Gå til innhold

Man blir ikke tynn av å trene..?

Anbefalte innlegg

Gjest Elseby13
Skrevet

Hevder visstnok en britisk lege. Jeg tror nok det stemmer for min del. Jeg kan trene alt jeg orker uten å miste ett gram. Det er først når jeg spiser mindre at jeg går ned.

Hva er din erfaring?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man mister vekt om man inntar færre kalorier enn man bruker... Om man oppnår kaloriunderskudd ved å trene mer eller å spise mindre er ett fett hva vekten angår.

Anonymous poster hash: c3f90...b10
  • Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er en kombinasjon.

Såklart kosthold er det viktigste når man skal ned i vekt, men trening får fart på vektnedgangen sammen med kostholdet. Dessuten blir man strammere i fisken av å trene.

Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg er ganske slank, trener nesten aldri, kun en joggetur i ny og ned og litt pilates. Mener å ha hørt at kostholdet står for 80% av vekttap? Har ingen kilder på dette da :)

AnonymBruker
Skrevet

Man mister vekt om man inntar færre kalorier enn man bruker... Om man oppnår kaloriunderskudd ved å trene mer eller å spise mindre er ett fett hva vekten angår.

Anonymous poster hash: c3f90...b10

Det stemmer vel om man er en topptrent person som trener svært mye. Man da må man jo spise mer også.

For vanlige hverdags-trenere stemmer det nok at man ikke slanker seg ved kun trening.

For min del er nok kostholdet 90% når jeg skal ned.

Anonymous poster hash: fefbc...7c2

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Stemmer det. Spiser du mer enn du forbrenner så går du ikke ned uansett hvor mye du trener.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkel matematikk. Man blir tynnere av å bruke flere kalorier enn man spiser. Mange spiser 3000 kcal for mye på en helg, men få forbrenner like mye via trening. 5km jogging forbrenner ca 300 kcal for en dame av gjennomsnittlig størrelse. Trening kan supplere forbrenningen, men vil aldri kunne gjøre opp for et veldig energirikt kosthold.

Anonymous poster hash: 54eb4...9a2

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet (endret)

Trening er selvfølgelig avgjørende for helsen og for å forhindre diabetes og hjertesykdommer blant annet.

Men slankende i noen særlig grad? Tror ikke det er så lett. Når det er lettere å hive ennå 1-2000 kalorier ekstra pr helg, mens man bare forbrenner 2-300 pr vanlig treningsøkt.

Endret av Elseby13
Gjest earlgrey
Skrevet

Ikke at jeg er ekspert på området, men vil tro at dersom man trener bort 300kcal, blir man jo mer sulten, og "tillater" seg kanskje et ekstra måltid? Kanskje derfor man ikke ser forskjell om man trener eller ikke?:)

Men man vil jo uansett få en sunnere kropp om man trener da, tynnere eller ei!:)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ikke at jeg er ekspert på området, men vil tro at dersom man trener bort 300kcal, blir man jo mer sulten, og "tillater" seg kanskje et ekstra måltid? Kanskje derfor man ikke ser forskjell om man trener eller ikke? :)

Absolutt. Har ikke nødvendigvis med at man tillater seg å spise mer, men har man for eksempel trent styrke så har kroppen rett og slett behov for mer mat skal man komme seg gjennom dagen tålelig greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ganske slank, trener nesten aldri, kun en joggetur i ny og ned og litt pilates. Mener å ha hørt at kostholdet står for 80% av vekttap? Har ingen kilder på dette da :)

Dette med 80% avhenger av hvor mye mosjon det er snakk om. Hvis man går fra å være bortimot totalt inaktiv til å sykle til og fra jobb, la oss si 10 km hver vei, gå opp alle trapper, trene dans, sykling, jogging eller lignende 2-3 ganger i uka, da mener jeg at trening kan medvirke til langt mer enn 20% av vekttapet.

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet

Dette med 80% avhenger av hvor mye mosjon det er snakk om. Hvis man går fra å være bortimot totalt inaktiv til å sykle til og fra jobb, la oss si 10 km hver vei, gå opp alle trapper, trene dans, sykling, jogging eller lignende 2-3 ganger i uka, da mener jeg at trening kan medvirke til langt mer enn 20% av vekttapet.

Joda, that makes sense!;)

Gjest Godjente
Skrevet

Hevder visstnok en britisk lege. Jeg tror nok det stemmer for min del. Jeg kan trene alt jeg orker uten å miste ett gram. Det er først når jeg spiser mindre at jeg går ned.

Hva er din erfaring?

Samme erfaring som deg, det er kostholdet som gjør at man går ned i vekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Isåfal kan jeg trygt begynne å trene :D har forsøkt å legge på meg i 3 år nå, og har ikke turt å trene i frykt for å miste den bittelille fettprosenten jeg har....

Anonymous poster hash: 6a242...0d3

• Liker 1
Skrevet

Isåfal kan jeg trygt begynne å trene :D har forsøkt å legge på meg i 3 år nå, og har ikke turt å trene i frykt for å miste den bittelille fettprosenten jeg har....

Anonymous poster hash: 6a242...0d3

La oss si du tar deg en times tur i fjellet, som tilsvarer hard gange 6 kcal i minuttet = 360 kcal. En liter lettmelk inneholder 420 kcal.

Spiser du en brødskive og drikker to glass melk (eller en melk og en kopp kakao) har du dekket inn turen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går noe ned i vekt når jeg trener mye, går litt opp i vekt om jeg ikke trener. Da med likt kosthold. Men om du har et matinntak som er langt over det kroppen trenger så vil man ikke gå ned i vekt bare med å trene nei. Men man kan bremse vektoppgangen.

Anonymous poster hash: b06de...da8
  • Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Men den totale forbrenningen vil jo øke når man trener, så det er faktisk ikke "bare" kaloriforbruket under selve treningen som er viktig. En trent kropp har høyere hvileforbrenning enn en utrent kropp.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Vi har hatt flere amerikanere med flere kilo for mye som har vært utplassert til norge-kontoret i noen år, og alle gikk ned mange kilo, kun ved å spise norske porsjoner. Amerikanske porsjoner er dobbelt så store.

Anonymous poster hash: e097a...bf1
Skrevet

En ting som alle (inkludert meg selv inntil nå) har glemt her: Å trene utholdenhetstrening sånn at man blir passelig sliten 3-4 ganger i uka og i tillegg er moderat aktiv de andre dagene gjør at hvileforbrenningen øker dramatisk.

Hvis vi har det som målestokk vil jeg påstå at trening og kosthold har omtrent lik betydning. Da tenker jeg på folk som er moderat overvektige og ikke de få som spiser et helt berg med mat hver dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt det jeg også. Kosthold 80%, trening 20%.

Anonymous poster hash: 4b94f...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...