 75946...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefalingene er ikke der uten grunn. Jeg opplevde selv å svelge en hel peanøtt da jeg var 4-5 år, og det var IKKE en morsom opplevelse.

Men tilbake til tråden din, hborfor kan ikke ungen din bare få brød? Det er lunch det er snakk om, ikke buffeet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser ikke brød, så 3-åringen får pølsebiter, kjøttboller, kyllingbiter, reker, grønnsaksstaver, cottage cheese-lapper, chia-pudding, og mye annet godt i matboksen sin :)

Anonymous poster hash: 7f26d...ac9

Gjest rådyr
Skrevet

Så lenge hun ikke er dritlei brød er det jo helt topp. Om du lager skivene mer som engelske sandwicher har du jo flere variasjonsmuligheter. Pøs på med grønnsaker og litt dipp, så blir det jo kjempebra.

Datteren min hatet brødskiver lenge, så det var stress å lage matpakke i mange år. Nå som hun går på videregående er heldigvis vanlig matpakke gangbart igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Så alternativer til brød er skinkehorn og calsone? Grovbrød med leverpostei eller makrell i tomat er da fullgode alternativer og du slipper arbeidet. Server barnet ditt oppkappa geønnsaker hver dag uten å si noe eller kommentere hva som spises. Etter en stund blir noe smakt på og etter hvert spist. Gulerøtter og agurk bør være minste minimum av hva en toåring spiser.

Matpakkene på bildet over ser jeg for meg blir mye søl for en toåring i barnehagen. Pakken veltes og fyker ut over alt. Slik mat et super, men da spiser man frokosten hjemme og gir den maten til kvelds mens lunch i barnehagem kan være noe som enklere kan spises uten ekstra søl. For større barn kan en enklere variant av de matpakkene være ok, men selv for skolebarn tenker jeg at de matpakkene vil bli tidkrevende og styrete å spise.

Anonymous poster hash: a946d...694

• Liker 5
Skrevet

Rå gulrøtter er harde å tygge, så mange 2-åringer spiser ikke det. Men det kommer etter hvert.

Men om barnet er fornøyd med brødskiver så kan det vel få det? Pynt med litt grønt evt. Men selvfølgelig er grove horn/rundstykker/pizzasnurrer et godt alternativ, om barnet liker det.

Både svigermor og svigerinne jobber i barnehage, og de er frustrerte over disse matboksene med masse forskjellig i, fordi det som skjer er at ungene spiser svært lite av det (blir for mange valg for små barn). Og det de velger å spise er gjerne frukt og sånt som bare metter en kort stund, slik at de har grinete og sultne unger etter 1 time...

Hadde store ambisjoner om "spennede matpakker" selv for noen år siden. Men erfarte raskt at ungene IKKE var enig. Det som ble spist var kjedelige brødskiver med servelat og leverpostei, kanskje til nød med noen agurkskiver til. Innimellom varierer vi med grove rundstykker, og kanskje en grov vaffel hvis vi feks har igjen fra søndagslunsj. Han i barnehagen får med yoghurt som han gjerne spiser når han kommer i barnehagen (spiser frokost hjemme) og kanskje noen druer innimellom (men de får frukt i barnehagen hver dag, så jeg sender normalt ikke med det).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...