Gå til innhold

Kan jeg saksøke sykepleier/sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at jeg var innlagt på sykehus noen dager. Hvor jeg bl.a. fikk intravenøs væske. Det som skjedde var at jeg våknet tidlig om morgenen av at noen ristet i meg og drev å styrte under meg. Sykepleier holdt på å vaske opp en masse blod som lå under senga mi. Det som hadde skjedd var at sykepleier hadde glemt å sette inn igjen den proppen i kanylen på hånden. De hadde altså koblet fra intravenøs væske.

Hva tenker dere? Det ble en slags hysj hysj stemning blant sykepleierne. De vasket opp og prøvde å late som ingenting var hendt.

Anonymous poster hash: 86f64...94a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble du skadet?

Anonymous poster hash: 185c3...bd0
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ehhhh, og du skal saksøke for hva da?

Når du kobler fra en slange fra en pvk uten bakventil er det fort gjort å søle om du ikke får klemt av venen skikkelig. Og det kan se ut som masse blod, selv om det er en liten, liten mengde.

Kort og greit; NEI, du kan ikke saksøke sykehuset for dette da du ikke ble skadet på noen vis. Du kan sikkert skrive til Pasientskadeforeningen, men de vil bare hånle og henlegge hele greia

Anonymous poster hash: 7832f...66f
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke med mindre duer skadet for livet. Noe du ikke er. Sånn er det å ligge på sykehus i Norge, de gambler med folks helse.

Anonymous poster hash: ff952...302

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ehhhh, og du skal saksøke for hva da?Når du kobler fra en slange fra en pvk uten bakventil er det fort gjort å søle om du ikke får klemt av venen skikkelig. Og det kan se ut som masse blod, selv om det er en liten, liten mengde. Kort og greit; NEI, du kan ikke saksøke sykehuset for dette da du ikke ble skadet på noen vis. Du kan sikkert skrive til Pasientskadeforeningen, men de vil bare hånle og henlegge hele greia Anonymous poster hash: 7832f...66f

Nei, de "hånler" ikke av folk. Er du teit?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ble du påført skade/mén?

Snakket du med helsepersonellet om det som skjedde og hvilken risiko det eventuelt hadde?

Er avviket ført inn i journalen din?

Har sykehuset gjort noe for å lukke avviket slik at det ikke skjer i framtidige tilfeller?

Anonymous poster hash: 62ee9...8fb
  • Liker 5
Skrevet

Du kan ikke saksøke, men du kan kontakte pasientombudet for råd angående om dette er grunnlag for en klage.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble du påført skade/mén?

Snakket du med helsepersonellet om det som skjedde og hvilken risiko det eventuelt hadde?

Er avviket ført inn i journalen din?

Har sykehuset gjort noe for å lukke avviket slik at det ikke skjer i framtidige tilfeller?

Herlighet, dette er ikke et avvik (!)

De sølte litt blod, helt normalt og skjer hele tiden. Det er ikke verdens undergang

Anonymous poster hash: 7832f...66f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Systemet i Norge er slik at du melder evt skade til NPE, evt. Klager til Helsetilsynet som ligger under Fylkesmannen.

Sykepleier eller sykehus kan ikke saksøkes. Vi befinner oss i Norge, ikke USA.

Anonymous poster hash: 4f42a...684

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, dette er ikke et avvik (!) De sølte litt blod, helt normalt og skjer hele tiden. Det er ikke verdens undergang Anonymous poster hash: 7832f...66f

Jeg tror det var du som gjorde det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke saksøke, men du kan kontakte pasientombudet for råd angående om dette er grunnlag for en klage.

Skulle ønske noen sa dette til meg (ikke ts) etter jeg ble operert. Har en skummel hendelse jeg kunne tenke meg å klage på, slik at det ikke skjer andre i fremtiden! Vet du fristen?

Anonymous poster hash: b22dc...cd3

AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg vet dette høres skikkelig teit ut. Men for meg var dette en fæl skrekkopplevelse. Jeg har fra før av problemer med å se blod. Tåler det ikke rett og slett. Blir faktisk småkvalm når jeg sitter her å skriver om dette. Tok skade? Man kan vel ta skade psykisk?

Nei, tror neppe det ble skrevet noe rapport om dette. Det virket som sykepleier dette skulle gå i glemmeboken. Så da har jeg vel ingen bevis?

Det var ikke noen få dråper blod dette. Hele området under sengen hadde en stor dam med blod. Jeg kunne jo blødd ihjel? Mener å huske de fjernet intravenøs minst 4-5 timer før.

AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg vet dette høres skikkelig teit ut. Men for meg var dette en fæl skrekkopplevelse. Jeg har fra før av problemer med å se blod. Tåler det ikke rett og slett. Blir faktisk småkvalm når jeg sitter her å skriver om dette. Tok skade? Man kan vel ta skade psykisk?Nei, tror neppe det ble skrevet noe rapport om dette. Det virket som sykepleier dette skulle gå i glemmeboken. Så da har jeg vel ingen bevis?Det var ikke noen få dråper blod dette.

Hele området under sengen hadde en stor dam med blod. Jeg

kunne jo blødd ihjel? Mener å huske de fjernet intravenøs minst 4-5

timer før. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

86f6418a66193b44617f6ebc8e65e94a"] 86f64...94a

Så skriv til sykehuset og be om å få ut kopi av journalen din da. (Pasientrettighetsloven paragraf 5.1.)

Og se om der er skrevet noe om hendelsen der.

Se på innleggelsesprøvene om der er målt HB, og om der er målt HB i tiden etter bloduhellet, og evt hvor nær du har vært ved å renne tom for blod. Et friskt menneske har 5 liter blodvolum, ca. Ut av en veneflon uten stoppepropp, renner det ikke voldsomt fort.

Men dette sagt, SÅNT SKAL IKKE SKJE!

• Liker 2
Skrevet

Jada, jeg vet dette høres skikkelig teit ut. Men for meg var dette en fæl skrekkopplevelse. Jeg har fra før av problemer med å se blod. Tåler det ikke rett og slett. Blir faktisk småkvalm når jeg sitter her å skriver om dette. Tok skade? Man kan vel ta skade psykisk?Nei, tror neppe det ble skrevet noe rapport om dette. Det virket som sykepleier dette skulle gå i glemmeboken. Så da har jeg vel ingen bevis?Det var ikke noen få dråper blod dette. Hele området under sengen hadde en stor dam med blod. Jeg kunne jo blødd ihjel? Mener å huske de fjernet intravenøs minst 4-5 timer før. Anonymous poster hash: 86f64...94a

Nei, du kan ikke saksøke sykehuset på grunn av dette. Vi bor i Norge, ikke i USA.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så skriv til sykehuset og be om å få ut kopi av journalen din da. (Pasientrettighetsloven paragraf 5.1.)

Og se om der er skrevet noe om hendelsen der.

Se på innleggelsesprøvene om der er målt HB, og om der er målt HB i tiden etter bloduhellet, og evt hvor nær du har vært ved å renne tom for blod. Et friskt menneske har 5 liter blodvolum, ca. Ut av en veneflon uten stoppepropp, renner det ikke voldsomt fort.

Men dette sagt, SÅNT SKAL IKKE SKJE!

Ok. Tusen takk. Kanskje skrive til sykehuset da. Kan jeg ha krav om erstatning? I så fall hvor mye penger.

Skrevet

Vi bor ikke i USA, du kommer ikke til å få noe som helst.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tusen takk. Kanskje skrive til sykehuset da. Kan jeg ha krav om erstatning? I så fall hvor mye penger.

Hva skal du i så fall ha erstatning for?

Er du påført mén eller ikke? Det at du blødde selv om du har angst for blod utløser ingen erstatningsplikt.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du i så fall ha erstatning for?

Er du påført mén eller ikke? Det at du blødde selv om du har angst for blod utløser ingen erstatningsplikt.

Psykisk vel. Nå har jeg enda mer angst for blod, og redd for sykehus.

Gjest Godjente
Skrevet

Da må du ha lidd et tap for det blodtapet ditt, du kan ikke få erstatning om du ikke fikk noen skader av det som skjedde

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...